V Rusku znovu prodávají Octavie za ceny, za které v Česku nekoupíte ani Fabii: Sankce jako by neexistovaly

Že se zdánlivě nekonečného ruského trhu vzdává hodně špatně, speciálně v momentální krizi v Evropě, asi nikoho nepřekvapí. Horší je, jak zareagujete poté, co na to přijdou novináři.

i Zdroj fotografie: Škoda Auto
i Zdroj fotografie: FAW
                   

Popravdě, když jsem si pročítal článek s touto tematikou v německém Die Zeit, na který jsem se dostal z odkazu v jednom článku, bylo mi docela smutno. Ani tak ne kvůli tomu samotnému faktu, že VW pravděpodobně dělá v Rusku byznys, i když to vzal „přes Čínu“, aby to nebylo tak vidět. To bych ještě dokázal pochopit, VW je totálně v krizi, a jestli se někdy vyskytnou volné peníze za auta, sáhne po nich, pochopím to. Co ale nepochopím, je ta reakce, která následovala. Pojďme se na to podívat společně.

Němečtí reportéři koncern asi nepotěšili

Nejprve data a fakta, jež zjistili reportéři německého Die Zeit: Navzdory tomu, že Volkswagen oficiálně opustil Rusko prodejem celého svého majetku, jeho vozy jsou stále k dispozici ruským zájemcům. Začátkem července 2024 se totiž německý koncern skutečně vrátil na ruský trh a začal prodávat vozy pod značkou Jetta. Což není nic jiného než na základech Rapidu a podvozkové plošině MQB postavené auto, které je jakousi směsicí několika modelů. Modelů VW.

iZdroj fotografie: Jiří Louthan pro AutoŽivě

Čína se konečně přiznala: Do Ruska vyváží auta à la úplný šrot. Otázkou je, co chce vyvážet do Evropy. Poloviční šrot?

Vyráběných v čínském koncernu FAW, což je společný podnik Číňanů a VW. Na ruském trhu se přitom objevil vůz Jetta, který byl uveden na trh v Číně v roce 2019. Což je Rusům evidentně jedno. Stále se jedná o veskrze moderní auto. Ruská média informovala, že letos v červenci byl uveden na trh sedan VA3 a kompaktní crossovery VS5 a VS7. Jetta VA3 je přitom označována jako čínský Volkswagen Polo Sedan, zatímco VS5 a VS7 jsou založeny na stejné platformě jako Škoda Karoq, respektive Škoda Kodiaq.

Jasné VW. Jasná Škoda Karoq. Nebo Seat Ateca

Stačí se podívat na „zářivé“ fotky čínských FAW v galerii k tomuto článku. Škodu Karoq / Seat Atecu v nich myslím Češi poznají za půl vteřiny. Zkrátka VW/Škoda. Nějaké otázky? Navíc byly spuštěny oficiální webové stránky Jetta Motors Russia, registrované na FAW Osteuropa GmbH, což je ruská dceřiná společnost China FAW Group Import & Export Co. Jedná se o stejnou FAW Group, která spolupracuje s Volkswagenem v Číně. Aha. Tisková zpráva přitom neskrývá „příbuznost“ s Volkswagenem: říká, že vozy Jetta jsou montovány z komponentů koncernu VW pomocí německé kontroly kvality.

14 automobilek zůstalo v Rusku aktivních. Šedý import luxusních vozidel nabírá na síle

Tisková zpráva ruského zastoupení FAW

„Čínské vozy VW se začaly oficiálně prodávat v Rusku: ceny. Na náš trh vstupuje značka Jetta: „dceřiná společnost FAW-Volkswagen, která vyrábí levné vozy. Byly spuštěny oficiální stránky jetta-motors.ru a na objednávku je možné objednat sedan VA3 a kompaktní crossovery VS5 a VS7. Jedná se o technické „klony“ vozů Volkswagen Polo/Škoda Rapid a Volkswagen Taos/Škoda Karoq, které jsou Rusům známé, ale mají některé funkce.“

V březnu 2022 oznámil koncern Volkswagen, že přestane dodávat vozy do Ruska a zastaví výrobu ve svých závodech v Kaluze a Nižním Novgorodu. V létě téhož roku Volkswagen Group Rus uzavřel svou kancelář v Nižném Novgorodu. Poté se vozy Jetta začaly dostávat do Ruska prostřednictvím tzv. šedých importů.

Snažíme se z toho vylhat a hodíme to na Čínu. A pak zavoláme, ať shodí stránky

Mluvčí společnosti FAW Osteuropa GmbH řekl německým novinářům, že společnost byla zodpovědná za dodávky Jetta do Ruska. Čínská společnost FAW Osteuropa GmbH je tedy oficiálním dovozcem Jetta do Ruska. Navzdory tomu, že vozy oficiálně zastupuje čínský partner Volkswagenu (VW Group), Zeit podotýká, že je nepravděpodobné, že by k tomuto kroku došlo bez vědomí Volkswagenu. Osobně si myslím to stejné. Ne, samozřejmě, že o tom ve Wolfsburgu vědí. A co je nejhorší, pravděpodobně jim to i „sype“.

Udělal Volkswagen osudovou chybu? Pokud jsou pravdivé informace o krachu, tak má (nejen) Německo velký problém

iZdroj fotografie: Andreas Praefcke / Creative Commons / CC-BY-SA

Jako jedna ze dvou společností by z toho Volkswagen „mohl mít zisk“, píše Die Zeit a ptá se, zda by tyto prodeje mohly být uskutečněny bez vědomí německé automobilky. Samotný Volkswagen jakékoliv informace o obnovení podnikání v Rusku popírá. Ruské stránky Jetta Motors však „náhodou“ přestaly být dostupné ihned poté, co se na koncern obrátili novináři s žádostí o informace o situaci. Aha. Náhodou, samo od sebe, jistě. Nikoli. Zkrátka v Německu vzal někdo telefon a zavolal do Ruska/do Číny. „Shoďte ty stránky, novináři to vyčmuchali.“

Pokrytectví v německém stylu mi silně vadí

Tahle reakce je mi krajně proti srsti, musím se přiznat. Tohle německé pokrytectví mi totiž silně připomíná temné stránky německé povahy, o nichž jsem si dodnes myslel, že odešly kamsi do historie, spolu s vyrovnáním se s dědictvím po II. světové válce. Jak vidno, jsou zpět. Money first. A pokud je problém, začneme lhát. Opravdu? Tohle není reklama, jakou VW momentálně potřebuje. Ale dělá si ji jenom on sám. Ostatně, jak to vidíte vy?

Galerie

Diskuze Vstoupit do diskuze
126 lidí právě čte
Autor článku

Michal Sztolár

Absolvent strojírenské technologie se již od mládí let zajímal o vše, co má čtyři a více kol. Na střední škole uspěl v celostátním kole SOČ s vlastním designem automobilu v systému CAD, od té doby se problematice aut věnuje na denní bázi. S dlouholetou praxí u jednoho z prodejců automobilů mu rukama prošlo nespočet různých typů automobilů, včetně několika opravdových unikátů. Specializuje se na automotive jako výrobní obor, marketing automobilů stejně jako na aktuální přechod k elektromobilitě.

Zobrazit další články