Pro část Čechů skončí spalovací motory mnohem dříve: Vláda přeložila termín. Není cesty zpět a nebude to levné

Konec spalovacích motorů v roce 2035 se opět přiblížil, nicméně pro část Čechů začne platit citelně dřív. Vláda v tomto případě nebere na jejich názory pražádný ohled.

i Zdroj fotografie: Michal Sztolár pro AutoŽivě.cz
                   

Začnu hned tím, co nikoho z nás příliš netěší. Tak ať to máme takříkajíc rychle za sebou: za několik málo dní, jakmile skončí silvestrovské veselí, si budeme moct říct: tak už za deset. Ano, začneme psát rok 2025, a je tedy vcelku logické, že zákaz spalovacích motorů bude zase o rok blíž, tentokrát za kulatých deset let. A jakkoli je hned na rok 2026 slíbena revize tzv. Green Dealu, na které se možná leccos změní, zatím to vypadá spíš tak, že některé z nás toto rozloučení potká už dřív. Pojďme se na to podívat společně.

Konec v roce 2035? Tak my se to pokusíme ukončit ještě dřív!

Není tomu totiž tak dávno, co se vlády jednotlivých zemí předháněly v tom, které se povede být na pomyslné pásce ještě dřív než v onom roce 2035. Zvláštní úchylka, řekl bych. Přičemž celkem nepřehlédnutelně vedla Velká Británie, kde se o zákazu spalovacích motorů již v roce 2030 hovoří poměrně dlouho. Což se dotkne i nemalé komunity Čechů. V Británii jich totiž žije zhruba 120 000. Pro náš národ to tedy není úplně zanedbatelná zpráva.

iZdroj fotografie: thompsonmegan20 / Creative Commons / CC-BY-SA

Britští vládní představitelé trvají na tom, že konec klasických aut nastane. I kdyby „čert na koze jezdil“. Neuvažují o žádné revizi Green Dealu, neuvažují nad tím, že prodeje elektromobilů v Evropě nyní zcela kolabují. Protože je nikdo nechce. Je to pro ně zkrátka hotová věc, napříč politickým spektrem. Ministerstvo dopravy Spojeného království oznámilo, že brzy představí konkrétní plány na ukončení prodeje aut se spalovacími motory v roce 2030.

iZdroj fotografie: Simon Dawson / Downing Street 10 / Creative Commons / CC-BY-SA

A i když bývalý premiér Rishi Sunak, jakožto zástupce konzervativců, minulý rok tento termín posunul na rok 2035 s ohledem na náklady pro rodiny a malé podniky, po červencových volbách labouristická strana, která sestavila novou vládu, dodržela slib z volební kampaně a vrátila se k původnímu termínu. Rok 2030 se tak opět stává cílovým bodem. I po nedávných jednáních s automobilovým průmyslem nová vláda zdůraznila své odhodlání termín dodržet, přičemž jej chce zavést tak, aby podpořila ekonomický růst.

Ekonomický růst prostřednictvím zákazu oblíbeného zboží. Zvláštní úvaha

Což pravda nevím, jak chtějí udělat. Navíc na další (a nemalé) výdaje pro běžné motoristy, donucené k výměně svých vozidel, se tak trochu pozapomnělo. Británie je tedy přinejmenším v napětí, jelikož detaily zatím tamní vláda nezveřejnila. Automobilky navíc možná až tak netrápí zákaz prodeje spalovacích motorů jako spíše cíle platné v nejbližších letech. Už teď musí minimálně 22 % nově prodaných aut dosahovat nulových emisí během provozu, zatímco pro dodávky je stanovený cíl 10 %.

Emise padlé na hlavu. Automobilky vyměnily spolehlivost za ekologii. Dnešní motory při každé jízdě trpí a zkracují si životnost

Tyto kvóty se budou každoročně zvyšovat, dokud nebude úplně zakázán prodej aut se spalovacími motory. Mimochodem, již za několik dní vstoupí v EU omezení emisí u každého vyrobeného vozu na 93,6 g/km, oproti stávajícím 1116 g/km. Výrobci, kteří stanovené cíle nesplní, čelí dvěma možnostem: buď zaplatí pokutu, nebo si od ostatních automobilek odkoupí emisní povolenky. Tyto povolenky mohou poskytnout výrobci, kteří vyrábějí více elektromobilů, a mají tedy menší flotilové emise.

Volkswagen doplatí na emisní restrikce nejvíce

EU zkazila, co mohla: Automobilky věří, že budoucnost nepatří elektromobilům. Informace o kolosálním průšvihu se dostaly ven

iZdroj fotografie: Michal Sztolár pro AutoŽivě.cz

Z evropských výrobců toto nařízení nejvíce postihne Volkswagen, který má aktuálně svých starostí opravdu více než dost. A Velká Británie jako by tak trochu tušila, proč odejít z EU. Tyto razantní změny, kdy se navíc ze dne na den mění deadline, mohou poměrně negativně ovlivnit zaměstnanost a ekonomickou stabilitu v regionech, kde je automobilový průmysl klíčovým zaměstnavatelem. Což Evropa rozhodně je. Opravdu se pořád Evropská komise domnívá, že podporuje zaměstnanost a prosperitu Evropy správným směrem? Jak to vidíte vy?

Diskuze Vstoupit do diskuze
128 lidí právě čte
Autor článku

Michal Sztolár

Michal Sztolár je novinářem webu AutoŽivě.cz od dubna 2022. V předchozí více než dvacetileté praxi se věnoval zejména problematice dovozu ojetin a jejich vlivu na vozový park ČR, konstrukci automobilů a postupnému přechodu od funkčních a technicky precizních k řešením méně dokonalým, avšak splňujícím normativy EU. Aktuálně se specializuje na automotive jako výrobní obor, porovnávání užitné hodnoty starších a nových vozů stejně jako na aktuální problémy, spojené s nezvládnutým přechodem k elektromobilitě.

Zobrazit další články