Jakkoli u nás nebývají vyloženě tuhé zimy, přesto bývá toto období pro mnohé řidiče výrazně rizikovější. Přitom stačí znát a dodržovat několik jednoduchých pravidel.
Zima je definitivně tady a s ní i tradiční ledové „radosti“ – a starosti – každého řidiče. Ano, mám pochopitelně na mysli nepříjemné pohledy ráno z oken na zamrzlá auta, na nutnost škrabání v nečase a zmrzlé prsty, stejně jako náledí, které je zimním ekvivalentem banánové slupky na silnici. Nicméně, jako novinář v respektovaném automagazínu nemíním pochopitelně jen naříkat, ale chci vám hlavně přinést několik rad a doporučení, která vám vám ve finále mohou zachránit nejen peněženku, ale i zdraví. Pojďme se na ně podívat společně.
Čechy sice malé, ale celkem pestré: 4 hlavní hrozby
Je to zajímavé, neb jsme opravdu malá zemička, ale pokud jde o náledí, není si Česká republika zdaleka „rovná“. Někde se totiž silnice mění v kluziště citelně častěji než jinde. Pojďme se podívat, kde je dobré zbystřit:
Mosty a nadjezdy – Tyto kousky silnic mrznou jako první. Dole je totiž neohřívá (relativně) teplejší zem a podloží, takže logicky promrznou rychleji. Navíc pod nimi většinou teče voda, čili vysoká koncentrace vlhkosti přidá svoje. A pokud jedete krajinou, kterou neznáte, a najíždíte na most, kdy ani nepoznáte, že jde o most, tak připomínka z testu autoškoly – mosty jsou vždy na začátku a na konci označené modrými reflexními tyčemi. Jen pro připomenutí.
Lesní úseky a stinná místa – Slunce na tato místa většinou nedosáhne, a tak tam zůstává chlad i led dlouho do odpoledne. Navíc, pokud se bavíme o odlehlých lesních cestách, tak ty se málokdy udržují například technickým posypem a podobně. Kombinace obojího má celkem zrádné dopady. A navíc: faktor odlehlosti. Pokud havarujete na opravdu odlehlém úseku a skončíte v lese, může jít opravdu o život. Ten váš. Neb vás také mohou najít zcela promrzlé za několik dnů. V lepším případě. Proto tady mimořádně opatrně.
Údolí a nízko položené oblasti – Chladný vzduch klesá dolů. To si myslím pamatuji ještě z hodin fyziky. A že to bylo hodně dávno. Soudružka fyzikářka mne přitom nesnášela, neb jsem protestoval proti tomu, že počet válců ve spalovacím motoru může být jenom sudý. A ukázal jí obrázek pětiválce v Audi Quattro. Ale zpět. Klesající vzduch tedy z údolí dělává ideální místo na ledovou skluzavku.
Severní Čechy a horské oblasti – Krušné hory, Jeseníky, Beskydy, Krkonoše a Šumava – tady jsou sice nádherné výhledy na krajinu, ale taky silnice, které mají ledovku skoro jako „defaultní nastavení“. Na některých místech dokonce je zákaz vjezdu bez sněhových řetězů – to si doporučuji zjistit předem. Což speciálně pro obyvatele Prahy a dalších měst bývá často hodně velké překvapení. Mimochodem. Benzinky tam nemají na každých 5 kilometrech. A v mnohých mají řetězy stabilně vyprodané.
Jak se na led připravit? 4 položky nutné výbavy
Přežít zimní jízdu na ledu není o tom mít zázračné reflexy, ale spíš o důkladné přípravě. Tady je pár věcí, které byste měli mít v malíku:
- Pneumatiky jsou základ. Pokud ještě nyní jezdíte na letních gumách, doporučuji zkontrolovat životní pojistku. Zimní pneu s dobrým vzorkem (alespoň 4 mm) jsou povinná výbava, a nejen kvůli pokutám.
- Mějte v autě výbavu. Do zimní survival sady patří škrabka na led, smetáček, startovací kabely, a pokud rádi plánujete dopředu, i pytlík s pískem nebo kočičím stelivem pro případy nouze.
- Plná nádrž je jistota. Nikdy nevíte, kde se zadrhnete v koloně nebo na zapadané horské silnici. Plná nádrž vám dá klid – a teplo.
- Očistěte celé auto. Škrábání jen tak na oči nestačí. Sníh z kapoty a střechy vám může přistát na čelním skle během prudkého brzdění. A navíc, vyžaduje to i zákon. Konkrétně § 5 zákona č. 361/2000 Sb., o provozu na pozemních komunikacích, který stanoví povinnost mít zajištěnou dostatečnou viditelnost z vozidla a nepřekážet jiným účastníkům provozu. Sníh nebo led, který padá z vozidla, může způsobit dopravní nehodu, což může mít právní důsledky, včetně pokut nebo odpovědnosti za škodu.
Náledí pod koly a 4 pravidla: Zpomalte, přemýšlejte, přežijete.
Jedete ráno do práce a najednou: Šup! – auto se smýká na tenké vrstvě ledu. Co teď? Tady je pár pravidel, která vám zachrání klidnou cestu (a možná i plechy):
- Jezděte jako želva. Prudké brzdění, zrychlení nebo otáčení volantu je na ledu váš nepřítel. Buďte jemní a předvídejte.
- Brzděte motorem. Místo dupání na brzdu si pomáhejte přirozeným zpomalováním auta. Hlavně v zatáčkách a při sjezdech.
- Udržujte odstup. Na ledu vám žádný supermanovský reflex nepomůže. Brzdná dráha se prodlužuje až několikanásobně.
- ESP není kouzelník. Stabilizační systém pomáhá, ale fyziku neobejde. Led je led.
Pamatujte, že auto je jen stroj. Nemá rozum ani instinkty – to je na vás. Před každou zimní jízdou přemýšlejte, jestli je opravdu nutné vyrazit. A pokud už musíte, vybavte se, zpomalte a buďte připraveni. V Česku nám zima zatápí každoročně, ale s trochou rozvahy ji můžete přežít bez úhony. Držím palce nejen nyní, v předvánočním shonu, ale po celou zimu!