EU ho nezastaví: Univerzitní expert označuje elektromobily za nejhorší ekologickou volbu. Jsou drahým omylem lidstva?

Spojené nádoby energetiky fungují tak, že v současnosti CO2 neklesá. A výroba elektrických aut zvyšuje spotřebu fosilních paliv.

i Zdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz
                   

Současná německá klimatická politika je předmětem diskuzí mezi odborníky. A to nejen v kontextu dopadů na životní prostředí, ale také v souvislosti s reálnými dopady na ekonomiku a každodenní život lidí. Ohleduplně řečeno. Někteří experti se nebojí jít tak daleko, že si neberou servítky a hovoří zcela otevřeně. Jako například profesor Joachim Weimann z univerzity v Magdeburgu. Ten se nebojí říct, že německá klimatická politika je katastrofou. Proč o tom píšu? Je třeba si uvědomit, že česká ekonomika je přímo navázaná na tu německou. Nelze si myslet, že to, co se děje v Německu, na nás nemá žádný vliv. Má. A velký. Už jenom díky provázanosti průmyslu.

Co se děje v Německu, má přímý vliv na sousední státy, i na nás

Německo je možná dlouho považované za průkopníka v oblasti ochrany klimatu, čelí ale kritice ze strany vědců i odborné veřejnosti. Ukazuje se, že je možná průkopníkem, ale že ne všechna navrhovaná řešení jsou správná. Právě naopak. Německo tlačí na klimatickou pilu, ale dělá to špatně a svou politikou jen zvyšuje už tak zásadní problémy. Tohle podle mě nedopadne dobře. Ne pokud se něco nezmění. Klíčovým problémem je neefektivnost současných opatření, která jsou nejen nákladná, ale podle některých expertů dokonce kontraproduktivní.

iZdroj fotografie: mdk – Magdeburg Kompakt

Elektromobilita, dlouhodobě prosazovaná jako řešení, se stává ústředním bodem této debaty. Profesor Weimann zachází velmi často do detailů, a ty jsou všechno, jenom ne pozitivní. Problém je podle něj hlavně to, že ani stávající spotřebu elektřiny není možné obstarat bez využití fosilních paliv. Co to znamená? Že zvyšování její spotřeby vůbec nic neřeší. Je to přesně naopak! Více elektrických aut situaci komplikuje a oddaluje moment, kdy bude možnost skutečně využít více elektřiny z obnovitelných zdrojů. Ještě to řeknu jinak. Jestli to chápu správně, protože nelze vyrobit elektřinu bez fosilních paliv, je to začarovaný kruh. Čím více elektromobilů vyrobíme, tím více fosilních paliv spálíme. Je to srozumitelné? Chápete to? A chápete, proč nám EU tlačí elektromobily?!

Evropská unie rozhodla o vyřazení naftových a benzínových motorů. Už není cesty zpět

Přestože má Německo ambiciózní cíle týkající se snížení emisí, otázkou zůstává, zda jsou současné kroky skutečně udržitelnou cestou. Zdá se, že ne. Elektromobily jsou kritizovány za to, že jejich výroba, zejména baterií, vyžaduje velké množství energie a surovin. To podle kritiků přináší vyšší emise, než se na první pohled zdá. Pokud k tomu připočteme závislost na těžbě v zemích s nízkými ekologickými standardy, ukazuje se, že jejich ekologický přínos není rozhodně jednoznačný. Jedním z největších problémů, který vědci zmiňují, je také infrastruktura.

Elektromobily zvyšují spotřebu fosilních paliv, to je paradox

Nabíjecí stanice jsou sice v Německu na vzestupu, ale jejich budování je nákladné a často naráží na limity stávající elektrické sítě. Stát zavedl povinnost pro majitele a provozovatele určitých firem, pozemků a parkovišť, aby nabíječky museli na svých soukromých pozemcích postavit. U nás bude platit něco podobného od začátku příštího roku. Takže skutečně násilný přechod, žádná snaha o přirozenou transformaci. 

„Každý prodaný elektromobil a každé instalované palivové čerpadlo odkládá moment, kdy budeme moci vyřadit fosilní paliva, protože zabraňují tomu, aby obnovitelné zdroje nahradily ty fosilní,“ říká přesně profesor Weimann. Nic podle profesora neřeší ani fakt, že ve Skandinávii investují peníze do větrných turbín a fotovoltaiky. Podle něj jde pouze o zbytečné mrhání peněz obyčejných lidí, kteří si za elektřinu zaplatí více.

iZdroj fotografie: Porsche

Paradoxně tomu pomáhá evropský systém obchodování s emisemi (EU ETS). Ten se postará o to, že někdo jiný někde jinde v Evropě vyrobí potřebnou elektřinu pomocí fosilních paliv a z emisní zátěže se vykoupí. To je paradox, co? Jenom bych chtěl zdůraznit, že tyto teorie nejsou ničím novým. Nejde o přímou a nenávistnou reakci na elektromobily. Profesor Weimann říká, že energetická transformace nepředstavuje pouze zaměření na obnovitelné energie.

CO2 neklesne, jeden stát zajistí pokles, v druhém CO2 vzroste

Že představuje spíše kompletní přeměnu dříve centrálního systému na decentralizovaný systém zásobování energií, už uvedl ve své přednášce z roku 2012. Už tehdy tvrdil, že německý zákon o obnovitelné energii (EEG) bohužel nesplňuje potřebné vize. Namísto stanovení množství podobných obchodování s evropskými certifikáty CO2 vede EEG pouze k přerozdělení emisních práv v Německu, což znamená, že nedochází k žádným úsporám CO2.

Teorie stará 12 let a stále nikdo nic moc nezměnil. Magdeburský vědec tak obvinil federální vládu z nesprávného kursu klimatické a energetické politiky. „Současné klimatické cíle nejsou řešením, ale problémem,“ řekl profesor. „Každý vidí, že zákaz spalovacích motorů v EU nebude fungovat do roku 2035,“ dodal, a to už je silná káva. Tohle se EU líbit nemůže. Podle profesora Weimanna „jedeme naslepo“ a řešením je znovuzahájení provozu německých jaderných elektráren. Podle něj to je proveditelné. Obnovitelné energie by se pak měly využívat tam, kde je to ekonomicky výhodné. Co si o tom myslíte vy?

Souhlasíte s tím?

Diskuze Vstoupit do diskuze
100 lidí právě čte
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 12 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články