Chtěl jsem vyměnit baterii v 10leté Tesle. Cena? V servisu jsem málem omdlel. Za ty peníze se dá koupit byt

Že baterie elektromobilů představují jejich hlavní technické i ekonomické riziko do budoucna, je obecně známo. Ale speciálně Tesla dokáže překonat jakoukoli míru absurdity.

i Zdroj fotografie: MojaTesla
                   

Asi nenajdeme v historii automobilů podobně vyhrocenou situaci, jaká nyní panuje kolem elektromobilů. Respektive on možná celý ten humbuk kolem nich, kdy jsou předmětem vášnivých debat a diskusí ze strany jejich zapřisáhlých odpůrců a příznivců, je větší než samotná podstata věci – tedy čím pohánět naše vozy. Dnes, za rok, za deset let. Nicméně existuje firma, která to má tak trochu celé na svědomí. A která si i dnes místy nepočíná zrovna férově. Pojďme se na jeden křiklavý případ podívat společně.

Tesla je svým „vstřícným“ přístupem k problémům zákazníků proslulá

Přičemž za deset let nepíšu pochopitelně náhodou, jak mnozí z vás tuší. Již za pár týdnů začneme psát letopočet 2025 a bude nás tedy dělit přesně deset let od definitivního konce. Prozatím. Ten, kdo se tomu (také prozatím) směje, je stále Elon Musk, jehož jméno zná snad každý, kdo někdy aspoň uvažoval o elektromobilu. Nicméně zrovna Tesla a Elon Musk jsou proslulí svým mírně řečeno kontroverzním vztahem k zákazníkům. Speciálně tedy k těm, kteří už Teslu mají. A chtějí třeba něco „nestandardního“ v servisu.

Slova majitele?

„Chtěl jsem vyměnit baterii v 10leté Tesle. Cena? V servisu jsem málem omdlel. Za ty peníze se dá koupit byt.“

Což se přesně stalo uživateli 10 let staré Tesly Model S, jenž celý příběh blogguje pod jménem Moja Tesla. Tento (dříve) nadšený majitel Tesly si koupil Model S v roce 2014, když ještě nebylo jasné, zda se elektromobily stanou mainstreamem, nebo zda budou nadále luxusními hračkami pro geeky. A zaplatil za ni tehdy opravdu „balík“, Tesla v té době považovala slovo „sleva“ za sprostý výraz. Za ta léta ujela staisíce kilometrů mezi Norskem a Polskem. Nicméně před dvěma lety vypršela záruka na baterii.

Omezení kapacity baterie a cesta do servisu

A začaly se dít věci. Kamsi se „záhadně“ ztratila kapacita a auto se nenabíjelo na víc než 34 %, což znamenalo dojezd kolem 120 km. Pro někoho, kdo kdysi jezdil bez problémů 500 km, to byl samozřejmě šok. Následovala cesta do Tesla Service Center v Katowicích. Tam přišli s podobně šokující nabídkou na opravu. Cena? 206 156,67 PLN (přibližně 1 072 000 Kč). Za tuto částku by bylo možné koupit úplně novou Teslu Model 3 nebo Model Y. Nebo si můžete v Ústeckém kraji koupit malý byt. Pro majitele Tesly se však problém neomezil jen na cenu. Jak už to u Tesly bývá, i tady byl malý háček. Spíše tedy hák.

Ukázalo se, že nabídka zahrnovala dvě možnosti – repasovanou baterii o kapacitě 85 kWh (cena: 78 975,61 PLN, což je asi 400 000 Kč), nebo novou baterii o kapacitě 90 kWh (cena: 86 349,59 PLN, tedy asi 440 000 Kč) s omezením na 85 kWh. Možnost odblokování za příplatek, to už je známý styl Tesly – pokud si připlatíte, dostanete víc. Takže skutečné náklady na opravu by se mohly snížit až na polovinu původní. A u Tesly stačilo stisknout na terminálu klávesu „odblokovat“. Tak se vydělávají peníze, holenkové.

Podobné případy ukazují hlavní problém starších elektromobilů

Celé to ale ukazuje na problém elektromobilů jako takových. A Tesly speciálně. Tesla totiž umí na dálku snížit kapacitu baterií ve svých autech. A přinutit vás tak k návštěvě servisu. Zbytek je popsán výše. A i když to nebude Tesla: bude se vám chtít za několik let do výměny něčeho, co stojí stejně jako celé auto? U Modelu S se to dá pochopit, je to stále „kus auta“, a pokud funguje, tak i velmi schopný kus auta. Ale u levnějších verzí? Budete chtít měnit baterii za výkonnější, když už budou na trhu dávno modernější verze? Odpověď je na každém z vás.

Koupili byste si elektromobil?

Zdroj: MojaTesla
Diskuze Vstoupit do diskuze
137 lidí právě čte
Autor článku

Michal Sztolár

Michal Sztolár je novinářem webu AutoŽivě.cz od dubna 2022. V předchozí více než dvacetileté praxi se věnoval zejména problematice dovozu ojetin a jejich vlivu na vozový park ČR, konstrukci automobilů a postupnému přechodu od funkčních a technicky precizních k řešením méně dokonalým, avšak splňujícím normativy EU. Aktuálně se specializuje na automotive jako výrobní obor, porovnávání užitné hodnoty starších a nových vozů stejně jako na aktuální problémy, spojené s nezvládnutým přechodem k elektromobilitě.

Zobrazit další články