Kvíz: Test z autoškoly a otázky, o kterých ani nevíte, že existují. Natož abyste na ně uměli správně odpovědět, to nedáte

Nikdo neví všechno, ale ohledně otázek do testů z autoškol to neplatí. Tam musí zvládnout žadatel odpovědět na sto procent.

i Zdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz
                   

Závěrečné testy v autoškole známe v současné podobě už řadu let, ke změnám při provádění testové části zkoušky k získání řidičského oprávnění došlo už v roce 2006. Byla zavedena zcela nová koncepce zkušebního testu. Dobře, já jsem generace, která ještě kroužkovala tužkou na papírovém archu jednu ze tří správných odpovědí. Dneska už se jede vše na počítači. A to „dneska“ znamená „roky“, jak už jsem řekl. Vlastně si říkám, že stojí za to připomenout si, jak závěrečná zkouška v autoškole probíhá.

Otázky z autoškoly by dnes zkušení řidiči povětšinou nezvládli

Jsou tady přednášky, trenažery, jízdy, prostě výuka tak, jak ji zákon autoškolám ukládá. A na konci finále, zkouška. Po ukončení výuky a výcviku v autoškole se žadatel o řidičské oprávnění podrobí zkoušce z odborné způsobilosti k řízení motorového vozidla. Pozor na lhůty, platí, že žadatele o řidičské oprávnění se přihlásí ke zkoušce u obecního úřadu obce s rozšířenou působností provozovatel autoškoly, a to do 15 dnů od ukončení výuky a výcviku. Příslušný obecní úřad obce s rozšířenou působností zařadí žadatele ke zkoušce tak, aby byla zahájena nejpozději do 15 dnů po obdržení žádosti provozovatele autoškoly o přihlášení ke zkoušce.

iZdroj fotografie: AutoŽivě

To znamená, že nejpozději do 30 dnů od ukončení autoškoly jde žadatel ke zkoušce. Ta se skládá ze dvou nebo tří částí, a to ze zkoušky z předpisů o provozu na pozemních komunikacích a zdravotnické přípravy, zkoušky z praktické jízdy s výcvikovým vozidlem. Plus u skupin C1, C1+E, C, C+E, D1, D1+E, D nebo D+E ze zkoušky z ovládání a údržby vozidla. Jinak řečeno, skupiny vozidel AM, A1, A2, A, B, BE, T tuto zkoušku nemají. Pokud tedy chcete řidičák na osobní auto, tohle řešit nemusíte. Zkouška z předpisů o provozu na pozemních komunikacích a zdravotnické přípravy? Jdeme k počítači.

EU úřaduje: Každý řidič bude muset znovu do autoškoly. Dojde na všechny, spustí se čistka řidičských průkazů

Žadatel se přihlásí pod svým unikátním kódem, vše mu řekne komisař přímo na místě, tohle nemusí nikdo řešit. Dokonce si i vyzkouší, jestli vše funguje tak, jak má. Není třeba se bát technické stránky věci. Na vykonání zkoušky je doba 30 minut, test je složen z 25 náhodně vybraných otázek a lze získat 50 bodů. Aby člověk zvládl zkoušku a prošel, potřebuje nejméně 43 bodů. Pokud žadatel zvládne teorii, postupuje k praktické zkoušce. Zkouška z praktické jízdy? Tam je třeba prokázat znalosti, dovednosti a chování včetně specifických požadavků pro jednotlivé skupiny vozidel.

Žadatelé o řidičák jsou nervózní, a právem, testy nejsou snadné

Jde o základní znalosti a dovednosti úkonů přípravy vozidla před jeho použitím, tedy rozjíždění s různým stupněm obtížnosti, zastavení vozidla. Dále o couvání a otáčení při couvání, zajíždění do omezeného prostoru a vyjíždění z něj, podélné, šikmé a kolmé parkování vozidla. Také zastavení a rozjíždění ve stoupání a řízení vozidla při malé rychlosti nejvýše do 30 km/h. A v další fázi také v bezpečném řízení vozidla s různou intenzitou provozu na pozemních komunikacích, řízení vozidla na různých druzích pozemních komunikací či řízení vozidla na křižovatce, která je řízena světelnou signalizací.

iZdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz

Dále řízení vozidla na úseku, kde je provoz hromadné osobní dopravy a kde je dostatečný pohyb chodců s vyznačenými přechody pro chodce, řízení vozidla mimo obec a v případě velkých měst alespoň na vícepruhové komunikaci. A další a další, jednotlivé znalosti, dovednosti a chování a podrobnosti o požadavcích na zkoušku z praktické jízdy jsou stanoveny ustanovením § 19 vyhlášky č. 167/2002 Sb. Jestli chcete mít před zkouškou klidné spaní, tento paragraf na poslední chvíli asi raději nestudujte. Dobré je, že si všechny otázky, i ty nově přidané, můžete na webu Ministerstva dopravy procvičit.

