Že i přes nemalou krizi celého oboru je práce u Volkswagenu „řemeslem se zlatým dnem“, se ví již poměrně dlouho. Přesto konkrétní čísla o výši mezd mohou Čechy šokovat.
Přiznám se: musel jsem se dlouho smát. Ano, v současné krizi, ve které se Volkswagen a celý evropský automotive nachází, je procházení se platů u VW opravdu veselé počtení. Aha, tak já už ty německé dělníky chápu. To já bych taky nechtěl přijít o navýšení mzdy, smířit se naopak s jejím zmrazením nebo, nedej Bože, přijít o práci. S takovým platem? Kde to jinde seženu? Dost ale (možná nemístné) ironie, pojďme se na to královské odměňování podívat společně.
Volkswagen je opravdu štědrý zaměstnavatel
Jak totiž uvádí německý web pro uchazeče o zaměstnání „Glassdoor“, průměrná hrubá mzda ve skupině Volkswagen v Německu je přibližně 41 300 euro (zhruba 1 032 000 korun) ročně. Jinými slovy, 86 tisíc korun měsíčně. A opět v eurech: 3 440 euro měsíčně. To jsou i na Německo velmi slušné peníze. Dostanete se k nim jen tehdy, pokud něco opravdu umíte a jste schopni vašemu zaměstnavateli přinést adekvátní profit. Speciálně pak v bývalých východních zemích Německa.
Samozřejmě, celkovou statistiku vždy silně zkreslují extrémy. Tak to vezměme postupně a od začátku. Od samotné hlavy koncernu. Z finanční zprávy VW totiž vyplývá, že generální ředitel společnosti Oliver Blume si vydělal v roce 2023 9,71 milionu EUR (se všemi odměnami a přídavky), tedy přibližně 243 milionů korun. Jen čistý plat generálního ředitele loni činil 1,3 milionu eur (32 milionu korun) měsíčně. Jak si ale stojí výdělky šéfa Volkswagenu v porovnání s platy zaměstnanců na výrobních linkách?
Šéf Volkswagenu možná platem vyčnívá, to ale desítky tisíc dělníků také
To je možná ještě zajímavější. Oliver Blume je totiž jenom jeden, jakkoli luxusně placený. Dělníků jsou desetitisíce. Čili z údajů německého magazínu Bild vyplývá, že i pouhý stážista (často student) v továrně ve Wolfsburgu může počítat s platem 17 200 euro ročně, tedy přibližně 1 430 EUR (35 750 korun) měsíčně. Mimochodem, to má prodavačka v malém německém obchodě také. Kvalifikovaný výrobní dělník si ve Wolfsburgu ale vydělá již 47 200 euro ročně, což znamená měsíční plat přibližně 3 930 euro (zhruba 98 000 korun).
Ve skutečnosti si ale můžete, včetně různých příplatků (např. za práci v neděli), prací přímo na montážní lince vydělat až 4,3 tisíce eur hrubého měsíčně, tedy přibližně 107 tisíc korun. Wow. Nechcete jít utahovat šrouby na linku k Volkswagenu? A jakkoli občas všichni žasneme nad platy dělníků ve Škodě Auto, k jejich německým kolegům to mají platově opravdu hodně daleko. Co je ale především s podivem, k platům u VW mají daleko i jinde v Německu.
Jak si tedy stojí platy v automobilové branži v Čechách? Z webu platy.cz je patrné, že nikterak špatně. Byť na kolegy v Německu opravdu nemají. Ve Volkswagenu speciálně. Tam mají mimochodem „nejnižší“ výdělky ti zaměstnanci, jejichž práce přímo nesouvisí s výrobou. Například prací na vrátnici nebo tovární ostraze si vyděláte asi 3,5 tisíce EUR měsíčně. Jinými slovy, zhruba 90 tisíc korun. Nepůjdete si sednout na vrátnici VW a zvedat závoru? Dost ale ironie, zde jsou české platy v přehledné tabulce:
Autoelektrikář | 28 325 – 55 486 Kč |
Autoklempíř | 29 330 – 60 120 Kč |
Automechanik | 27 712 – 55 445 Kč |
Konstruktér | 35 077 – 65 874 Kč |
Kontrolor kvality | 29 122 – 52 984 Kč |
Lakýrník | 28 965 – 57 456 Kč |
Pracovník pneuservisu | 26 093 – 48 583 Kč |
Procesní inženýr | 39 610 – 76 652 Kč |
Přijímací technik | 32 429 – 58 944 Kč |
Technik údržby | 31 589 – 63 498 Kč |
Technolog | 34 789 – 67 538 Kč |
Automobilky mají možná na nynější krizi také svůj podíl
Je tedy patrné, že co se odměňování týče, leží možná část viny za vlastní momentální krizi i na bedrech samotného Volkswagenu. Jeden nemusí mít doktorát z Harvardu ze statistiky, aby mu došlo, že kdyby všichni dělníci měli o 10 % nižší mzdy, tak by se jejich životní úroveň zřejmě nijak fatálně nesnížila, zato by se ale nyní pravděpodobně vyhnuli propouštění. Obávám se však, že na tuto úvahu je nyní, na sklonku roku 2024, v hluboké krizi automotivu v Evropě již tak trochu pozdě.
Ostatně, jak to vidíte vy? Jsou problémy evropských výrobců způsobeny opravdu jen nařízeními Evropské komise a konkurencí z Číny, nebo si za ně mohou automobilky tak trochu i samy? Vlastní „nenajedeností“ a rozhazováním peněz tehdy, když se spíše mělo šetřit? Dejte nám vědět do diskuse, děkujeme!