Obytný automobil Škoda Kempiq: Veřejnost po něm toužila tak dlouho, až jí bylo vyhověno. Kolik stojí?

Co potřebuje český člověk? Přes týden pracovat s jistotou pravidelného platu a o víkendu vyjet někam k rybníku, svým autem.

i Zdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz
                   

Upozorňujeme čtenáře, že následující text a komentář je publicistickým článkem, který obsahuje soukromý názor autora.

Škoda, že českou automobilku Škoda Auto vlastní německý koncern Volkswagen. Jak to myslím? Tak, že kdyby nebyla česká značka pod vlivem německého majitele, možná bychom se dočkali i jiných modelů, než které známe dnes. Než těch, které koncern dovolí. Já vím, je to dvojsečné. Je otázka, kde by dneska Škoda bez Volkswagenu byla, a zda by vůbec byla. Je řada značek, které byly na pokraji krachu a nebýt finanční injekce, fúze, spojení s někým jiným, skončily by. Říkám si ale, že jsou typy aut, které by naší české značce opravdu slušely.

Koncern WV stojí za rozhodnutími, co (ne)bude Škoda vyrábět

Myslím to tak, že by je lidi kupovali, určitě. Já bych byl jedním z nich. A nejde jen o nějaké fiktivní nápady a vize, které nemají odraz historii. Byla auta, která Škoda vyráběla, ale dnes už ne. První, co mě napadá, je nějaké atraktivní dvoudvéřové kupé. Asi by to nebyla masová výroba, ale někdo by si to určitě koupil. Zejména pokud by to mělo pod kapotou dvoulitrové TDI. Taková Octavia RS 2.0 TDI s pohonem všech kol, splývavou karoserií a jedním párem dveří? Já bych do toho šel ihned. Anebo naopak, velké a praktické auto, MPV.

iZdroj fotografie: Seat

Tady už jsem ale v oblasti, která se prolíná s realitou, která se odráží v historii. Jsem už dost starý na to, abych si pamatoval, jak jsme jezdili ve Škodě 1203. Myslím si, že kdyby dnes automobilka Škoda podobné MPV vyráběla, lidé by jí utrhali ruce. A tady se znovu vrátím ke zmínce o historii, nová 1203 by byla více než to, šlo by o ono prolnutí s realitou. Narážím tím na SEAT Alhambra a Volkswagen Sharan. To jsou auta, která v rámci koncernu byla dlouhé dekády úspěšně na trhu. Lidé je milovali, lidé je kupovali.

Fiat Ulysse je nejlevnější obytňák v nabídce. Za 198 tisíc Kč poskytne luxus milionových karavanů

Nechci teď řešit třeba nespolehlivost některých generací a podobně. O to nejde. Jde o fakt, že takové auto prostě nemáme. Myslím si, že by to byl skutečný prodejní trhák. Zpátky ale 1203. To bylo auto, které bylo k dispozici v mnoha různých variantách. Asi všichni známe klasickou sanitku. Byl tady ale i valník. A také obytné auto. Tady si nejsem jistý, jestli šlo o nějakou větší produkci nebo jen úpravu jednotlivých majitelů.

Škoda 1203 jako obytný automobil existovala, lidé ho milovali

Přiznám se, že to nevím, a není to pro tento článek ani důležité. Důležité je, že je Škoda 1203 jako obytné auto existovala. Ve své době jich byla řada. Vím to, z doby, když jsme jezdili s rodiči stanovat. My klepali kosu ve stanu, ti šťastnější a bohatší táborníci bydleli v obytných autech, třeba právě 1203. Napadlo mě, jak by vypadalo, kdyby dnes Škoda takové obytné auto vyráběla. Inspirovalo mě k tomu i to, že jsem narazil na firmu, která pod značkou OBYTNAQ nabízí vestavby do současných modelů.

iZdroj fotografie: Jiří Erben / Creative Commons / CC-BY-SA

Nejde o nic radikálního, žádné řezání karoserie, žádné nastavování střechy nebo budování staveb do výšky. Nic proti podnikatelském záměru, respektuji a nehodnotím, ale jde o tradiční vestavby do aut tak, jak si je můžete koupit. Název se mi líbí, odráží styl, kterým Škoda Auto dnes své modely označuje. Tedy s písmenem Q na konci. Já jsem si tedy pohrál s myšlenkou a s grafickým programem a něco jsem připravil.

Co musí mít obytňák? Postel, lednici, ideálně i WC a televizi

Abych nekopíroval zmíněný OBYTNAQ, napadlo mě něco jiného. Držím se také stylu s písmenem Q na konci, ale můj obytný automobil se jmenuje KEMPIQ. Jde o více než jenom o matrace či vestavby do větších modelů značky Škoda. Mám tady skutečný obytný automobil. Takový, jaký by byl, kdyby koncern dovolil moderní reinkarnaci škody 1203. Základem je tedy vize MPV značky Škoda s nástavbou ve stylu klasického obytného automobilu.

iZdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz

Jednoduchý návrh, kdyby se toho chtěl někdo v Mladé Boleslavi chytit, nebudu se bránit. Ve vší skromnosti, myslím si, že by to bylo skvělé auto. Pokud jsem na český obytňák myslel nejenom já, ale ptali se i čtenáři, přátelé, zkusil jsem přání vyhovět. I když jenom virtuálně. Kolik by takové auto stálo? Nevím, kdyby záleželo na mém názoru, tak základ by mohl být třeba pod milion Kč, 800 tisíc bez výbavy, milion s výbavou. Koupili byste si ho?

Měli by ho začít vyrábět?

Diskuze Vstoupit do diskuze
122 lidí právě čte
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 12 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články