Jozef Kabaň je podepsán pod tvary nejúspěšnějších modelů Škody. Nakonec ale zakotvil u čínské konkurence, Škoda ho nedokázala udržet. Otázkou je, jestli to opravdu není škoda.
Až se jednou budou psát dějiny Škody Auto (myslím tím tedy novodobé dějiny, ty porevoluční), je už celkem zřejmé, že zlatým písmem v nich budou zapsaní minimálně tři designéři. A shodou okolností také tři revoluční modely, které Škodu definitivně posunuly směrem k moderní automobilové Evropě a otevřely jí cestu i na ty nejnáročnější trhy. Ano, zřejmě již tušíte, jaké tři modely to budou: Octavia I. generace, Fabia I. generace a Octavia III. generace. Nechybí mi něco ve výčtu? Pojďme se na to podívat společně.
Tři klíčové modely Škody má na „svědomí“ jeden člověk. Vlastně čtyři
Chybí, pochopitelně. Chybí mi tam Superb třetí generace, o němž jsem psal nedávno a o kterém jsem skálopevně přesvědčen, že je jedním z nejpovedenějších modelů novodobé historie Škody. A tím se oklikou dostávám k oněm třem designérům. Jen jeden z nich má totiž „na svědomí“ dva klíčové modely pro Škodu. Vlastně tři. A jeho design je tím, se kterým si Škodu začínáme spojovat tak nějak automaticky. Ostře řezaný, přesto elegantní a navýsost praktický. Moderní a nestárnoucí.
Tím třetím modelem je pochopitelně Kodiaq. A tím, kdož navrhnul Octavii i Superb třetí generace spolu s Kodiaqem, je Jozef Kabaň. Designér, kterého v internetových diskusích z nějakého mně nepochopitelného důvodu mnozí z Čechů šmahem odsoudí, a ještě k tomu přidají pár typicky českých, hanlivých důvodů. Z nichž „jde jenom po penězích“, nebo „Škodovka mu nebyla dost dobrá“ jsou ta nejmírnější hodnocení. Opravdu je tomu ale tak? Co kdybychom to viděli spíše v tom lepším světle?
Životopis jako z říše snů aneb z malého městečka na výsluní světového designu
Jak uvádí oficiální zdroje, Jozef Kabaň se narodil 4. ledna 1973 na Slovensku v obci Námestovo. Po čtyřletém studiu designu na střední umělecké škole v Kremnici u profesora Cyrila Koreňa pokračoval v roce 1991 ve studiu produktového a průmyslového designu na Vysoké škole výtvarných umění v Bratislavě. Kde se již v prvním ročníku zúčastnil designérské soutěže pro automobilku Škoda. Senzační druhé místo znamenalo první kontrakt s VW (ve 20 letech!), nejprve jako stipendista, později jako designér automobilových exteriérů. Atraktivní práce tehdy dostala přednost před vysokou školou.
Nicméně po třech a půl letech práce u VW začíná studium na londýnské Royal College of Art, což je „mekka“ vysokých škol v oblasti designu. A i když neměl dokončené bakalářské studium, mohl začít přímo na magisterském stupni – univerzita mu udělila výjimku na konto výsledků u VW (již dvě auta ve výrobě). Školu ukončil v roce 1997 s titulem Master of Arts v oboru designu vozidel. Nevím, jakou jinou kariéru bychom mohli nazvat „snovou“.
Kariéra snů po druhé: Veyron, Lupo a Octavia
Možná tu, která poté následovala u Volkswagenu. Mimochodem, víte, jak se pozná opravdu skvělý, univerzální a mimořádně talentovaný designér? Že dokáže navrhnout zcela výjimečné modely z opačného spektra produkce automobilek. Což přesně předvedl Jozef Kabaň – design Bugatti Veyron je stejně tak fascinující (a tak trochu marnotratný), jako je design VW Lupo nebo SEAT Arosa dokonale úsporný, minimalistický a praktický. A laciný na výrobu.
Tohle umí jen ti opravdu nejlepší. Napadá mne v rychlosti jedno jméno: Giorgetto Giugiaro a jeho první Panda (se zcela rovným čelním sklem) a jeho první VW Golf. Ano, i Giugiaro uměl nakreslit cokoli, od Pandy po Maserati Quattroporte. Nebo šestou generaci Mustangu. Nebo taky (mimochodem můj oblíbený) Nikon D3 a D4. S oběma kamerami jsem dlouho fotil, a když jsem se (náhodou) dozvěděl, kdo je autorem jejich skvělého designu, bylo mi leccos jasnější.
Mistr designu a game changer pro Škodu
Fajn. A někdo přesně takový, jen o dvě generace mladší (Giugiaro je ročník 1938, Jozef Kabaň 1973, je mezi nimi 35 let), byl dlouhá léta u Škody. Udělal pro ni zásadní změnu designu, srovnatelnou se změnou, jakou způsobil Chris Bangle u BMW. Jen s jedním rozdílem: Bangleho design není zdaleka pro každého „stravitelný“, a v mnoha případech zřejmě způsobil odliv konzervativnějších klientů BMW jinam (typicky „sedmička“ E65 oproti starší E38 nebo „pětka“ E60/61 proti starší E39).
Kabaňův rukopis je naopak zcela univerzálně líbivý a jeho „trojková“ Octavie je možná nejpovedenější Octavie všech dob, vyvážená, s mimořádně čistým a nekonfliktním (a současně výrazně, opravdu výrazně nadčasovým) designem. Superb III? O tom asi není třeba diskutovat. Mimořádně oblíbené auto nejen v Čechách, ale prakticky na všech trzích, kam s ním Škoda vstoupila. Kodiaq? První „dospělé“ SUV Škody. Opět, pro mnoho Čechů důvod ke koupi SUV. A nejen pro mnoho Čechů.
Škoda, že někoho takového nebyla Škoda schopná udržet
Není tedy asi divu, že po někom takovém bude v branži sháňka. A jakkoli se s VW nakonec rozešel v dobrém, je možné, že přesouvání mezi VW/BMW/Rolls Roycem nakonec usnadnilo dohodu s někým zcela jiným. Znáte to, když se dva perou, třetí se směje. A ten třetí v pozadí byl čínský megakoncern SAIC. Mimochodem spoluvlastník a výrobce VW v Číně, což je tedy vpravdě pikantní. Jozef Kabaň byl již za studií ve Velké Británii v kontaktu s MG (i to patří pod SAIC), čili se domluvili poměrně rychle.
A tak se Jozef Kabaň stal designovým ředitelem pro celý koncern SAIC a je přímo odpovědný (čili je „šéfdesignérem“) za design značky MG. Nevím, jak vám, ale mně to přijde, na kluka z maloměsta kdesi na severním Slovensku, jako skvělá kariéra. Co na to říkáte? Neudělala Škoda tak trochu chybu, že tuhle hvězdu designu neudržela „doma“ (Kabaň má rodinu shodou okolností v Boleslavi, těsně vedle Škody Auto)?. Dejte nám vědět do diskuse, děkujeme!