S tím, že se zcela po právu pokutuje nepřiměřeně rychlá jízda, většina z nás samozřejmě počítá. Ale pokutování pomalé jízdy? Připravte si až 2 000 korun.
Úvodem jedno malé vysvětlení a objasnění smyslu tohoto článku. Určitě nechci nikoho nabádat, aby jezdil rychle. Zbytečně agresivně. Bezohledně, bez respektování předpisů a (to především) aby ohrožoval ostatní účastníky silničního provozu. Nechci, abyste četli následující text a po jeho přečtení si řekli: „Aha, tak podle Michala Sztolára z AutoŽivě.cz se od nynějška legálně jezdí rychle.“ Ne, to ani omylem. Je však rychlá jízda a rychlá jízda, a především jízda nebezpečná. Pojďme si to detailně rozebrat společně.
Dvě základní pravidla: plynulá jízda a neohrožení ostatních
To výše napsané a zvýrazněné, tedy to o ohrožení (nebo spíše neohrožení) ostatních účastníků silničního provozu, přitom považuji za jakousi mantru bezpečné jízdy po silnici. Je podle mého názoru vcelku jedno, jestli po zcela prázdné a pusté, suché a bezpečné dálnici pojedete 140 namísto 130 kilometrů v hodině, pokud k tomu je vaše auto uzpůsobeno a vaše zkušenosti a schopnosti tomu adekvátně odpovídají. Jakkoli se mnou mnozí zřejmě nebudete souhlasit.
A budete argumentovat, že rychlostní limity nejsou zkrátka „králíkům pro legraci“ a musí se dodržovat za každých okolností. I na zcela pusté dálnici ve dvě hodiny ráno. Na což bych si dovolil namítnout jediné: a platí to prosím i opačně? A teď pochopitelně nemám na mysli to, že minimální rychlost není v České republice nikde uzákoněna. Pokud tedy pominu limit pro jízdu právě po dálnicích, kam je zapovězen vjezd vozidlům, jejichž konstrukční rychlost je menší než 80 km/h.
I pomalou jízdou lze způsobit nehodu
Ale mě ani tak nezajímá, kolik je limit. Jako spíše možná kruciální otázka: Může být i pomalá jízda nebezpečná? Za sebe osobně jsem přesvědčen, že zcela stoprocentně. A navíc: především pro okolí toho, kdo jede (nepřirozeně a zbytečně) pomalu. A nemá asi ani smyslu poukazovat na nám všem známé pravidlo, které se v autoškolách učí snad mezi zcela prvními:
Zákon č. 361/2000 Sb., o provozu na pozemních komunikacích a o změnách některých zákonů (zákon o silničním provozu)
„Řidič nesmí omezovat plynulost provozu na pozemních komunikacích, zejména bezdůvodně pomalou jízdou a pomalým předjížděním.“
V infoboxu je přitom v jedné větě napsáno to hlavní, o co by se měli snažit všichni účastníci silničního provozu: o plynulost. Jak ale řidič může způsobit nehodu pomalou jízdou? Jednoduše. Často jede velmi pomalu, protože si není jistý svými řidičskými schopnostmi a na silnici působí zmateně. Tím vytváří řetězovou reakci: řidiči za ním jsou nuceni prudce brzdit nebo ho předjíždět v nevhodných chvílích, což zbytečně vyvolává frustraci a agresivitu.
Zajímavě tuto situaci popsal Hugh Bladon, jinak ředitel Aliance britských řidičů, obdoby českého Besipu. A také muž s desítkami let zkušeností s vyjednáváním na ministerstvech a vůbec budováním systémů bezpečné jízdy. Dovolím si jej rovnou odcitovat: „Zbytečně pomalá jízda je v zásadě hloupá a sobecká. A to bez ohledu na důvod, proč řidič jede tak pomalu. Je to v podstatě recept na katastrofu. Nervózní řidič jedoucí příliš pomalu znejistí i ostatní. Ti se ho pak pokoušejí zbavit riskantním předjížděním ve špatnou chvíli a na nevhodném místě.“
Policejní prezidium má na věc jasný názor
Ostatně velmi podobně je na tom s hodnocením česká policie. Tisková mluvčí policejního prezidia Hana Rubášová se k tomu vyjádřila následovně: „Faktem zůstává, že silniční zákon v žádném svém ustanovení neuvádí, co se myslí tou pomalou jízdou. V tomto případě je třeba vycházet z obecného úsudku, a především z konkrétní situace v silničním provozu. Cílem tohoto ustanovení je především eliminovat případy, kdy je v daném úseku, například mimo obec, nejvyšší dovolená rychlost 90 km/h. A kdy řidič na takovém dlouhém a přehledném úseku s poměrně silným provozem jede stabilně 50–60 km/h.“
A pokračuje: „A to aniž by k tomu měl důvod, přičemž se za ním tvoří kolona vozidel, a tím dochází k bezdůvodnému omezení plynulosti provozu. Stejně tak to platí i při předjíždění, nehledě k tomu, že bezdůvodně pomalé předjíždění může skončit čelním střetem s protijedoucím autem.“ Podle ní je ale prokazování bezdůvodně pomalé jízdy velmi problematické, a to právě s ohledem na zákon o silničním provozu. Ke každému takovémuto jednání musí policista přistupovat naprosto individuálně.
Pokuta až 2 000 za „nebezpečnou pomalou jízdu“
A musí posoudit všechny okolnosti, které vedly řidiče k pomalé jízdě, následně situaci dle svého uvážení vyhodnotit a přijmout adekvátní opatření. Pokud policista opravdu shledá, že řidič jede zbytečně pomalu a je tak v provozu pro sebe i všechny kolem nebezpečný, může mu udělit pokutu až do výše 2 000 Kč.
Co vy na to? Já bych s dovolením s „českým i britským“ pojetím zcela souhlasil. Rozumím přitom tomu, že ne všichni zkrátka vládnou reflexy a schopnostmi poradit si se svými auty i ve vyšších rychlostech, typicky nad 100 km/h. Sváteční jezdci, „klouboučníci“, kteří vyjedou jednou za měsíc do sousední vsi do kostela na sváteční mši. Od takových nemůžeme čekat zázraky, on samotný fakt, že tou šedesátkou do té sousední vesnice za půl hodiny dojedou, lze v podstatě za malý zázrak považovat.
A nechci se pouštět do hodnocení, jestli by někdo takový měl mít vůbec řidičský průkaz. To nechám s dovolením na jiných. Spíš bych chtěl apelovat na nás všechny ostatní: plynulost je opravdu alfou i omegou toho, abychom všichni dojeli v pořádku do cíle svých cest. Tak prosím zbytečně nebrzděte, pokud nemusíte. Držím vám všechny palce na vašich cestách!