5 nejlepších ojetin ve svých třídách, díky kterým se budete v roce 2025 elektromobilům jenom smát

i Zdroj fotografie: Michal Sztolár pro AutoŽivě.cz
                   

Momentální krize automobilového světa přidělává vrásky na čele jak kapitánům autoprůmyslu, tak především všem plánovačům rozvoje elektromobility. Ti mohou mimochodem svoje materiály, často staré jen několik měsíců, vzít a prohnat skartovačkou, neb mají momentálně cenu papíru, na kterém jsou vytištěné. A trochy toho toneru z tiskárny. Což je ale na druhou stranu situace, jež nebývalou měrou nahrává tomu, pořídit si právě nyní nějakou zajímavou ojetinu. Pojďte se na několik tipů podívat se mnou.

Jakmile jsou problémy s novými vozy, mají bazaristé žně

Platí totiž celkem prověřené pravidlo: jakmile je problém s výrobou nových automobilů, začíná vzkvétat prodej ojetin. Platilo to tak ve všech krizích automotivu, ať již těch historických, spojených například s aférou Dieselgate, tak i těch celkem nedávných, zapříčiněných covidem-19, nedostatkem čipů nebo válkou na Ukrajině. Ve všech případech, jakmile něco začne skřípat na jinak bezchybně fungující produkci nových vozů, mohou prodejci ojetin začít nakupovat šampaňské a skleničky.

V nynější krize to přitom skřípe nejen ve výrobě, ale i v prodeji, a co je nejhorší, i mezi firmami a jejich zaměstnanci. To dříve nebylo, všichni měli stejného „nepřítele tam venku“ a společný byl i boj proti němu. Zaměstnanci chápali, že je nyní krize a je potřeba se třeba trochu uskrovnit ve svých požadavcích. Nyní je vše naruby, odbory vyhrožují masivními stávkami, ve správních budovách automobilek se svítí dlouho do noci a nejeden manažer si zřejmě večer povolí kravatu, zavolá manželce, že s večeří ho nemá čekat, a objedná si místo toho pizzu. A pustí se do práce.

A já vám zatím můžu sepsat pět tipů na pět aut v pěti kategoriích, které si myslím, že nejsou špatnou volbou pro další roky. Téměř u všech jejich cena klesla tak hluboko, že již velký pokles nepředpokládám, u všech se dají najít velmi zachovalé exempláře, vždy s velmi dobrým poměrem nabízená hodnota/cena.

Nejlepší malý vůz: Opel Corsa (2017)

Corsa páté generace z roku 2017 vznikla ještě v době, kdy Opel patřil pod GM, nikoli pod Stellantis. Věčný rival Pola nebo Fabie měl v nabídce od tříválcových 1.0 Turbo (66 a 85 kW) přes atmosférickou 1.4 (55–74 kW) až po dieselové 1.3 CDTI (70 a 70 kW). Doporučil bych bez problémů osvědčený diesel, stejný, jaký používal například Fiat pod označením JTD. Ceny jsou příjemně nízko, na relativně moderní malé auto, které navíc designově tolik nezestárlo.

iZdroj fotografie: Opel

Nejlepší nižší střední třída: Hyundai i30 (2018)

Třetí generace Hyundai i30 (PD) z roku 2018 přinesla citelně modernější design, lepší bezpečnostní výbavu a poprvé i zajímavý fastback. Motorová paleta zahrnovala benzinové 1.0 T-GDi (88 kW) a 1.4 T-GDi (103 kW) i atmosférický 1.4 MPi (73 kW). Naftovou nabídku tvořily úsporné 1.6 CRDi v poměrně širokém spektru výkonů (70–100 kW). Z motorů bych klidně zvolil povedenou 1.4 T-GDi, stejně jako zmíněný dieselový Commonrail 1,6 CRDi.

iZdroj fotografie: Jiří Louthan pro AutoŽivě

Nejlepší střední třída: Opel Insignia (2017)

Druhá generace Opelu Insignia (B) z roku 2017, známá jako Insignia Grand Sport, dala vale poněkud „obtloustlému“ designu první generace, celkově zeštíhlela a přiblížila se odvěkému rivalu: VW Passatu. Pro mnohé to byla spolu s Mondeem v podstatě jediná alternativa, pokud z nějakého důvodu nechtěli VW. Nebo třeba vozy prémiových značek. U nás je Insignia poněkud nedoceněná, což nahrává příznivým cenám. Z motorů bych volil rozhodně povedené diesely 2.0 CDTI (125–154 kW), kdo chce zažít opravdu masivní zátah, může zvolit i 2.0 Turbo (191 kW). Mimochodem: šestistupňový automat AF40 pochází od japonského Aisinu a je skvělý.

iZdroj fotografie: Alexandr-93 / Creative Commons / CC-BY-SA

Nejlepší kompaktní SUV: Dacia Duster

Druhá generace Dacie Duster z roku 2020 logicky vycházela z úspěchů svého předchůdce. Nicméně jej opticky vylepšily některé prvky (zadní světla) i interiér, a jakkoli mají mnohé exempláře problémy s poruchovostí, celkově jde o povedený vůz. Nabízející namnoze více, než kolik stojí. Motorová nabídka zahrnuje benzinové 1.0 TCe (67 kW) a 1.3 TCe (96–110 kW), naftové 1.5 Blue dCi (70 a 85 kW) a LPG variantu 1.0 TCe (74 kW). Tu mají Češi obzvlášť v oblibě a doporučuju ji i já.

iZdroj fotografie: Jiří Louthan pro AutoŽivě

Nejlepší MPV: Citroen Berlingo

Nakonec jsem si nechal vůz, který ve své poslední generaci velmi úspěšně supluje (dnes již téměř neexistující) kategorii MPV. Citroen Berlingo (a z něj odvozený Peugeot Rifter nebo Toyota Pro Ace) ve svých posledních osobních inkarnacích nechává zapomenout na dřívější užitkové poslání. A leckomu poslouží lépe než velké kombi. A často také levněji. Z motorů jasně diesel, je to Francouz. Čili 1.5 BlueHDi (55–96 kW), klidně ten nejsilnější. Ale i ve slabším voze nebude marný.

Diskuze Vstoupit do diskuze
55 lidí právě čte
Autor článku

Michal Sztolár

Michal Sztolár je novinářem webu AutoŽivě.cz od dubna 2022. V předchozí více než dvacetileté praxi se věnoval zejména problematice dovozu ojetin a jejich vlivu na vozový park ČR, konstrukci automobilů a postupnému přechodu od funkčních a technicky precizních k řešením méně dokonalým, avšak splňujícím normativy EU. Aktuálně se specializuje na automotive jako výrobní obor, porovnávání užitné hodnoty starších a nových vozů stejně jako na aktuální problémy, spojené s nezvládnutým přechodem k elektromobilitě.

Zobrazit další články