Od dnešního rána: Řidiči musí splnit 4 pravidla před vyjetím na silnice. Zimní smršť počasí a náledí vtrhly do České republiky

Jakkoli u nás nebývají vyloženě tuhé zimy, přesto bývá toto období pro mnohé řidiče výrazně rizikovější. Přitom stačí znát a dodržovat několik jednoduchých pravidel.

i Zdroj fotografie: Policie ČR
                   

Zima je definitivně tady a s ní i tradiční ledové „radosti“ – a starosti – každého řidiče. Ano, mám pochopitelně na mysli nepříjemné pohledy ráno z oken na zamrzlá auta, na nutnost škrabání v nečase a zmrzlé prsty, stejně jako náledí, které je zimním ekvivalentem banánové slupky na silnici. Nicméně, jako novinář v respektovaném automagazínu nemíním pochopitelně jen naříkat, ale chci vám hlavně přinést několik rad a doporučení, která vám vám ve finále mohou zachránit nejen peněženku, ale i zdraví. Pojďme se na ně podívat společně.

Čechy sice malé, ale celkem pestré: 4 hlavní hrozby

Je to zajímavé, neb jsme opravdu malá zemička, ale pokud jde o náledí, není si Česká republika zdaleka „rovná“. Někde se totiž silnice mění v kluziště citelně častěji než jinde. Pojďme se podívat, kde je dobré zbystřit:

Mosty a nadjezdy – Tyto kousky silnic mrznou jako první. Dole je totiž neohřívá (relativně) teplejší zem a podloží, takže logicky promrznou rychleji. Navíc pod nimi většinou teče voda, čili vysoká koncentrace vlhkosti přidá svoje. A pokud jedete krajinou, kterou neznáte, a najíždíte na most, kdy ani nepoznáte, že jde o most, tak připomínka z testu autoškoly – mosty jsou vždy na začátku a na konci označené modrými reflexními tyčemi. Jen pro připomenutí.

Lesní úseky a stinná místa – Slunce na tato místa většinou nedosáhne, a tak tam zůstává chlad i led dlouho do odpoledne. Navíc, pokud se bavíme o odlehlých lesních cestách, tak ty se málokdy udržují například technickým posypem a podobně. Kombinace obojího má celkem zrádné dopady. A navíc: faktor odlehlosti. Pokud havarujete na opravdu odlehlém úseku a skončíte v lese, může jít opravdu o život. Ten váš. Neb vás také mohou najít zcela promrzlé za několik dnů. V lepším případě. Proto tady mimořádně opatrně.

Údolí a nízko položené oblasti – Chladný vzduch klesá dolů. To si myslím pamatuji ještě z hodin fyziky. A že to bylo hodně dávno. Soudružka fyzikářka mne přitom nesnášela, neb jsem protestoval proti tomu, že počet válců ve spalovacím motoru může být jenom sudý. A ukázal jí obrázek pětiválce v Audi Quattro. Ale zpět. Klesající vzduch tedy z údolí dělává ideální místo na ledovou skluzavku.

Severní Čechy a horské oblasti – Krušné hory, Jeseníky, Beskydy, Krkonoše a Šumava – tady jsou sice nádherné výhledy na krajinu, ale taky silnice, které mají ledovku skoro jako „defaultní nastavení“. Na některých místech dokonce je zákaz vjezdu bez sněhových řetězů – to si doporučuji zjistit předem. Což speciálně pro obyvatele Prahy a dalších měst bývá často hodně velké překvapení. Mimochodem. Benzinky tam nemají na každých 5 kilometrech. A v mnohých mají řetězy stabilně vyprodané.

Jak se na led připravit? 4 položky nutné výbavy

Přežít zimní jízdu na ledu není o tom mít zázračné reflexy, ale spíš o důkladné přípravě. Tady je pár věcí, které byste měli mít v malíku:

  1. Pneumatiky jsou základ. Pokud ještě nyní jezdíte na letních gumách, doporučuji zkontrolovat životní pojistku. Zimní pneu s dobrým vzorkem (alespoň 4 mm) jsou povinná výbava, a nejen kvůli pokutám.
  2. Mějte v autě výbavu. Do zimní survival sady patří škrabka na led, smetáček, startovací kabely, a pokud rádi plánujete dopředu, i pytlík s pískem nebo kočičím stelivem pro případy nouze.
  3. Plná nádrž je jistota. Nikdy nevíte, kde se zadrhnete v koloně nebo na zapadané horské silnici. Plná nádrž vám dá klid – a teplo.
  4. Očistěte celé auto. Škrábání jen tak na oči nestačí. Sníh z kapoty a střechy vám může přistát na čelním skle během prudkého brzdění. A navíc, vyžaduje to i zákon. Konkrétně § 5 zákona č. 361/2000 Sb., o provozu na pozemních komunikacích, který stanoví povinnost mít zajištěnou dostatečnou viditelnost z vozidla a nepřekážet jiným účastníkům provozu. Sníh nebo led, který padá z vozidla, může způsobit dopravní nehodu, což může mít právní důsledky, včetně pokut nebo odpovědnosti za škodu.

Náledí pod koly a 4 pravidla: Zpomalte, přemýšlejte, přežijete.

Jedete ráno do práce a najednou: Šup! – auto se smýká na tenké vrstvě ledu. Co teď? Tady je pár pravidel, která vám zachrání klidnou cestu (a možná i plechy):

  1. Jezděte jako želva. Prudké brzdění, zrychlení nebo otáčení volantu je na ledu váš nepřítel. Buďte jemní a předvídejte.
  2. Brzděte motorem. Místo dupání na brzdu si pomáhejte přirozeným zpomalováním auta. Hlavně v zatáčkách a při sjezdech.
  3. Udržujte odstup. Na ledu vám žádný supermanovský reflex nepomůže. Brzdná dráha se prodlužuje až několikanásobně.
  4. ESP není kouzelník. Stabilizační systém pomáhá, ale fyziku neobejde. Led je led.

Pamatujte, že auto je jen stroj. Nemá rozum ani instinkty – to je na vás. Před každou zimní jízdou přemýšlejte, jestli je opravdu nutné vyrazit. A pokud už musíte, vybavte se, zpomalte a buďte připraveni. V Česku nám zima zatápí každoročně, ale s trochou rozvahy ji můžete přežít bez úhony. Držím palce nejen nyní, v předvánočním shonu, ale po celou zimu!

Diskuze Vstoupit do diskuze
126 lidí právě čte
Autor článku

Michal Sztolár

Michal Sztolár je novinářem webu AutoŽivě.cz od dubna 2022. V předchozí více než dvacetileté praxi se věnoval zejména problematice dovozu ojetin a jejich vlivu na vozový park ČR, konstrukci automobilů a postupnému přechodu od funkčních a technicky precizních k řešením méně dokonalým, avšak splňujícím normativy EU. Aktuálně se specializuje na automotive jako výrobní obor, porovnávání užitné hodnoty starších a nových vozů stejně jako na aktuální problémy, spojené s nezvládnutým přechodem k elektromobilitě.

Zobrazit další články