Stát vykoupí elektromobily za půl miliardy Kč a rozdá je lidem. Chcete jeden? Přihlaste se. Česko musí uspokojit předpisy EU

Výběrové řízení za půl miliardy korun na dodávku vozidel pro úředníky má nečekaného elektromobilního vítěze. Je to ale dobrá investice ze strany českého státu?

i Zdroj fotografie: Toyota
                   

Je to jen pár dní, kdy jsem v každodenní redakční svodce zpráv narazil na celkem nenápadnou zprávu o tom, jak Toyota vyhrála výběrové řízení a dodá prostřednictvím jednoho z dealerů značky českému státu přesně 236 vozů. Na tom by nebylo nic zajímavého, veřejné soutěže o dodávkách vozů pro státní správu jsou na denním pořádku. Jenže tohle řízení je výjimečné tím, že jde o elektromobily. A ne zrovna levné. A to zdaleka není jediná zajímavost. Pojďme se na ty „elektrické služebáky“ podívat společně.

Nejstarší elektromobil od Toyoty vítězem výběrového řízení

Shodou okolností jsem totiž asi přesně o voze, který vyhrál výběrové řízení v Čechách, psal několik článků. I s tím, že jde o první elektromobil od Toyoty, poměrně staršího data (2022) a ani ničím výrazně nevyniká, speciálně proti poslední, nejmodernější konkurenci. A jakkoli to v jádru zřejmě nebude špatné auto (pořád to je Toyota), jen dokresluje jakousi nechuť, kterou Toyota k elektromobilům má. Ostatně, stačí se podívat na čísla: kolos typu Toyoty má dosud 3 (slovy tři) funkční modely elektromobilů oproti asi 30 hybridům, od malého Yarise pro obří SUV Sequoia.

Toyota se konečně rozhodla a překvapila celý svět. Její nové auto má vnitřnosti od konkurence. A co ten vzhled?

iZdroj fotografie: Alexandr Migl / Creative Commons / CC-BY-SA

Nesvědčí to náhodou o něčem? Ale budiž. Co mne pak opravdu fascinovalo, byl fakt, že právě tento model si česká státní správa (přesněji Ministerstvo financí) vybralo jako ten, který koupí ve veřejné zakázce. První etapa a první rámcová dohoda a smlouva je přitom vyčíslena na 231,4 milionu korun s DPH a počítá s dodáním 236 vozů. Druhá smlouva je na 203,6 milionu korun oproti dodání 210 elektromobilů a třetí smlouva pak celý kontrakt uzavírá s platbou 76,7 milionu korun a dodávkou 79 vozů.

Musí úředníci opravdu jezdit v elektromobilech? Musí

Nebudu asi daleko od pravdy, když napíšu, že leckoho z vás při pohledu na ta čísla napadne: „Proboha, nešlo by to celé udělat jednodušeji a levněji? Opravdu musí kontroloři z finanční správy nebo referenti katastrálních úřadů jezdit v posledním elektromodelu od Toyoty? Který navíc, jakkoli je moderní, není možná ideálním „služebákem“ a „lítačkou“, k nimž se často jejich řidiči nechovají zrovna v rukavičkách? Zato je užívají do „roztrhání těla“. Zkrátka slouží, co to jde, a až doslouží, tak se vymění.

iZdroj fotografie: Michal Sztolár pro AutoŽivě.cz

Stát prodává „ředitelský Superb“ po ERÚ. Cena? Taková nabídka se na 100 % neodmítá, ještě je k mání

Nabízela se tedy vcelku logická otázka: pokud už tedy Toyota, neexistuje dalších deset modelů, které by pro tento účel posloužily lépe? Jakýkoli Yaris, jakákoli Corolla. Cokoli, jen ne relativně hi-tech elektromobil s omezeným dojezdem (dle rámcové smlouvy Toyota garantuje 270 km) a nutností malinko jiného přístupu, než má většina referentů ke svým fabiím a octaviím. Ne že bych v tomto směru oplýval iluzemi, ale pár jsem jich za svou kariéru viděl. A místy opravdu nebylo o co stát. Na tom samém místě EV model Toyoty?

