Z jaké země Evropy je nejlepší dovézt ojeté auto? Německo to kupodivu opravdu není, právě naopak

I když se Německo může jevit jako jediná rozumná volba pro nákup ojetiny, nemusí to být vůbec pravda. Německý trh naopak skrývá nemálo nástrah.

i Zdroj fotografie: Michal Sztolár pro AutoŽivě.cz
                   

Otázka z nadpisu k tomuto článku „zaměstnává“ myslím nejednoho zájemce o ojeté auto z Evropy, který již proseděl desítky (či také stovky, neřku-li ještě více) hodin u oblíbených serverů s nabídkou ojetých vozů. Kde je opravdu možné vybrat si vůz zcela dle svého přání a finančních možností. A protože oba dva nejoblíbenější a největší portály jsou německé a mají německou adresu, vypadá to skoro na jasnou volbu Německa i jako země původu auta. Jenže to je celkem omyl. Pojďme se na něj každopádně podívat společně.

Německo se za posledních 30 let velmi proměnilo

A hned dodám na vysvětlenou: určitě vás nechci zrazovat od nákupu v Německu. Sám jsem tam našel a následně doporučil ke koupi desítky vozů, s nimiž pak byli jejich majitelé navýsost spokojeni. Rozhodně tedy netvrdím, že se nedá najít v Německu auto, které bude zcela podle vašich představ. Ostatně, je to největší automobilový trh Evropy, bylo by tedy s podivem, kdyby tomu mělo být jinak. A Němci mají (většinou) preciznost „zabudovanou v krvi“ a svým autům dopřávají kvalitní servis. Jenže od pádu železné opony se i situace v Německu radikálně změnila. A žel někdy ne k lepšímu.

iZdroj fotografie: Michal Sztolár pro AutoŽivě.cz

Handlíř s Porsche se nám snaží namluvit, že nebylo bourané: Když zjistí pravdu, hraje blbého. Přistihli jsme ho na kameru

Výsadu „auta z Německa“ si totiž pochopitelně uvědomila i velká část obchodníků, co to s prodejem (a zejména původem) vozů nemyslí tak úplně upřímně a zkrátka jen sází na to, že když budou mít adresu bazaru kdesi u Frankfurtu a v nabídce na německých portálech desítky vozů, tak jim to automaticky zajistí serióznost a důvěryhodnost. A paradoxně tomu tak v mnoha případech skutečně je. Lidé neznalí „fint“ z oboru si pak často z Německa dovezou auto, které bylo původně registrované v Rumunsku.

Německá snůška lží při koupi ojetého auta. Zatajené závady, arogantní privát na kameru

A má tachometr stočený už z Rumunska a celkově je ve zbědovaném stavu. A s chytře napsanou smlouvou, ze které jeho prodejci neplynou žádné povinnosti. Jim tak zůstanou jenom oči pro pláč a vidina opravdu drahého servisu. Není tedy divu, že opravdu velké procento těchto obchodníků nejsou Němci, ostatně už názvy firem na inzertních serverech hovoří za své. Němce by podobné jednání velmi rychle dostihlo v mnoha oblastech, podobné riziko mu za to většinou nestojí.

Trh s ojetinami v Německu neovládají často Němci

Proto také byznys s ojetinami mají často pod palcem Turci, Albánci, Chorvaté, dnes často i Arabové, zkrátka příslušníci cizích národů, kteří sice v Německu žijí a podnikají, ale kdyby bylo nejhůře, vždy se mohou sebrat a odjet do své rodné země. Což Němec v Německu tak úplně nemůže, pochopitelně. A proto také mnoho mých přátel z oboru raději volí auto sice dražší, ale například od velkého, autorizovaného prodejce. S velkým showroomem, desítkami zaměstnanců, dlouhou tradicí.

iZdroj fotografie: Michal Sztolár pro AutoŽivě.cz

Pěkný podvod: Po skončení obhlídky nám zdražili auto o 24 059 Kč. Turek lže do kamery a vymýšlí si báchorky

