„Bratia Slováci“ zřejmě ohrozí Škodu rivalem nové automobilky. Revoluční SUV může ovládnout trh modelů Kamiq a Karoq

Dosud neochvějné pozice všech tří SUV z produkce domácí Škody se mohou výrazně zakymácet. Na obzoru je totiž nečekaná mezinárodní konkurence – a je přímo ze Slovenska.

i Zdroj fotografie: Stellantis
i Zdroj fotografie: Stellantis
i Zdroj fotografie: Stellantis
i Zdroj fotografie: Stellantis
i Zdroj fotografie: Stellantis
i Zdroj fotografie: Stellantis
i Zdroj fotografie: Stellantis
i Zdroj fotografie: Stellantis
Další 4 fotografie
Další 4 fotografie
                   

V dnešní mimořádně turbulentní době, kdy ani „mohykáni“ typu Volkswagenu nebo Stellantisu neví v podstatě „dne hodiny“, kdy se jejich zaměstnanci nevyhrnou před továrny, nevytáhnou dělbuchy a nespustí protestní akci, která si v ničem nezadá s ultras pražské Sparty, je celkem pochopitelné, že automobilky dělají, co mohou, aby získaly opravdu úspěšný produkt, a především jej dokázaly úspěšně prodat. Respektive prodávat, po co nejdelší dobu. Ale levné SUV na Slovensku? Nech sa páči.

Slováci už dávno nejsou jen zemí korbáčiků

Naši východní sousedé a stále ještě „bratia“ (jakkoli v politice se zřejmě celkem rozcházíme) již dávno nejsou jen krajinou pastevců ovcí a následné produkce brynzy, žinčice nebo parenice. Ani zdaleka ne. Naopak, kromě tradičního Volkswagenu v Bratislavě má na Slovensku výrobní závody JLR, KIA nebo Stellantis, který by tady měl vyrábět malé elektro Citroen e-C3, stejně jako (v kooperaci s čínským Leap Motors, který je z 51 % také ve vlastnictví Stellantisu) nový „mikroelektromobil” T03 a SUV střední třídy B3.

iZdroj fotografie: Stellantis

S malým vozem T03 a SUV střední třídy C10 tak má Stellantis v nabídce v Evropě již dva elektrické modely od svého nového čínského partnera. A právě o nové SUV Leapmotor B10 se v posledních dnech svedla zajímavá bitva. Původní plán na výrobu v polských Tychách, kde má Stellantis velký závod Fiatu (mj. na výrobu elektrické verze Fiatu 500) totiž dostal povážlivé trhliny poté, co se Polsko oficiálně přihlásilo k podpoře zavedení cel na čínské automobily.

Každá akce vyvolá reakci. Některá pravda docela rychlou

A Čína se ozvala. A celkem razantně. Jak uvádí mj. agentura Reuters, čínský partner Leapmotor zrušil plány na výrobu v Polsku a na pořadu dne tak je přestěhování celé výroby na Slovensko do Trnavy, kde má Stellantis také továrnu. Peking totiž zareagoval zákazem velkých investic v zemích, které byly právě pro sankce. A Poláci tak mohou (pro ně zřejmě nečekaně brzy) sklidit plody toho, co sami zaseli. Nemějte mi to, prosím, za zlé, ale osobně jsem se vždy domníval, že dodatečná (a agresivně vysoká) cla nejsou řešením. Chápejte, takhle se nedá dělat byznys.

iZdroj fotografie: Stellantis

Neb se vrátí jako bumerang v podobě dalších protiopatření ze strany Číny zpět do Evropy. Ne že by Čína neměla dost pák, jak to zařídit – a většinu z nich jí navíc Evropa dala dobrovolně. Že se to ale stane takto brzy a jen na konto souhlasu dané země s celní politikou EU, to jsem opravdu nečekal. A kdo to asi čekal ze všeho nejméně, byli samotní Poláci. Nejsem si zcela jist, jestli je v této nemálo pohnuté době nutné se opravdu takto přímočaře vzdávat investic? A pracovních příležitostí?

Dnes není problém vyrobit auto kdekoli v Evropě

Odpověď je myslím jasná. Není. A Poláci zřejmě začínají chápat jednoduchý zákon kapitalismu: nejde to vyrobit u tebe, vyrobíme to jinde. V tomto případě jen o kousek jinde. Stellantis „má pokrytou“ celou Evropu, pro něj opravdu není problém rozjet výrobu kdekoli jinde. A tak je celkem možné, že nové SUV, které by s ohledem na čínský původ mohlo mít zajímavou cenovku, se bude vyrábět v Trnavě. A „škodováckému“ SUV trojlístku přibude jeden vážný konkurent.

Nebo minimálně Kamiqu a Karoqu. Kodiaqu s jeho sedmi místy zřejmě od relativně kompaktního pětimístného SUV příliš konkurence nevznikne. Nové „čínsko-slovenské“ SUV navržené pro globální trh je založeno na architektuře LEAP 3.5 společnosti Leapmotor. Ta by měla využívat četné nejmodernější asistenční systémy, přizpůsobitelný digitální kokpit a inteligentní jízdní funkce. Relativně ostře řezaný design s krátkými převisy vpředu i vzadu pak naznačuje velikostně optimalizovaný interiér. Ostatně, podobně jako u Škody.

Rival pro Škodu ze Slovenska? Není to nemožné

A víte co? To SUV vůbec nevypadá špatně. Co myslíte? Nejsem zrovna fanda do této kategorie vozů a zřejmě nikdy si nic podobného nepořídím, ale to neznamená, že bych to nedoporučil jiným. Počkám si na podrobnější technické údaje (zatím je na ně Stellantis skoupý) a uvidíme. Každopádně vás budu informovat. Zůstaňte s námi, jsme AutoŽivě.cz – a jsme tu pro vás.

Galerie

Další 4 fotografie
Další 4 fotografie
Diskuze Vstoupit do diskuze
99 lidí právě čte
Autor článku

Michal Sztolár

Michal Sztolár je novinářem webu AutoŽivě.cz od dubna 2022. V předchozí více než dvacetileté praxi se věnoval zejména problematice dovozu ojetin a jejich vlivu na vozový park ČR, konstrukci automobilů a postupnému přechodu od funkčních a technicky precizních k řešením méně dokonalým, avšak splňujícím normativy EU. Aktuálně se specializuje na automotive jako výrobní obor, porovnávání užitné hodnoty starších a nových vozů stejně jako na aktuální problémy, spojené s nezvládnutým přechodem k elektromobilitě.

Zobrazit další články