Nejoblíbenější auto Československa se vrátí jako elektromobil? Nová verze jako trefa do černého, utvoří fronty

Kultovní vozidlo Češi opravdu milovali a neváhali kvůli němu nocovat před Mototechnou. Nyní se vrací v novém designu i s novým pohonem. Bude to ale stačit na zamilování?

i Zdroj fotografie: MA-DE Studio
i Zdroj fotografie: MA-DE Studio
i Zdroj fotografie: MA-DE Studio
i Zdroj fotografie: MA-DE Studio
i Zdroj fotografie: MA-DE Studio
i Zdroj fotografie: MA-DE Studio
i Zdroj fotografie: MA-DE Studio
i Zdroj fotografie: MA-DE Studio
i Zdroj fotografie: MA-DE Studio
Dalších 6 fotografií
Dalších 6 fotografií
                   

Dnes je na silnicích opravdu málo k vidění, ale ještě před dvěma desítkami let jste měli šanci jej bez problémů potkat. A zamiloval si ho i Tom Hanks. O kom mluvím? Přece o malém polském Fiatu 126p, kterému nikdo doma ani u nás neřekne jinak než „Maluch“. Což mimochodem znamená „Drobek“. A mimochodem toto označení převzal i sám italský Fiat. Nová generace „Malucha“ má přitom šanci zaplnit mezeru, kterou třeba Škoda s malým Citigo podle mne trestuhodně opustila. Pojďme se společně podívat na znovuzrození jednoho z nejoblíbenějších aut ČSSR.

Problémy s elektrickým Fiatem 500 koncern Stellantis neodradily

Je totiž jasné, že nový malý Fiat bude elektrický. Jakkoli má koncern Stellantis, pod nějž Fiat spadá, momentálně problémů nad hlavu (šéf Carlos Tavares byl kupříkladu již „odejit“) a třeba výroba elektrického Fiatu 500e se již poněkolikáté zastavila z důvodu naprostého nezájmu zákazníků, stále u Fiatu věří, že malá auta do města by měla být elektrická. Což bylo mimochodem i již zmíněné elektrické Citigo, o nějž byl naopak nebývalý zájem a které se v inzerci neohřeje ani pár dnů. Pokud tedy budete mít to štěstí a natrefíte na něj.

Nový design z Itálie zůstává věren své předloze

Design konceptu elektrického Malucha je přitom hotový už od roku 2020 a tvořilo jej věhlasné italské studio MA-DE. Cíl byl jasný – zachovat ikonické prvky původního Malucha, ale přenést je do současnosti. Čili: zachovat typickou zúženou střechu, charakteristické čtvercové světlomety i celkový obrys vozu. Přesto je nový koncept elegantní, moderní a dokonale přizpůsobený dnešní době – ideální elektroauto do města. „126 neztrácí svou identitu, ale spíše ji posiluje,“ uvedli designéři projektu.

Malý Fiat byl socialistickým symbolem – i symbolem převratu v Polsku

Fiat 126p, kterému se v Polsku přezdívalo „Maluch“ (tedy „drobeček“), nebyl jen autem. Pro mnohé Poláky byl symbolem svobody a motorizace v době, kdy vlastnictví auta bylo spíš výsadou než samozřejmostí. Mezi lety 1972 a 2000 sjelo z výrobních linek v Polsku a Itálii přes 4,6 milionu těchto vozů. Maluch byl malý, levný a jednoduše opravitelný – což bylo ideální pro tehdejší podmínky. Jakkoli byl tak malý, že jste se do něj opravdu stěží vešli. Vadilo to ale někomu?

Popularitu Malucha dokládá i fakt, že si ho zamilovaly osobnosti po celém světě. Herec Tom Hanks se stal majitelem jednoho exempláře, když mu vůz darovali fanoušci z Polska. Hanks ho ale před dvěma lety prodal za neuvěřitelných 83 500 dolarů, v přepočtu skoro dva miliony korun. Veškerý výtěžek z aukce tehdy šel ve prospěch jeho charitativní organizace věnované poskytování podpory vojenským pečovatelům.

Věděli jste, že:

  • První Fiat 126p byl vyroben 6. června 1973 – stál 69 000 zlotých (tehdejší průměrný měsíční plat byl 3 500 zlotých).
  • Kromě Polska vůz od počátku 80. let motorizoval Čínu, kde byl jedním z prvních osobních automobilů dovážených do země. Používal se hlavně jako taxík, později byl prodáván i soukromým kupcům a patřil mezi nejprodávanější.
  • Fiat 126p zaznamenal velké prodejní úspěchy také v Maďarsku a na Kubě. V letech 1989–1990 byl prodáván v Austrálii jako FSM-650 Niki.
  • Vůz nakonec poháněly 3 typy motorů, všechno dvouválce od 594 do 703 ccm.
  • „Maluch“ jen o 54 mm překračuje délku tří metrů, rozvor pak činí 1 840 mm. Přesto bez problémů uvezl 4 osoby.
  • Licenci od italského Fiatu na výrobu modelu 126 nakonec koupila polská komunistická strana?

Popravdě mně osobně by malý Fiat 126 na baterie dával smysl. Elektromobily jsou do města bez jakékoli diskuse zdaleka nejvhodnější, městský provoz umožňuje častou rekuperaci a ve městech se také zdaleka nejvíce ocení jejich lokální bezemisnost. Pokud se Fiatu povede udržet rozumnou cenu u novinky, není důvodu, aby u mnoha zákazníků „nejela“. Klidně jako druhé či třetí auto do rodiny. Takto totiž elektromobily smysl dávají. Navíc jde o legendu a s jejich návraty má Fiat bohaté zkušenosti. Můžu s klidem říct, že jde doslova o trefu do černého.

Návrat ikon? Doba jim evidentně přeje

Retro design a návrat ikonických modelů je dnes v kurzu. Automobilky vzkřísily legendy jako Mini Cooper, Volkswagen New Beetle, Renault R5, Fiat s „pětistovkou“ nebo znovu VW s dokonalým remakem legendárního „hippie busu“ – nyní však na baterie jako ID. Buzz. Proč by tedy Maluch nemohl být dalším v řadě? Ostatně, jak to vidíte vy? Povede se Fiatu oživit Malucha, když se jim tak nevede s elektrickou „500“? A koupili byste si i vy něco podobného? Tento novodobý návrh obletěl skoro celý internet, dokonce začaly vznikat virtuální fronty zájemců.

Galerie

Dalších 6 fotografií
Dalších 6 fotografií

Koupili byste si nového „Malucha“?

Zdroj: MA-DE Studio
Diskuze Vstoupit do diskuze
94 lidí právě čte
Autor článku

Michal Sztolár

Michal Sztolár je novinářem webu AutoŽivě.cz od dubna 2022. V předchozí více než dvacetileté praxi se věnoval zejména problematice dovozu ojetin a jejich vlivu na vozový park ČR, konstrukci automobilů a postupnému přechodu od funkčních a technicky precizních k řešením méně dokonalým, avšak splňujícím normativy EU. Aktuálně se specializuje na automotive jako výrobní obor, porovnávání užitné hodnoty starších a nových vozů stejně jako na aktuální problémy, spojené s nezvládnutým přechodem k elektromobilitě.

Zobrazit další články