Nová povinná výbava už od 1. ledna 2025 zaskočí nejednoho českého řidiče. Komu bude v autě chybět, toho si policie vychutná

Časy se mění a jak se technologie stává pokrokovější, ke změnám dochází i u povinné výbavy. Zapomeňte na trojúhelník, je tady světlo.

i Zdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě
i Zdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě
i Zdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě
i Zdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě
i Zdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě
i Zdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě
i Zdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě
i Zdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě
Další 4 fotografie
Další 4 fotografie
                   

Co si představíte, když se řekne povinná výbava? Já to mám jasné, okamžitě se mi před očima objeví oranžová vesta a výstražný trojúhelník. Neříkám, že to je správně, neříkám, že to je všechno. Není a vím to. Ale jde o reakci takzvaně na první dobrou. Asi většina z lidí si představí právě lékárničku, reflexní vestu a samozřejmě výstražný trojúhelník. Ten je řadu let neodmyslitelnou součástí každého automobilu, a to nejen u nás, ale i v zahraničí. Jenže časy se mění a s nimi i technologie. Když už jsem to zmínil, co je povinná výbava automobilu?

Výstražná vesta, rezerva, trojúhelník a lékárnička, ještě něco?

Výbava se čas od času mění, je potřeba to sledovat. Aby se nestalo, že motorista vyjede, myslí si, že má všechno v pořádku, ale první policejní kontrola ho vyvede z omylu. Tak jak je to u nás v ČR? Letos, ale i pro příští rok, pokud vím, zůstává povinná výbava beze změn. Je stejná tak, jako tomu bylo v loňském roce. Co teď musíte ve vozidle mít? Povinná výbava auta zahrnuje autolékárnička, výstražný trojúhelník, reflexní vestu pro řidiče a sadu pro opravu pneumatiky nebo náhradní kolo. To není povinné v případě, že máte k vozidlu sjednanou asistenční službu.

iZdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě

Takovou, která zajišťuje opravu pneumatiky či odtah na celém území České republiky. Zároveň rezerva nebo sada na opravu není povinná v případě, že je auto opatřeno pneumatikami umožňujícími nouzové dojetí. Tedy takzvanými run-flaty. Pokud jsem zmínil, že se mění technologie a s těmito změnami jde ruku v ruce úprava a modernizace povinné výbavy, nemyslel jsem ale pneumatiky. Sada na opravu pneumatik není ničím výrazně novým. Jde mi ale o něco jiného, o výstražný trojúhelník. Jsou tady změny, relativně blízko nám, nejedná se o nějaký americký výstřelek nebo cosi, co řeší kdesi v Asii.

Nová povinná výbava 2024: EU už o všem rozhodla. Kdo nezareaguje do 6 sekund, schytá to s plnou parádou

Možná jste o tom už slyšeli, jde o modernizaci povinné výbavy na samém západním konci Evropy. Španělsko se rozhodlo udělat krok vpřed od mechanického výstražného zařízení k elektronickému. Od roku 2026 tam budou klasické trojúhelníky nahrazeny moderními nouzovými majáky s GPS. Co to znamená pro řidiče a proč se k tomuto kroku vůbec přistoupilo? Představte si situaci, že jedete po dálnici, najednou se něco stane a vy musíte zastavit. Vystoupíte z auta, vezmete trojúhelník a jdete ho umístit několik desítek metrů za vozidlo. Zní to jako rutina, že?

Je to složitější, dražší, méně to vydrží a potřebuje to nabíjet

Rutina to pro nás vlastně zatím stále je. Jenže právě tento moment se může stát osudným. Podle statistik španělského Generálního ředitelství pro dopravu (DGT) bylo v letech 2019 až 2020 na tamních silnicích usmrceno mnoho lidí, kteří vystoupili z vozidla, aby umístili výstražný trojúhelník. A to je věc, již už tamní kompetentní orgány nechtějí ignorovat. Ono to má něco do sebe, to je stará známá pravda. Že doba přežití člověka, který se pohybuje venku z automobilu na dálnici, je relativně krátká. Asi bych to nesrovnával třeba s životností tankisty v druhé světové válce, ale stále je to něco, co prostě nechcete dělat.

iZdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz

Ono obecně chování lidí na dálnici, pokud přestane jet auto, je mnohdy velice riskantní. Když odbočím, platí, že všichni z auta okamžitě ven, za krajnici, a jeden v reflexní vestě umístí trojúhelník do optimální vzdálenosti. A pak také rychle za krajnici, za svodidla. Světelná signalizace by podle španělského úřadu měla riziko snižovat. Nové nouzové majáky, označované jako „výstražná světla V16“, mají tento problém vyřešit. Na první pohled jde o jednoduché zařízení – malé, kompaktní světlo s magnetickou základnou, které se připevní na střechu auta. Ale nenechte se zmást jeho nenápadným vzhledem. Tento maják je nabitý technologiemi.

