Přehled platů v oboru aut: Kolik byste si vydělali ve Volkswagenu? Dokonce i vrátný si odnese 90 000 Kč měsíčně

Že i přes nemalou krizi celého oboru je práce u Volkswagenu „řemeslem se zlatým dnem“, se ví již poměrně dlouho. Přesto konkrétní čísla o výši mezd mohou Čechy šokovat.

i Zdroj fotografie: Volkswagen
                   

Přiznám se: musel jsem se dlouho smát. Ano, v současné krizi, ve které se Volkswagen a celý evropský automotive nachází, je procházení se platů u VW opravdu veselé počtení. Aha, tak já už ty německé dělníky chápu. To já bych taky nechtěl přijít o navýšení mzdy, smířit se naopak s jejím zmrazením nebo, nedej Bože, přijít o práci. S takovým platem? Kde to jinde seženu? Dost ale (možná nemístné) ironie, pojďme se na to královské odměňování podívat společně.

Volkswagen je opravdu štědrý zaměstnavatel

Jak totiž uvádí německý web pro uchazeče o zaměstnání „Glassdoor“, průměrná hrubá mzda ve skupině Volkswagen v Německu je přibližně 41 300 euro (zhruba 1 032 000 korun) ročně. Jinými slovy, 86 tisíc korun měsíčně. A opět v eurech: 3 440 euro měsíčně. To jsou i na Německo velmi slušné peníze. Dostanete se k nim jen tehdy, pokud něco opravdu umíte a jste schopni vašemu zaměstnavateli přinést adekvátní profit. Speciálně pak v bývalých východních zemích Německa.

Udělal Volkswagen osudovou chybu? Pokud jsou pravdivé informace o krachu, tak má (nejen) Německo velký problém

Samozřejmě, celkovou statistiku vždy silně zkreslují extrémy. Tak to vezměme postupně a od začátku. Od samotné hlavy koncernu. Z finanční zprávy VW totiž vyplývá, že generální ředitel společnosti Oliver Blume si vydělal v roce 2023 9,71 milionu EUR (se všemi odměnami a přídavky), tedy přibližně 243 milionů korun. Jen čistý plat generálního ředitele loni činil 1,3 milionu eur (32 milionu korun) měsíčně. Jak si ale stojí výdělky šéfa Volkswagenu v porovnání s platy zaměstnanců na výrobních linkách? 

Šéf Volkswagenu možná platem vyčnívá, to ale desítky tisíc dělníků také

To je možná ještě zajímavější. Oliver Blume je totiž jenom jeden, jakkoli luxusně placený. Dělníků jsou desetitisíce. Čili z údajů německého magazínu Bild vyplývá, že i pouhý stážista (často student) v továrně ve Wolfsburgu může počítat s platem 17 200 euro ročně, tedy přibližně 1 430 EUR (35 750 korun) měsíčně. Mimochodem, to má prodavačka v malém německém obchodě také. Kvalifikovaný výrobní dělník si ve Wolfsburgu ale vydělá již 47 200 euro ročně, což znamená měsíční plat přibližně 3 930 euro (zhruba 98 000 korun).

iZdroj fotografie: Škoda

EU zkazila, co mohla: Automobilky věří, že budoucnost nepatří elektromobilům. Informace o kolosálním průšvihu se dostaly ven

Ve skutečnosti si ale můžete, včetně různých příplatků (např. za práci v neděli), prací přímo na montážní lince vydělat až 4,3 tisíce eur hrubého měsíčně, tedy přibližně 107 tisíc korun. Wow. Nechcete jít utahovat šrouby na linku k Volkswagenu? A jakkoli občas všichni žasneme nad platy dělníků ve Škodě Auto, k jejich německým kolegům to mají platově opravdu hodně daleko. Co je ale především s podivem, k platům u VW mají daleko i jinde v Německu.

iZdroj fotografie: Michal Sztolár pro AutoŽivě.cz

Jak si tedy stojí platy v automobilové branži v Čechách? Z webu platy.cz je patrné, že nikterak špatně. Byť na kolegy v Německu opravdu nemají. Ve Volkswagenu speciálně. Tam mají mimochodem „nejnižší“ výdělky ti zaměstnanci, jejichž práce přímo nesouvisí s výrobou. Například prací na vrátnici nebo tovární ostraze si vyděláte asi 3,5 tisíce EUR měsíčně. Jinými slovy, zhruba 90 tisíc korun. Nepůjdete si sednout na vrátnici VW a zvedat závoru? Dost ale ironie, zde jsou české platy v přehledné tabulce:

Autoelektrikář28 325 – 55 486 Kč
Autoklempíř29 330 – 60 120 Kč
Automechanik27 712 – 55 445 Kč
Konstruktér35 077 – 65 874 Kč
Kontrolor kvality29 122 – 52 984 Kč
Lakýrník28 965 – 57 456 Kč
Pracovník pneuservisu26 093 – 48 583 Kč
Procesní inženýr39 610 – 76 652 Kč
Přijímací technik32 429 – 58 944 Kč
Technik údržby31 589 – 63 498 Kč
Technolog34 789 – 67 538 Kč
Zdroj dat: platy.cz

Automobilky mají možná na nynější krizi také svůj podíl

Je tedy patrné, že co se odměňování týče, leží možná část viny za vlastní momentální krizi i na bedrech samotného Volkswagenu. Jeden nemusí mít doktorát z Harvardu ze statistiky, aby mu došlo, že kdyby všichni dělníci měli o 10 % nižší mzdy, tak by se jejich životní úroveň zřejmě nijak fatálně nesnížila, zato by se ale nyní pravděpodobně vyhnuli propouštění. Obávám se však, že na tuto úvahu je nyní, na sklonku roku 2024, v hluboké krizi automotivu v Evropě již tak trochu pozdě.

Ostatně, jak to vidíte vy? Jsou problémy evropských výrobců způsobeny opravdu jen nařízeními Evropské komise a konkurencí z Číny, nebo si za ně mohou automobilky tak trochu i samy? Vlastní „nenajedeností“ a rozhazováním peněz tehdy, když se spíše mělo šetřit? Dejte nám vědět do diskuse, děkujeme!

Diskuze Vstoupit do diskuze
54 lidí právě čte
Autor článku

Michal Sztolár

Michal Sztolár je novinářem webu AutoŽivě.cz od dubna 2022. V předchozí více než dvacetileté praxi se věnoval zejména problematice dovozu ojetin a jejich vlivu na vozový park ČR, konstrukci automobilů a postupnému přechodu od funkčních a technicky precizních k řešením méně dokonalým, avšak splňujícím normativy EU. Aktuálně se specializuje na automotive jako výrobní obor, porovnávání užitné hodnoty starších a nových vozů stejně jako na aktuální problémy, spojené s nezvládnutým přechodem k elektromobilitě.

Zobrazit další články