U někoho takového je riziko o něco menší už jen proto, že se mu zkrátka nevyplatí riskovat pověst (kontroly ze strany úřadů, ztrátu kreditu u banky apod.) kvůli jednomu autu. Případné ztráty by byly násobně vyšší. Nicméně, když ne v Německu, kde tedy? Zajímavé možnosti nabízí třeba Itálie, nebo vůbec země s teplým klimatem, kde se v zimě nesolí. Ani Nizozemí není úplně marná destinace, jakkoli jsou Holanďané většinou extrémně šetřiví a někdy se to žel projeví i na servisu aut, který též mají „v úsporném módu“.

Nejbezpečnější nákup ojetiny je tam, kde by to asi nikdo nečekal

Mimořádně zajímavou zemí je ovšem Velká Británie, zejména z toho titulu, že počet aut ve Spojeném království identifikovaných jako dovezených za posledních 12 měsíců činil pouhá 2 %. To je extrémně nízké procento ve srovnání s evropským průměrem – až 50 %. Což je způsobeno prostým faktem. Většina aut na našem kontinentu má levostranné řízení, zatímco auta na ostrovech jsou vybavena pravostranným řízením. Více už Matas Buzelis, odborník na ojeté vozy ze společnosti carVertical:

„Nákup ojetého vozu může zahrnovat určité riziko. Ale ve Spojeném království je mnohem méně pravděpodobné, že se někdo stane obětí podvodu. Důvodem, proč je trh s ojetými vozy mnohem bezpečnější než v jiných zemích, je mnohem menší počet dovážených vozidel a přísnější předpisy.

„Koupili jsme v Německu ojetinu, ale rozsypala se cestu domů. Byl to podvod?“ Konfrontace bazarníka se skrytou kamerou

Navíc tak oblíbený trik se stáčením tachometru je ve Spojeném království také výjimečný. Loni byla vozidla kontrolovaná společností carVertical v průměru téměř 11 let stará. Respektive v průměr 10,5 roku, což je pasovalo na 6. místo v Evropě co do věku. Výsledky však ukazují, že ve Spojeném království je nejnižší podíl aut se stočeným počítadlem kilometrů. Tato nekalá praktika může být opravdu nebezpečná a vystavit kupujícího obrovským výdajům.

Závěrem? Německo nemusí být nutně špatná volba, ale opravdu se tam vyplatí zvýšená ostražitost. A ideálně nákup u seriózního, většího prodejce. Stále však platí minimálně tato tři doporučení, u koupě od kohokoli:

3 základní rady pro nákup ojetého vozu v cizině podle Michala Sztolára

  • Důkladně zkontrolujte servisní historii vozu a ještě důkladněji ověřte najeté kilometry. Při jakýchkoli nesrovnalostech bych od takového vozu dal ruce pryč. Jsou stovky a tisíce jiných, lepších.
  • Zkontrolujte stav vozu i na zvedáku, často odhalí více než čerstvě rozleštěná karoserie
  • A konečně, pokud opravdu nevládnete dobře jazykem prodejce, trvejte na překladu smlouvy. V dnešní době je to minutová záležitost. Stačí Google Translate. Abyste opravdu věděli, co podepisujete.
Diskuze Vstoupit do diskuze
145 lidí právě čte
Autor článku

Michal Sztolár

Absolvent strojírenské technologie se již od mládí let zajímal o vše, co má čtyři a více kol. Na střední škole uspěl v celostátním kole SOČ s vlastním designem automobilu v systému CAD, od té doby se problematice aut věnuje na denní bázi. S dlouholetou praxí u jednoho z prodejců automobilů mu rukama prošlo nespočet různých typů automobilů, včetně několika opravdových unikátů. Specializuje se na automotive jako výrobní obor, marketing automobilů stejně jako na aktuální přechod k elektromobilitě.

Zobrazit další články