Volkswagen nyní prochází hlubokou krizí, jedním z řešení by mohlo být představení nové značky, která by dokázala lépe vzdorovat konkurenci. Může to VW ale opravdu pomoci?
O tom, že je koncern Volkswagen, ostatně jako velká většina automobilek Evropy, v nemalých problémech, si už štěbetají vrabci na střeše. Ba co víc, oni to křičí od rána do večera do světa, ale zdá se, že zatím bezúspěšně. Pokud za „úspěch“ nebudeme považovat to, že šéf Stellantisu Carlos Tavares skončil de facto „na hodinu” (místo plánovaného poklidného odchodu na konci jeho smlouvy v roce 2026) nebo to, že dění před branami VW závodů v Německu připomíná záběry na fanoušky ultras na Spartě. Co s tím? Nová značka? Pojďme se na to podívat společně.
Volkswagenu se jeho rozhazování peněz vymstilo. Celkem hodně
Pravdou je, že u VW takhle špatně hodně dlouho nebylo. Pokud tedy někdy vůbec. Koncern si žil svým spokojeným, „kapitalistickým“ životem, každým rokem přidával nové modely a jistoty v podobě Pola, Golfu, Passatu, ale i Touaregu nebo třeba Touranu jej ujišťovaly, že se vlastně nemůže nic stát. Protože jeho auta budou zákazníci milovat stále, stále budou stará vyměňovat za nová a tak pořád dokola. V podstatě téměř ideální obchodní model, malé perpetuum mobile na peníze. No nebavilo by vás to?
A mimo jiné i z důvodu velmi dobrých hospodářských výsledků si také koncern mohl dovolil poměrně štědře (dnes bychom řekli neadekvátně štědře) odměňovat svoje zaměstnance, ať již vysokými mzdami pro dělníka u pásu, nebo služební 911 Turbo pro manažera u Porsche. V obou případech je na první i druhý pohled vidět, že je to zkrátka rozhazovačná, donekonečna neudržitelná politika, která se koncernu vymstí s příchodem první větší krize.
První krize, a problém je náhle větší, než by kohokoli napadlo
Což se přesně teď stalo. Přitom stačilo tak málo. Stačilo, aby se (pravda velmi hodně) nepovedla první verze Golfu VIII, spadly prodeje v Číně (to nejen Volkswagenu, ale i Audi a dalším ze skupiny) a naproti v ulici otevřel showroom čínský prodejce. A náhle „zazvonil zvonec a pohádky je konec“. Zavírání továren, 30 000 lidí s perspektivou chmurných vyhlídek a registrací na německém Arbeitsamt (Úřad práce) a tenčící se zásoba hotovosti, kterou kdysi mohl VW saturovat menší státy v Africe. Možná nejen ty menší.
Čína jako zásadní zdroj příjmů celé skupiny VW
Jednou z cest, když teď na chvíli pomineme celou Evropu, je dát do pořádku byznys v Číně. Neb co si budeme povídat, příjmy z Číny tvořily jednu ze zásadních položek v účetních knihách Volkswagenu. Což se dá pochopit, s ohledem na velikost té země a kupní síly jejich střední a vyšší třídy. Můžeme si o Číňanech myslet v zásadě cokoli, ale optikou ryzího byznysu a jeho příjmové a výdajové stránky by byl VW sám proti sobě, kdyby Čínu ignoroval.
A v současné krizi je tak zlepšení čínských pozic nad jiné důležité. Němci tedy vymysleli něco, co zpětně viděno vypadá možná i trochu komicky, ale zdá se, že by to nakonec mohlo fungovat. A protože Němci neradi dělají věci čistě jen podle intuice, rozhodně celému kroku předcházely důsledné marketingové průzkumy. Výsledkem je Audi, které se zkrátka jmenuje AUDI. Čtyři velká písmena bez čtyř kruhů. Na volantu mimochodem čtyři svítící písmena. Nevypadá to nakonec vůbec špatně, a jestli to opravdu značce dokáže pomoci, proč ne.
„Přejmenujeme značku, ale necháme původní jméno“
Prvním vozem z nové „AUDI značky“ je koncept AUDI E, což je můj oblíbený styl karoserie „shooting brake“ neboli sportovně laděné kombi, často se splývajícími pátými dveřmi. Zde navíc se střešním lidarem, výsuvnými skrytými klikami dveří a velkým zadním spoilerem. Je patrné, že nová značka se vyznačuje designovým jazykem odlišným od „čtyřkruhových“ vozů Audi. Přední světlomety jsou mírně skryty pod kapotou vozu a využívají trojúhelníkových tvarů k vytváření dynamických světelných efektů.
Celek ale nevypadá vůbec špatně. AUDI E stojí na platformě s rozměry 4 870 /1 990 / 1 460 mm a rozvorem 2 950 mm. Je napájen 100 kWh ternární lithiovou baterií a jeho 800V architektura nabízí dojezd CLTC přes 700 km, čili dle reálnějšího WLTP to bude zhruba 550–600 km. Vozidlo má dva motory (přední a zadní) a je prodáváno jako model Quattro. To je pro mne, jako milovníka tradičního Quattra, skoro na malou etymologickou studii, jestli nejde o znesvěcení původního významu.
Tři modely hned v úvodu, start do několika týdnů. Není čas ztrácet čas
Nicméně, účel světí prostředky. A „Quattro“ patří Audi. Oficiální údaje uvádějí zrychlení z 0 na 100 km/h za 3,6 sekundy. AUDI E nabídne i řízení všech kol a vzduchové odpružení. Paket „all inclusive“? Neviděl bych to jinak. A dá se to v této situaci více než pochopit. Generální ředitel Audi Gernot Döllner potom při oficiálním představení prozradil, že první model z projektu inteligentního elektromobilu Audi-SAIC se začne vyrábět v následujících týdnech.
Podle prvních plánů hned v úvodu představí Audi-SAIC tři plně elektrické modely. „Tyto tři produkty jsou součástí dohody o spolupráci mezi Audi a SAIC a obě strany nyní diskutují o budoucích plánech spolupráce,“ řekl Döllner. Jak to vidíte vy? Může opravdu AUDI pomoci Audi? A celému Volkswagenu? Nebo máte nějaké vlastní tipy, jak by se celý koncern Volkswagen mohl dostat z problémů, v nichž se momentálně nachází?