Jedna z nejpřísnějších pokut má navíc poměrně šibeniční lhůtu na první reakci. Kdo zapomene, může ve finále platit až nemalých 9 750 korun.
Pro mnohé z nás je cestování po dálnicích jen „nutným zlem“ k rychlému překonání co největší vzdálenosti v pokud možno co nejkratším čase. Chápu, pokud se přitom máte „kochat“ průmyslovými sceneriemi severních Čech, asi není o co stát. Nicméně jde to i jinak, kolem vinic a levandulových polí. Vypadá to lákavě? To možná ano, nicméně doporučuji neopomenout zaplatit. Protože ve finále to bude hodně drahé. Pojďme se na to podívat společně.
Úspora času na mýtných bránách se může prodražit
Cestování po Francii totiž může být díky zmíněným přírodním krásám opravdu vizuální i estetický zážitek. Pro mnohé je však zastavování u mýtných bran neoblíbenou zkouškou trpělivosti. Představte si to: v ruce lístek, před vámi nekonečná fronta aut, a zatímco čekáte, jakási mýtná brána kousek před vámi vám zvolna ničí dovolenou. Francouzi jsou však národ vynalézavý. A trošku líný, přiznejme si to. A tak vynalezli Free Flow. Tento digitální systém umožní plynulý průjezd bez zastavování, což zní jako sen každého řidiče. Ale jak už to bývá, vše má své „ale“.
Free Flow pracuje na jednoduchém principu: kamery umístěné podél dálnice zachytí RZ vašeho vozu. Nový systém si inspiraci vzal z Itálie, Španělska nebo Portugalska, kde už Free Flow funguje na vybraných dálnicích. Ve Francii se tento systém už využívá například na A4 mezi Saarbrückenem a Metzem (výjezd Boulay) nebo na A79 mezi Montmaraultem a Digoinem. A do konce roku se plánuje zavedení na A13/A14 z Paříže do Caen. Postupně přibydou i další úseky, jako A69 u Toulouse nebo A40 u Ženevy.
Pokud na něco musíte myslet, je riziko zapomenutí značné
Zní to skvěle, ale tady přichází první zádrhel: nový systém neumožňuje platbu na místě. Musíte zaplatit do 72 hodin, a to buď online kartou, v hotovosti na odpočívadle nebo třeba v trafice. Pokud se vám nechce platby hlídat, můžete si zaregistrovat auto online a vše se bude strhávat automaticky. Pro ty, kdo přes Francii jezdí pravidelně, je skvělou volbou elektronický mýtný box, který za vás vše vyřeší.
A teď to přijde: zapomenete jednou zaplatit, a jste v maléru. Nejprve dostanete výzvu k platbě, kde už může být přičten sankční poplatek. Pokud ani potom nezareagujete, přijde po dvou týdnech další upomínka a budete muset doplatit 90 eur, což je v přepočtu zhruba 2 340 Kč. Po dvou měsících se pokuta vyšplhá až na 375 eur, neboli téměř kulaťoučkých 9 750 Kč. A to už je částka, která by mně osobně zkazila dovolenou.
Vzpomínám si, když jsme s partnerkou jeli před pár lety po A13 směrem k Normandii. Chtěli jsme vidět pláže vylodění spojenců, snil jsem o tom celý život. Zastavování u každé druhé mýtné brány neskutečně bralo čas. Když jsem pak na odpočívadle zjistil, že jsem (já bordelář) někam „zašantročil“ lístek z předchozí brány, měl jsem pocit, že spíš vykonáváme očistnou pouť do Santiago de Compostela. Ve finále odstavení vozu, dlouhá debata s obsluhou mýtné brány (jinak než francouzsky neuměl) a pokuta, která nám poněkud zkazila večeři. I dny poté.
U nás by zřejmě leckdo platil mýtné i s pokutou
Představme si, že by něco podobného přišlo i k nám. Technologicky na to máme – kamery na mýtných branách už teď snímají nákladní vozy. Ale jak by Češi zvládali hlídat platby? Přiznejme si to: kontrolovat online portály nebo hledat místo, kde zaplatit, by mohlo mnohým způsobit zmatek. A navíc my nejsme národ, co by si úzkostlivě hlídal platby. Na třetí upomínku? Bez problémů. A při riziku pokuty 9 750 Kč by se možná i někdo dvakrát rozmýšlel, jestli mu projížďka po dálnici stojí za to.
Pokud se tedy chystáte do Francie autem, mějte na paměti, že staré známé lístky u mýtných bran už nemusíte vidět. A dopředu se na tyto novoty připravte – registrace auta online nebo pořízení mýtného boxu vám může ušetřit nejen čas, ale hlavně peníze. A starost o to, jestli do 72 hodin stihnete zareagovat. A kdo ví, třeba jednou podobný systém nahradí naše známé dálniční známky. Ale jak známe české řidiče, určitě bychom si našli způsob, jak systém „obejít“.