Není třeba vystupovat z auta? Tak jako tak bych uvnitř nezůstal

Kromě toho, že bliká jasným žlutým světlem viditelným až na vzdálenost jednoho kilometru, je vybaven funkcí GPS lokace. To znamená, že každých 100 sekund vysílá signál do cloudu DGT 3.0, kde se informace o poloze vozidla okamžitě zpracovávají. A co víc, některé modely lze dokonce propojit s mobilním telefonem, který po aktivaci majáku automaticky vyšle žádost o pomoc. Zásadní výhodou tohoto řešení je, že pro jeho použití není nutné vystupovat z vozidla. Stačí stáhnout okénko, umístit maják na střechu a je hotovo. Žádné chození po silnici, žádné riskování života. A právě to je hlavní důvod, proč se Španělsko rozhodlo pro tuto změnu.

iZdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz

Bezpečnost je na prvním místě? No, jak jsem řekl, umístění výstražného trojúhelníku nebo výstražného světla je jedna věc, ale zůstat sedět v autě je věc druhá. To bych tak jako tak nikdy neudělal, ať už bych varoval ostatní řidiče trojúhelníkem, nebo blikajícím světlem. Případy, kdy do auta odstaveného u krajnice narazí třeba náklaďák, nejsou ojedinělé. A než čekat, byť s blikajícím světlem na střeše, než do mě narazí spící Turek za volantem tiráku, vždy za svodidla odejdu. Tohle není rada, každý se chovejte tak, jak uznáte za vhodné a jak říkají předpisy.

V ČR se zatím nic takového nechystá, co ale není, může být

Jestli se nepletu, tak aktuálně mohou španělští řidiči používat jeden nebo druhý systém. Mimochodem myslím, že v současnosti platí, že ve Španělsku musí být v autě tam registrovaném ne jeden, ale dva trojúhelníky. Každopádně teď lze mít obojí, od 1. ledna 2026 pak bude možná pouze varianta nová. Vidím tady ale určité komplikace. Výstražný trojúhelník prostě leží v autě, v kufru, v držáku v pátých dveřích. Stačí ho vyndat, rozložit, postavit a je hotovo. Stojí pár korun. Světlo oproti tomu podle dostupných informací vyjde cca na 1 500 Kč v přepočtu. Vlastně se dá něco takového koupit i u nás, třeba u zeleného mimozemského skřeta to stojí od pár stovek do pár tisíc Kč.

Musí se nabíjet. Musí vydržet blikat minimálně 30 minut. Baterie má udávanou výdrž 18 měsíců. Je tady nutnost napojení na zmíněný systém, jestli chápu správně, neobejde se to bez nějakého tarifu u mobilního operátora. To všechno jsou věci, které výstražný trojúhelník nepotřebuje. Nařízení by mělo platit pro automobily registrované ve Španělsku. A co cizinci? Těch, co přijíždějí, se prý týkat nemá a nebude.

iZdroj fotografie: Policie ČR

Takže pokud český řidič pojede tím směrem a bude zjišťovat, co s sebou, může ho zmínka o blikajícím světle zaskočit. Ale neměl by být znepokojený. Každopádně vozy registrované tam budou povinnosti podléhat, při nesplnění řidiče čeká pokuta. Co na to říct? Jde o krok správným směrem? Ano, možná to bude znamenat další výdaj pro řidiče, ale pokud to zachrání byť jen jeden lidský život, stojí to za to. Navíc je otázkou času, kdy se podobná legislativa objeví i v dalších zemích a kdy se dočkáme i u nás. Co si o tom myslíte vy? 

Galerie

Další 4 fotografie
Další 4 fotografie

Jezdíte do Španělska autem na dovolenou?

Zdroj: Události247
Diskuze Vstoupit do diskuze
84 lidí právě čte
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 12 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články