Pád národní automobilky v přímém přenosu. Zastavuje prodej a výrobu všech aut, nejen Češi drží minutu ticha

Zavedené značky pomalu mizí, je smutné, když nejsou na vině vnější negativní vlivy, ale nesmyslná rozhodnutí pomateného vedení.

i Zdroj fotografie: Andrew Bone / Creative Commons / CC-BY-SA
                   

Upozorňujeme čtenáře, že následující text a komentář je publicistickým článkem, který obsahuje soukromý názor autora.

K britským národním automobilkám mám zvláštní vztah. Líbí se mi, chápu je a respektuji, ale nejsou úplně mou srdcovou záležitostí. A to navíc mluvím o modelech desetiletých a starších. Rolls-Royce, Aston Martin, Bentley, Jaguar. Přesto rozumím, proč nejen Češi drží v posledních týdnech „minutu ticha“. Jízda s nimi byla zajímavá, ale jakkoli nemám obecně rád stará auta, spíše ta nová, tak tady je to jinak. Řekl bych, že čím starší, tím lepší. Samozřejmě to neplatí absolutně a nechytejte mě za slovo. Řekl bych to ještě jinak, obecně se mi nová auta nelíbí. A znovu, nejsem typ, který by chtěl mít doma vyloženě staré auto a opravoval ho.

Nová auta jsou špatná, je lepší mít desetiletá a udržovat je

Jen mám pocit, že nová auta před deseti lety byla lepší než nová auta teď. Jaguar pro mne byl značkou, která vlastně byla synonymem pro luxus, eleganci a britský šarm. A určitě i pro neotřelý charakter. Já jsem vnímal Jaguar tak trochu jako takovou britskou Alfu Romeo. Pamatuju si, když jsem přiletěl z nějaké mezinárodní prezentace, sedl jsem do nového XJ je a ten nenastartoval. Ale na podlaze měl bílou kůži s dlouhým chlupem a na středové konzole televizi. Nebo když jsem jezdil s XK s kompresorem, které mělo takovou spotřebu, že jsem doslova viděl, jak klesá na displeji hladina paliva. To všechno mě vlastně docela bavilo.

iZdroj fotografie: S vědomím Zocco Salvatore

Dnes se značka Jaguar nachází na křižovatce, která může rozhodnout o její budoucnosti. Nebo možná je spíše už za křižovatkou. A je otázka, jestli je na cestě, z níž je návratu. Nebo která aspoň vede do zářné budoucnosti. Nejsem si jist ani jedním. Když se řekne Jaguar, většina lidí si asi představí ikonické modely jako E-Type nebo třeba modernější F-Type. Ty dokázaly zaujmout designem, výkonem, stylem. Jenže současná situace značky je všechno, jen ne růžová. Automobilka, která kdysi patřila mezi špičku, se dnes potýká s problémy, které by mohly být (pro některé jiné značky určitě) likvidační. A co je na tom nejhorší?

3 automobilky se spojily, aby vytvořily novou generaci spalovacích motorů. Bude čistší než elektromobily, EU mlčí a valí oči

Zdá se, že si za to Jaguar může z velké části sám. Když jsem se poprvé dozvěděl, že Jaguar zastavuje prodej všech svých modelů, musel jsem si to přečíst dvakrát, abych tomu uvěřil. Nejdřív jsem myslel, že je to jenom opakování zprávy, že Jaguar přestává prodávat auta se spalovacím motorem. Ale ne, jde o auta obecně. A začne to pěkně na domácím trhu. Mimo britské prostředí půjdou k zákazníkům ještě modely F-Pace, I-Pace a E-Pace. Ale na britském trhu Jaguar končí s prodejem nových aut. Začít by měl prodávat elektrická auta, ale ta nemá.

Výroba skončí a nová nezačne. Stane se z Jaguaru autobazar?

Bude je mít zřejmě až v roce 2026. Teoreticky. Na začátku roku 2025 skončí továrna, která vyrábí F-Pace. Nová elektrická auta by měla přijít na trh až v létě 2026. Co bude do té doby Jaguar prodávat? Asi jen ojetiny. Ze značky, která byla kdysi prestižní a prémiová, bude autobazar? Kdyby dneska bylo prvního dubna, byl bych asi raději. Věřil bych, že to je apríl. Tohle je ale smutné, hodně smutné. Vize, že z automobilky bude výrobce ryze elektrický, bych asi pochopil. Vedení podlehlo chiméře a dalo se na cestu elektromobility. Ale elektromobily nemá.

iZdroj fotografie: Jaguar

Jaguar se před časem rozhodl opustit střední třídu a zaměřit se na bohatou klientelu, která si může dovolit utratit miliony za luxusní elektromobil. Otázkou zůstává, jestli je to správná cesta. Možná by to byla správná cesta, kdyby automobilka nějaké elektromobily vůbec měla. Konkurence v dané kategorii je obrovská. Tesla, Porsche, Mercedes-Benz, BMW – to jsou jen některé značky, které už dnes nabízejí drahé elektromobily. A mají na trhu silnou pozici.

Značka nezvádla konkurenci v benzínu a dieselu, tak co čeká?

Když nebudu řešit Teslu, jsou to značky, kterým Jaguar konkuroval už jako výrobce se spalovacími motory, a neobstál. A teď by měl obstát jako výrobce elektromobilů? Těžko. Těžko, když žádné nemá. A v dohledné době ani mít nebude. Značka, která kdysi patřila mezi špičku, se tak podle mého názoru nachází na pokraji propasti. A i když není jasné, jestli je přechod na elektromobilitu správným krokem, způsob, jakým se Jaguar rozhodl tuto transformaci provést, je přinejmenším diskutabilní.

iZdroj fotografie: Jaguar

Osobně si kladu otázku, jestli je vůbec možné, aby se Jaguar z této situace dostal. Budoucnost značky je pro mne zahalena nejistotou. Na jednu stranu je tu šance, že se Jaguaru podaří vrátit zpět do hry. Na výsluní, stát se lídrem v segmentu luxusních elektromobilů? To si nemyslím, to by byl velký zázrak. Na druhou stranu je tu reálné riziko, že značka ztratí své už tak oslabené místo na trhu a skončí v propadlišti dějin. Chtěl jsem říct, že značce fandím a držím palce, že věřím, že to zvládne. Ale neřeknu to. Ne ve chvíli, kdy vedení dělá kroky tohoto formátu. Myslím si, že si Jaguar přežít prostě nezaslouží.

Bude vám Jaguar chybět?

Zdroj: AutoTrader
Diskuze Vstoupit do diskuze
149 lidí právě čte
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 12 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články