Dieselový motor z Číny vytvořil světový rekord. Přepíše dějiny a změní hru, ať žije nafta! Objeví se i ve Škodě?

Sen zastánců spalovacích motorů se začíná naplňovat: nové turbodiesely s donedávna snovými parametry jsou tu. A kupodivu přichází ze země, odkud by je nikdo nečekal: z Číny.

i Zdroj fotografie: Weichai Power
                   

Když se dnes řekne „nový pohon automobilu z Číny“, myslím, že 9 z 10 adresátů tohoto výroku napadne elektromotor. Čína je zkrátka velmocí v elektromobilech a bylo by tedy minimálně zvláštní, kdyby nová pohonná jednotka měla být napájená čímkoli jiným než baterií. A přesto se i v roce 2024 můžeme dočkat překvapení, když opravdu zajímavý motor z Číny – a horká novinka – spaluje naftu. Pojďme se na něj podívat společně.

Dieselový paradox z Číny a elektrický z Německa

Mimochodem. V kontextu k denním zprávám o situaci v koncernu Volkswagen, stávkám a nucenému zavírání továren, jež má z velké části na svědomí totálně nezvládnutý přechod na elektromobilitu a fatální ztráty s tím spojené, je zajímavé vnímat, jak se role obrátily. Jak jeden z průkopníků a možná největší popularizátor naftových motorů potupně a neúspěšně přešel na elektromobilitu (když ještě nedávno směle hlásil, že je to jediná možná cesta) a ti, co se v elektromobilech angažovali od počátku, náhle přichází s turbodieselem.

iZdroj fotografie: MIchal Sztolár pro AutoŽivě.cz

Zajímavý paradox, co říkáte? Jak totiž uvádí mj. magazín Powerprogress, čínský výrobce motorových jednotek a hnacích řetězců Weichai Power představil během Světového kongresu o spalovacích motorech v roce 2024, který se konal v Tianjinu v Číně, vznětový motor, o němž uvádí, že má rekordní vlastní tepelnou účinnost 53,09 %. Pro srovnání: běžná účinnost vznětového motoru se pohybuje kolem 40 %, Nissan v roce 2021 ohlásil „rekord“ na 50 %.

Číňanům se i v roce 2024 vyplatí vyvíjet turbodiesely. Nesvědčí to náhodou o něčem?

To jsou čísla, před nimiž je nutno smeknout. A jen dokládají technickou a technologickou vyspělost Číny, dokonce i v oboru, kde jsem se třeba já osobně domníval, že technická prvenství zůstanou už navždy Evropanům. Neb se to zkrátka Číňanům nevyplatí znovu celé vymýšlet. Případně okopírovat, to spíš. Když v tom oboru (vysokotlaké systémy vstřikování paliva a vše další k moderním spalovacím motorům) jsou v Evropě nebo v Japonsku skutečně o značný kus vepředu.

iZdroj fotografie: zmix / Creative Commons / CC-BY-SA

A hle, vyplatilo. Weichai Power pracuje na výzkumu motorů s vysokou tepelnou účinností od roku 2015. Dne 16. září 2020 představila vznětový motor s v té době rekordní tepelnou účinností karoserie 50,23 %. Společnost pokračovala ve svém výzkumu a oznámila, že na začátku roku 2022 dále zvýšila tepelnou účinnost motoru na 51,09 %. Naposledy, 20. listopadu 2022, společnost překonala své předchozí úspěchy a dosáhla 52,28 % tepelné účinnosti.

Mazda jako BMW? Zbrusu nový model se Bruselu nebojí, má pohon zadních kol a výkonný naftový motor

A co je možná nezajímavější: I když zmíněných 52,28 % je již tak mimořádných, tým expertů Weichai Power „makal dále“ a úspěšně posouval míru možného u vysokoexpanzního spalování, tlakování se smíšeným průtokem, vysoce účinného vstřikování paliva a technologie snižující tření s nízkým odporem. Výsledkem byly přírůstky, které vedly k prolomení 53 % tepelné bariéry. Během procesu výzkumu a vývoje bylo týmu mimochodem uděleno 176 patentů na vynálezy a 68 patentů na užitné vzory.

Čínský úspěch v naftě potvrzený u německého TÜV

Weichai Power mimo jiné uvedl, že tento nejnovější úspěch byl oficiálně uznán TÜV SÜD, mezinárodní testovací organizací, a China Automotive Technology & Research Center, profesionálním testovacím orgánem pro čínské spalovací motory. Obě organizace vydaly společnosti Weichai Power zprávy o testování produktů a certifikáty potvrzující, že společnost dosáhla nového světového rekordu v tepelné účinnosti dieselových motorů. Diesel od Číňanů? Překvapení zřejmě není konec.

iZdroj fotografie: Ton1~commonswiki / Creative Commons / CC-BY-SA

Paradoxem jsme začínali, ke stejnému paradoxu se vrátíme i na konec: S ohledem na to, že i VW už seznal, že elektromobily nejsou dnes to, z čeho jeho zákazníci „půjdou do kolen“, plánuje VW Group místo toho dát jenom dvě třetiny investic ve výši 180 miliard eur do elektrifikace a digitalizace. Ta zbylá třetina „bude přidělena na udržení konkurenceschopnosti našich spalovacích vozů,“ řekl minulý měsíc finanční ředitel a COO VW Group Arno Antlitz na akci agentury Reuters v Mnichově.

Třetina do nafty a benzínu místo do elektra. Je to úspěch?

„Budoucnost je elektrická, ale minulost nekončí,“ řekl Antlitz. „Je to třetina a zůstane to třetina.“ Aha. Tomu se říká změna během dvou tří let. Ale na druhou stranu díky aspoň za to. Vypadá to, že VW TDI si nakonec budeme moci ještě nadále kupovat. Objeví se takové řešení i ve Škodě? Jak to vidíte vy? Je dobře, že se Volkswagen alespoň částečně vrací ke spalovacím motorům? Dejte nám vědět do diskuse pod článkem, děkujeme!

Diskuze Vstoupit do diskuze
116 lidí právě čte
Autor článku

Michal Sztolár

Absolvent strojírenské technologie se již od mládí let zajímal o vše, co má čtyři a více kol. Na střední škole uspěl v celostátním kole SOČ s vlastním designem automobilu v systému CAD, od té doby se problematice aut věnuje na denní bázi. S dlouholetou praxí u jednoho z prodejců automobilů mu rukama prošlo nespočet různých typů automobilů, včetně několika opravdových unikátů. Specializuje se na automotive jako výrobní obor, marketing automobilů stejně jako na aktuální přechod k elektromobilitě.

Zobrazit další články