Toyota má SUV nové generace za lidové peníze. Předběhla trh o 10 let, nabízí nejvíc, co dokáže

Jakmile jde o peníze, nemá ani největší výrobce světa problém spojit se s úhlavní konkurencí. Otázkou zůstává, jestli jeho vlastní produkce není přece jen lepší volbou.

i Zdroj fotografie: MIIT
i Zdroj fotografie: MIIT
i Zdroj fotografie: MIIT
i Zdroj fotografie: MIIT
i Zdroj fotografie: MIIT
i Zdroj fotografie: MIIT
Další 2 fotografie
Další 2 fotografie
                   

Takzvané „úniky informací“ z různých institucí a úřadů nejsou někdy vůbec špatnou záležitostí. Tedy jak pro koho, pochopitelně. My novináři se díky nim dostaneme k informacím, k nimž by jinak byla cesta dlouhá, trnitá a často i zhola nemožná. Daná firma, již únik postihne, pak musí hasit trochu toho informačního šumu, o čemž by mohli vyprávět zejména výrobci mobilních telefonů. A jak to dopadne, když něco podobného postihne japonský kolos? Pojďme se na to podívat společně.

Schválení regulátorem jako zdroj cenných informací

Největší světový výrobce totiž zřejmě nechtěně předčasně odhalil své nové „SUV – kupé“, plně elektrickou Toyotu bZ3C. Neb požádal o prodejní licenci v Číně, kde musí být každé auto před uvedením na trh schváleno místním regulátorem a Ministerstvem průmyslu a informačních technologií (MIIT). Ten každý měsíc zveřejňuje seznam vozidel, která procházejí homologačním procesem. A jak jsem již napsal, výrobci automobilů z toho nejsou nadšeni, protože odhaluje obrázky produkčních verzí a specifikace vozů, které oficiálně neuvedli.

Ale nám to nevadí. Zajímavější než odhalení je totiž to, co by se mělo skrývat pod karoserií, v níž i necvičené oko rozpozná jakési „SUV Prius“, neboli Prius s vyšší zádí i celkově vyšší stavbou. Elektrická pohonná jednotka a baterie totiž pocházejí od čínského BYD, který je lídrem v EV. Konkrétně jde o samostatný elektromotor TZ200XS003 s výkonem 200 kW (268 k), dodávaný plně vlastněnou dceřinou společností BYD Fudi Power, vyráběný v Changsha.

Spolupráce s Čínou, aneb když jde o peníze, spojíte se i s ďáblem

Toyota bZ3C je 4dveřové 5místné kupé-SUV s rozměry 4 780 / 1 866 / 1 510 mm (délka/šířka/výška), s rozvorem 2 880 mm. Pohotovostní hmotnost je 1 920 kg a EV nabídne 18″ a 21″ kola. Bude obsahovat volitelný laserový radar v horní části předního skla. Maximální rychlost je omezena na 160 km/h. Toyota bZ3C je teprve třetím plně elektrickým vozem Toyoty – tedy vozem s logem Toyoty. Zahájení výroby je plánováno na poslední kvartál 2024 v závodě společného podniku FAW-Toyota v čínském Tianjinu.

iZdroj fotografie: MIIT

Elektřina bude uložena v lithium-železo fosfátové (LFP) baterii pocházející z FinDreams společnosti BYD. Kapacita nebyla dosud uvedena, ale CarNewsChina očekává, že bZ3C bude mít dojezd CLTC mezi 500 a 600 km. Což je trochu optimistická norma, dle podstatně realističtější WLTC by to tedy mohlo být dnes klasických 450 – 550 km. Že to není, na konec roku 2024 a světové značky, „žádný zázrak“? Popravdě řečeno, také mne to překvapuje, ale není. Věru, že nikoli.

Budou hybridy i nadále lepší volbou než „čisté“ elektromobily?

Toyota bZ3C byla představena začátkem tohoto roku na dubnovém autosalonu v Pekingu. Její platformu společně vyvinuly First Automotive Works (FAW), státní podnik a druhý největší výrobce automobilů v Číně, a Toyota. Baterie, elektromotor a komponenty hnacího ústrojí pochází, jak již bylo zmíněno, od BYD. Což je pravda pikantní kombinace výrobců, když uvážíme, že speciálně BYD a FAW jsou přímými konkurenty, to stejné ostatně platí o Toyotě a BYD. Jak je vidět, když je třeba a jde o peníze, spojí se i konkurence.

Toyota již v Číně prodává dva plně elektrické vozy: SUV bZ4X a sedan bZ3. Nový bZ4C bude uveden na trh do konce roku. Jinými slovy, největší automobilka světa má dosud 3, slovy tři elektromobily. Z toho ten poslední postavený na základě čínského BYD. A k tomu asi dvacet hybridů. Nebo třicet. Nesvědčí to náhodou o něčem? Pokud by to „něco“ měla být nedůvěra k tomuto druhu pohonu, a naopak přesvědčení, že hybridy ještě zdaleka neřekly poslední slovo, možná nelze než souhlasit. Ostatně, jak to vidíte vy?

Galerie

Další 2 fotografie
Další 2 fotografie
Diskuze Vstoupit do diskuze
121 lidí právě čte
Autor článku

Michal Sztolár

Michal Sztolár je novinářem webu AutoŽivě.cz od dubna 2022. V předchozí více než dvacetileté praxi se věnoval zejména problematice dovozu ojetin a jejich vlivu na vozový park ČR, konstrukci automobilů a postupnému přechodu od funkčních a technicky precizních k řešením méně dokonalým, avšak splňujícím normativy EU. Aktuálně se specializuje na automotive jako výrobní obor, porovnávání užitné hodnoty starších a nových vozů stejně jako na aktuální problémy, spojené s nezvládnutým přechodem k elektromobilitě.

Zobrazit další články