Za 19 dnů nová řidičská daň: Kdo nezaplatí včas, ať počítá s kontrolou a pokutou. Kolik Kč a kam? Přehledná tabulka 2025

Za 19 dnů začne platit nová řidičská daň – zjistěte, koho se týká, kolik zaplatíte a jak se vyhnout pokutám.

i Zdroj fotografie: Michal Sztolár pro AutoŽivě.cz
                   

Ne, opravdu nežijeme v lehké době. Když pominu všechny ty opravdu zlé věci, kterými se nyní nechci zabývat, pak i taková drobnost, jakou je nový poplatek, mnohým zkazí náladu či rovnou celý den. Přitom pro většinu z nás je takový poplatek pochopitelný. Neb když sednete do auta a pustíte si rádio, stáváte se nejen posluchačem, ale i poplatníkem. Povinnost platit koncesionářské poplatky se totiž nevztahuje jen na přijímače doma, ale i v automobilu. A pokuty nejsou zanedbatelné. Pojďme se tedy na nový ceník podívat společně.

Kolik Kč a kam zaplatit?

Podle zákona č. 348/2005 Sb., o rozhlasových a televizních poplatcích, má povinnost platit koncesionářské poplatky každý, kdo vlastní nebo drží zařízení schopné přijímat rozhlasové nebo televizní vysílání. Tedy nejen televizní přijímač, ale i rádio nebo autorádio. Podle dikce stejného zákona jsou poplatky určeny na financování veřejnoprávních médií – Českého rozhlasu a České televize. Tyto instituce se podílejí na poskytování vyváženého, nezávislého zpravodajství a kulturního obsahu. Tolik suchá řeč zákona.

iZdroj fotografie: Michal Sztolár pro AutoŽivě.cz

Koncesionářské poplatky za autorádio 2025

A řečí peněz? V současnosti činí měsíční poplatky za televizi 135 Kč a za rádio 45 Kč. Pokud tedy máte televizi a autorádio, ročně zaplatíte za obojí 2 160 Kč. Od 1. ledna příštího roku se ale oboje zdraží, přičemž nepůjde zrovna o drobné. Za televizi se bude nově platit 160 Kč a za rádio 55 Kč. Celkově zaplatíte ročně o 360 Kč víc. Je to moc, nebo málo? Toť otázka. Někomu by se s ohledem na programovou nabídku (speciálně České televize) mohlo zdát i 100 korun hodně, ale to je opravdu věc na diskusi.

Příjemce20242025 (plán)
Česká televize135 Kč160 Kč
Český rozhlas45 Kč55 Kč
Celkem180 Kč215 Kč

Máte v autě autorádio? Připravte se na zdražení poplatků, podle ministra kultury by měli platit všichni. Spočítali jsme, kolik vy

Samozřejmě, ne vše je jen o penězích – je to také o dodržování zákona. Pokud poplatky neplatíte, můžete se dočkat pěkně mastné pokuty. Úřady pravidelně kontrolují, zda domácnosti (a v poslední době i auta) skutečně splňují svou povinnost. Pokud vás kontrola přistihne, že rádio nebo televizi využíváte bez řádné registrace, hrozí pokuta až 5 000 Kč. A to není všechno. Při neplacení vám mohou naúčtovat zpětně poplatky až za posledních pět let. Což už může, spolu s pokutou, vytvořit nezanedbatelnou částku.

Proč je financování veřejnoprávních médií důležité

Optikou novináře (jakkoli „jen“ automagazínu) samozřejmě svoje kolegy ve veřejnoprávních stanicích chápu. Bez nich by objektivní zpravodajství, kvalitní kulturní obsah, edukativní pořady nebo dostupné informace byly mnohem více zasaženy reklamními a komerčními zájmy. Svou práci tvoří nezávisle na politickém tlaku a snaží se poskytovat všem obyvatelům rozmanité a kvalitní služby, které odpovídají demokratickým hodnotám. Platit za to mi přijde jako samozřejmá věc. A součást odpovědnosti vůči zemi, kde žiji.

iZdroj fotografie: Michal Sztolár pro AutoŽivě.cz

Co říkají odpůrci zvýšení?

Na druhou stranu máme tady také argumenty odpůrců zvýšení. Různé občanské iniciativy varují před tím, že už tak vysoké poplatky jsou pro některé domácnosti náročné. Zmiňují i to, že s rostoucími náklady na život je každá koruna navíc problém, a koncesionářské poplatky tedy považují za „vysokou daň na obyčejného člověka“, který možná vůbec nevyužívá služby veřejnoprávních médií.

iZdroj fotografie: Michal Sztolár pro AutoŽivě.cz

„Není správné, aby museli všichni platit, když někteří z nás nikdy nezapnou Českou televizi ani rádio.“ Nicméně toto je spíše otázka principu, nikoli preference sledování filmů večer. Cosi jako „mediální sociální a zdravotní pojištění“. Nejde o to, jak často a jestli vůbec dané služby využíváte, jde o to, že až bude nejhůř, tak je budete moci využít. A věřte, že v dnešní, mimořádně nejisté době je dobré mít alespoň o nějakých informacích jistotu, že jsou pravdivé. Britové také protestují proti platbám BBC, ale za nic na světě by ji neměnili.

Jeremy Clarkson o dnešních autech: Co řekl, nemůžeme v titulku citovat. Nejen elektromobily rozcupoval

Nejen poslech, ale i povinnosti

Pokud máte rádio v autě, berte na vědomí, že jste povinni platit koncesionářský poplatek. A nutno počítat s jeho zvýšením, hned od 1. ledna 2025. Ostatně, jaký máte na koncesionářské poplatky názor? A na jejich zdražení? Je adekvátní nabízeným službám? Nebo by si každá stanice měla na provoz vydělat takříkajíc sama? Napište nám do diskuse, děkujeme!

Diskuze Vstoupit do diskuze
84 lidí právě čte
Autor článku

Michal Sztolár

Michal Sztolár je novinářem webu AutoŽivě.cz od dubna 2022. V předchozí více než dvacetileté praxi se věnoval zejména problematice dovozu ojetin a jejich vlivu na vozový park ČR, konstrukci automobilů a postupnému přechodu od funkčních a technicky precizních k řešením méně dokonalým, avšak splňujícím normativy EU. Aktuálně se specializuje na automotive jako výrobní obor, porovnávání užitné hodnoty starších a nových vozů stejně jako na aktuální problémy, spojené s nezvládnutým přechodem k elektromobilitě.

Zobrazit další články