Člověk nemusí být vyloženě génius na to, aby odhadnul, kdy použít jeden ze spínačů na palubní desce a kdy jej naopak nechat v klidu. Jak je možné, že to stále nefunguje?
Jsou pravda chvíle, kdy je těžké nezatnout zuby na silnici. Jakkoli jsem založením pohodář a jen tak něco mne opravdu nevytočí, jestli něco vadí mým očím, pak je to do ruda rozžhavená mlhovka na autě přede mnou, která by již dávno svítit neměla. Stejně jako opak: mlha by se dala krájet jak v rybníku Brčálník, ale před vámi se najde „kolega“, který zapomněl zapnout zadní mlhovky. To potěší podobně. Jsou někteří z nás opravdu tak neschopní? Zřejmě ano. Každopádně se na to pojďme podívat společně.
Pokuty v Čechách, v Německu a v Polsku: kde a kolik zaplatíte
A jak podobné nešvary nemiluji u nás (kdo by je také miloval), tak je nemusí ani kdekoli v Evropě. V takovém Polsku, kam teď před Vánoci směřují davy Čechů za nákupy, platí od října loňského roku celkem přísné pravidlo. To pravidlo se týká mlhovek. A to pravidlo praví, že hranicí pro aktivaci zadních mlhovek je viditelnost menší než 50 metrů. Pro české řidiče, kteří často míří do Polska, je celkem dobré to vědět. Neb jak známo, neznalost zákona je neomlouvá. A jestli k vám budou polští policisté tolerantnější, protože jste Češi? A román Naivkové už jste četli?
Samozřejmě, že nebudou. A pokuta může dosáhnout až 2 000 Kč. V takovém Německu jsou na mlhovky ještě vysazenější, mají tam dokonce na to speciální tabulku:
Přestupek | Pokuta |
---|---|
Neoprávněně jste použili mlhová světla na svém vozidle | 20 EUR |
… s ohrožením ostatních účastníků silničního provozu. | 25 EUR |
…s důsledkem v podobě nehody. | 35 EUR |
Použili jste zadní mlhové světlo na svém vozidle, i když byla viditelnost alespoň 50 metrů | 20 EUR |
… s ohrožením ostatních účastníků silničního provozu. | 25 EUR |
… s důsledkem v podobě nehody. | 35 EUR |
Na svém vozidle jste správně nenainstalovali nebo nezapnuli mlhová světla. | 15 EUR |
Zneprůhlednili jste mlhovky na vozidle, případně nejsou funkční z jiného důvodu. | 50 EUR |
Jak to funguje u nás
Na našich silnicích není situace o nic jednodušší. Podle zákona č. 361/2000 Sb., § 32 platí, že zadní mlhová světla musíte použít, pokud je viditelnost výrazně snížená – například při hustém dešti, sněžení nebo mlze. Přední mlhová světla jsou oproti tomu dobrovolná, ale pouze za těchto stejných podmínek. Pro zapnutí mlhovek v jiných situacích není místo. Jakmile mlha zmizí, měli byste je okamžitě vypnout, abyste neoslňovali ostatní řidiče.
A co se stane, pokud pravidla nedodržíte? Na místě vás může policie potrestat pokutou až 1 500 Kč, ve správním řízení se sankce může vyšplhat až na 5 000 Kč. Tady už je opravdu na místě zapřemýšlet, jestli to za to stojí.
Mlhovky – spása, nebo prokletí?
Kromě dodržování zákona je tu ještě jeden aspekt, který by měl každý zohlednit: solidarita na silnicích. Mlhovky jsou nástroj, který pomáhá nám všem – pokud je používáme správně. Pokud je ale necháte zapnuté zbytečně, riskujete nejen pokutu, ale hlavně podráždění ostatních řidičů, kterým můžete znepříjemnit cestu. A jejich odpovědí může být i již zmíněné poklepání na čelo. Vrátím se k úvodu. Nevydržím jet v noci za výkonnou mlhovkou zářící do tmy. Pokud nepomůže zablikání a dotyčný nereaguje, buďto předjedu, nebo zkrátka zpomalím a nechám dotyčného raději odjet.
Zajímavé je také to, že například auta dovezená z USA často nemají zadní mlhovku vůbec. Tyto vozy je nutné dodatečně vybavit, což někdy vede ke kuriózním situacím – od sportovních aut s nevzhlednými hranatými mlhovkami pod nárazníkem až po zcela bizarní instalace. Opakování jako matka moudrosti nakonec: když viditelnost klesne pod 50 metrů, tedy přibližně velikost dvou kamionů, zapněte mlhovky. Jakmile se podmínky zlepší, světla zase vypněte. Vaše okolí vám poděkuje – a váš rozpočet taky.