Některé otázky jsou na první pohled nenápadné, jsou záludné

V lekcích jsou zobrazovány otázky z tematicky souvislé skupiny otázek. Při procvičování je nejdříve zobrazena otázka a po jejím zodpovězení vyhodnocení. Právě tady se dá na závěrečnou zkoušku nejlépe připravit. Já jsem si připravil takový malý kvíz, výběr 10 otázek, které mi přijdou zajímavé. Zajímavé v tom, že nejde o typicky probírané chytáky, komplikované křižovatky, přednosti nebo tramvaje. Jde o nenápadné, nezajímavé, a přesto velice důležité dotazy. I kvůli těm může žadatel od zkoušky (zbytečně) vyletět. Tak co, kdo si na ně troufne a kdo získá 10 bodů z 10?

1. Řidič nesmí požít alkoholický nápoj:
a) Bezprostředně po skončení jízdy.
b) Ještě hodinu po skončení jízdy.
c) Během jízdy.

2. Dávat zvukové výstražné znamení k upozornění řidiče předjížděného vozidla:
a) Je zakázáno.
b) Je dovoleno.
c) Je dovoleno pouze mimo obec.

Řidiči používají výstražné signály jako omluvu nebo poděkování

3. Řidič motorového vozidla:
a) Se nesmí otáčet na místech nepřehledných nebo jinak nebezpečných, např. v nepřehledné zatáčce a její blízkosti nebo před nepřehledným vrcholem stoupání pozemní komunikace, na něm a za ním.
b) Se může otáčet na přechodu pro chodce nebo na přejezdu pro cyklisty nebo v jejich těsné blízkosti, pokud tím neohrozí bezpečnost ostatních účastníků silničního provozu.
c) Se může otáčet v těsné blízkosti železničního přejezdu, pokud je železniční zabezpečovací zařízení funkční.

4. Při jízdě po silnici pro motorová vozidla:
a) Je zakázáno zastavit a stát mimo místa označená jako parkoviště.  
b) Je zakázáno zastavit a stát, s výjimkou míst na krajnici, kde je parkování povoleno.  
c) Platí stejná ustanovení jako pro zastavení a stání na ostatních pozemních komunikacích.

5. Řidičské oprávnění může být uděleno:
a) Pouze osobě, která není ve výkonu sankce zákazu řízení motorových vozidel a plní ostatní podmínky pro udělení řidičského oprávnění.  
b) Osobě, která je odborně způsobilá, i když je ve výkonu sankce zákazu činnosti spočívajícího v zákazu řízení motorových vozidel.
c) Osobě, která je starší 18 let, pokud o udělení řidičského oprávnění požádá.

6. Na výzvu policisty je řidič povinen podrobit vozidlo kontrole technického stavu vozidla. Zjistí-li se při této kontrole vážná nebo nebezpečná závada:
a) náklady na provedení kontroly je povinen uhradit policii řidič vozidla;
b) náklady na provedení kontroly hradí pojišťovna, u které je vozidlo pojištěno;
c) náklady na provedení kontroly hradí provozovatel vozidla. 

7. Zdravotně způsobilý k řízení motorových vozidel není ten:
a) Kdo má podle posudku o zdravotní způsobilosti poruchy chování způsobené závislostí na alkoholu nebo jiných psychoaktivních látkách.
b) Kdo je v pracovní neschopnosti.
c) Kdo je osobou těžce postiženou nebo těžce pohybově postiženou anebo osobou sluchově postiženou.

Sklenička před jízdou je nelegální, co ale během jízdy?

8. Silnice jsou sjízdné, jestliže umožňují bezpečný pohyb silničních a jiných vozidel přizpůsobený:
a) Stavebnímu stavu a dopravně technickému stavu silnic a povětrnostním situacím a jejich důsledkům.  
b) Stavebnímu a dopravně technickému stavu silnice, bez ohledu na povětrnostní podmínky.
c) Možnostem finančního krytí investic z prostředků správce dané pozemní komunikace.          

9. Po dobu zadržení řidičského průkazu:
a) Držitel řidičského oprávnění nesmí řídit motorové vozidlo.
b) Držitel řidičského oprávnění smí řídit motorová vozidla jen s písemným svolením příslušného útvaru dopravní policie.
c) Držitel řidičského oprávnění smí řídit motorová vozidla s platným mezinárodním řidičským průkazem. 

10. Držitel řidičského průkazu:
a) Nesmí v řidičském průkazu provádět žádné zápisy, změny, opravy nebo úpravy.
b) Smí v řidičském průkazu provádět pouze opravy údajů, u nichž je zřejmé, že jsou vyplněny chybně.
c) Smí v řidičském průkazu provádět jen nezbytné změny a opravy, pokud jejich provedení následující pracovní den nahlásí příslušnému obecnímu úřadu obce s rozšířenou působností.      

Správné odpovědi
1c, 2c, 3a, 4a, 5a, 6a, 7a, 8a, 9a, 10a

      

Zvládli byste testy z autoškoly?

Zdroj: MDČR
Diskuze Vstoupit do diskuze
97 lidí právě čte
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 12 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články