Pokud řídíte jedno z těchto pěti aut, jste zřejmě důchodce. A svoje životní ambice jste už vzdali

Patříte mezi lidi, kteří se spokojí s praktičností a nenápadností. Ambice a sny možná ustoupily do pozadí, ale vaše auto je spolehlivým partnerem pro klidné cesty.

i Zdroj fotografie: Michal Sztolár pro AutoŽivě.cz
                   

Jakkoli beru svoje vlastní slova v nadpisu se značnou rezervou a nadhledem a poprosím o totéž i čtenáře tohoto článku, je zkrátka pravdou, že existují modely, které bych při své nejlepší snaze nenazval jinak než tak trochu „seniorskými“. Na čemž ale nemusí být nic špatně. Ostatně mobily pro seniory máme také a nikdo (včetně mě) se nad tím nepozastavuje. Co je možná na pováženou, je fakt, pokud tato nevýrazná a tak trochu nezajímavá auta řídí dobrovolně ti, u nichž bych trochu toho nadšení očekával. Pojďme se na jednu zajímavou pětici podívat společně.

První kandidát je tuzemského původu

A jako první kandidát musí být nutně domácí. A pochopitelně, Superb 2.0 TSI se 195 kW a pohonem všech kol to zřejmě nebude. Ale nebude to ani Fabia, kupodivu. Myslím tedy ta poslední, čtvrté generace. Která je nicméně v mnoha směrech spíše faceliftem generace třetí, jež byla (na poměry malého auta z Boleslavi) vpravdě revoluční. Designem i technikou (např. jako první malé auto Škody dostala elektronickou uzávěrku diferenciál EDS), ve čtvrté generaci i skvělým motorem 1,5 TSI 110 kW a dalšími benefity.

iZdroj fotografie: M 93 / Creative Commons / CC-BY-SA

Mám na mysli generaci druhou, která vypadala usedle již při svém představení a žel o to usedleji vypadá o 17 let později. Přesto jich celkem dost ještě jezdí a k mému překvapení jich je hodně vidět v provozu v Německu, často ve velmi zachovalém stavu. Úzká, ne příliš prostorná karoserie a nabídka motorů, jimž dominovaly nevýrazné tříválce HTP a podobně nekultivované tříválce TDI, jen dokresluje fakt, že tato Fabia je opravdu stejně tak nevýrazná jako málo prostorná. Bez „šťávy“, bez inspirace, bez nápadu.

Honda Jazz

Tady jsem trochu na vážkách, neb Jazz se mi vždy líbil svou možností odklopit zadní sedačky i se sedákem dozadu a vytvořit poměrně velký prostor za předními sedadly, takové vtipné „mikro MPV“. Kam se vejde mj. kolo na šířku (vyzkoušeno osobně). Pravdou ale zůstává, že jinak je Jazz opravdu nevýrazný, a jak některé Hondy umí být plny elánu a nadšení i ve vysokých otáčkách, je malý Jazz spíše dopravním prostředkem z nutnosti než autem pro radost. Ostatně za jeho volanty velmi často seniory uvidíte.

iZdroj fotografie: Dvě stě procent / Creative Commons / CC-BY-SA

Peugeot 1007

Dodnes šokující design dvoudveřové karoserie s posuvnými bočními dveřmi vyvolává rozpaky a kontroverze. Pro jedny opravdu praktické auto, pro druhé mix všeho dohromady, kde ve finále nefunguje vůbec nic. Není to ani MPV, ani kompaktní auto, ani cokoli jiného. Navíc posuvné dveře bývají zdrojem problémů. A představa, že podobné auto řídíte, zřejmě nikoho s jen trochu vřelým vztahem k automobilům opravdu nadšením nenaplní. Peugeot design uměl a umí – tady to ale zkrátka nevyšlo.

iZdroj fotografie: Peugeot

Opel Meriva

Meriva je klasické, nenápadné malé auto od Opelu, a kdyby nemělo na masce logo se zlomeným šípem, člověk by ji zřejmě i tak neomylně zařadil do portfolia výrobce z Rüsselheimu. Poslední generace Merivy má zadní dveře otevírané proti směru jízdy a je i jinak zajímavá, ovšem první generace to „odskákala“ po stránce designu opravdu velmi nepěkně. Nicméně: v té době to ještě šlo, a tak Opel stvořil i Merivu OPC s přeplňovanou 1,8 o 180 koních pod kapotou. Je však asi jediná, která by opravdu uměla pobavit. A zaujmout.

iZdroj fotografie: Rudolf Stricker / Creative Commons / CC-BY-SA

Mercedes Benz Třídy B

A další malé MPV. Je zajímavé, jak tato kategorie láká seniory. Možná to pochopíme snáz, když si uvědomíme, komu jsou určena velká MPV: rodinám. A logicky malá MPV zůstanou pro ty, kdo již vychovali děti a zůstali sami na stáří. Ze Sharanu do Golfu Plus, z Hondy Accord Kombi do Hondy Jazz, z Peugeotu 807 do Peugeotu 1007. A z Mercedesu Třídy E Kombi (případně ještě větší Třídy V) do Třídy B. Napovídala by tomu i data z Německa: téměř polovina řidičů třídy B (průměrný věk: 61,5 let) je starší 65 let. To je ohromující číslo.

iZdroj fotografie: Rudolf Stricker / Creative Commons / CC-BY-SA

Sám jsem v „béčku“ chvilku jezdil a mohu potvrdit, že to auto je tak neuvěřitelně uklidňující, až je současně opravdu sterilní a nevzrušivé. Ale pokud si uvědomíte cílovou skupinu a její průměrný věk (kteréžto data má samozřejmě i výrobce), dojde vám, že je to tak vlastně dobře. A že senior neocení bublající V8 v něčem od AMG, stejně jako neocení špatné parkování například v třídě GL. Ne, ocení kompaktní, dobře řiditelné malé auto. Přesně jako Třídu B. Mimochodem, máte vy nějaké tipy na „auta pro seniory“? Dejte nám vědět do diskuse pod článkem, děkujeme!

Máte svoje tipy na „seniorská auta“?

Diskuze Vstoupit do diskuze
90 lidí právě čte
Autor článku

Michal Sztolár

Absolvent strojírenské technologie se již od mládí let zajímal o vše, co má čtyři a více kol. Na střední škole uspěl v celostátním kole SOČ s vlastním designem automobilu v systému CAD, od té doby se problematice aut věnuje na denní bázi. S dlouholetou praxí u jednoho z prodejců automobilů mu rukama prošlo nespočet různých typů automobilů, včetně několika opravdových unikátů. Specializuje se na automotive jako výrobní obor, marketing automobilů stejně jako na aktuální přechod k elektromobilitě.

Zobrazit další články