Pak jsem se ale začetl do zdůvodnění celého nákupu. A užasnul podruhé. V české legislativě je totiž od roku 2022 ukotven zákon číslo 360, který ve svém čtvrtém paragrafu mj. praví:

ZÁKON č. 360 ze dne 3. listopadu 2022

ZÁKON č. 360 ze dne 3. listopadu 2022

o podpoře nízkoemisních vozidel prostřednictvím zadávání veřejných zakázek a veřejných služeb v přepravě cestujících, § 4:

Minimální podíly nízkoemisních vozidel

(1) Zadavatel a objednatel podle zákona o veřejných službách v přepravě cestujících (dále jen „objednatel“) jsou povinni dodržet minimální podíly nízkoemisních vozidel, které činí

a) pro silniční vozidla kategorie M1, M2 a N1

1. 29,7 % ode dne nabytí účinnosti tohoto zákona do 31. prosince 2025 a

2. 29,7 % od 1. ledna 2026 do 31. prosince 2030

Jinými slovy, i kdyby Toyota (prostřednictvím prodejce, společnosti Auto Eder Karlovy Vary, která zvítězila ve výběrovém řízení) nabídla Corollu za 100 000 korun se zárukou na 15 let, neuspěje. Neb je potřeba naplnit kvótu ze zákona a 29,7 % vozidel musí být nízkoemisních. Kam se pravděpodobně hybridy nevejdou. Tak vezmeme první elektromobil s opravdu nijak oslnivým dojezdem a nabídneme ho státu. A ono to vyšlo.

Záruka, cena a dojezd

Mimochodem, když jsme u těch záruk. Celková záruka na funkčnost činí 5 let, případně 100 000 kilometrů. Záruka na baterie je dle smlouvy minimálně 7 let nebo do ujetí 150 tisíc kilometrů. 7 let se nezdá vyloženě špatných, nicméně 150 000 kilometrů není problém během pěti let najezdit. Možná i citelně dříve. A co pak? Hodnota baterie nemusí nijak výrazně poklesnout, jen zkrátka jakýkoli servis bude stát peníze. A výměna baterie bude – v té době – zřejmě ekonomicky naprosto nereálná, s ohledem na zůstatkovou cenu vozu.

Toyota: „Budeme vyrábět zábavná auta se spalovacími motory, dokud nám to nezakážou. Zákazníci je chtějí, ostatní nás nezajímá“

Sama Toyota totiž na roky 2026 a 2027 avizuje zcela nový typ baterií, které zajistí dojezd 700 km v první fázi a celkem snových 1 200 km ve fázi druhé. V tom okamžiku ovšem všechny staré modely (a to i moderní, s dojezdem kolem 400–500 km) ztratí povážlivě na hodnotě. O prvním pokusu Toyoty o elektromobil (s garantovaným dojezdem 270 km), které si právě v nemalém počtu objednal český stát, ani nemluvě.

Chcete taky jeden?

Můžete ho mít, stačí se jít přihlásit na pracovní pozici do jednoho z úřadů, který bude elektromobily zaměstnancům rozdávat, a máte z půlky vyhráno. Pak si ještě vyjednat využití i pro osobní účely a můžete jezdit s větrem o závod. V tom případě jsme ale ty peníze (a jde o půl miliardy, nejsou to „drobné“) tak trochu vyhodili oknem. Neb za pár let ta auta budou bezcenná. Ostatně, jak to vidíte vy? Napište nám do diskuse, děkujeme!

Koupili byste si elektromobil Toyoty?

Diskuze Vstoupit do diskuze
83 lidí právě čte
Autor článku

Michal Sztolár

Michal Sztolár je novinářem webu AutoŽivě.cz od dubna 2022. V předchozí více než dvacetileté praxi se věnoval zejména problematice dovozu ojetin a jejich vlivu na vozový park ČR, konstrukci automobilů a postupnému přechodu od funkčních a technicky precizních k řešením méně dokonalým, avšak splňujícím normativy EU. Aktuálně se specializuje na automotive jako výrobní obor, porovnávání užitné hodnoty starších a nových vozů stejně jako na aktuální problémy, spojené s nezvládnutým přechodem k elektromobilitě.

Zobrazit další články