Toto je 5 nejhorších ojetin, které vám vyluxují peněženku. České bazary jsou jich plné. Tipnete si, o jakých autech píšu?

I německá preciznost a důkladnost někdy nestačí k tomu, aby nakonec nevznikl motor nebo model vozu, které raději ani vzniknout neměly. Tady je 5+1 ukázka těch nejkřiklavějších.

i Zdroj fotografie: Helgi Halldórsson / Creative Commons / CC-BY-SA
                   

Jestli se jen trošku zajímáte o ojetiny a sem tam jste zabrousili na nějaký inzertní server, zřejmě jste (podobně jako já a kdokoli jiný) tu a tam narazili na inzerát, který vypadal tak neuvěřitelně „výhodně“, až se vám muselo zdát, že vám někdo chce udělat radost a dát dárek. A nabídl (jen a jen pro vás) kdysi opravdu drahé auto za zlomek jeho původní ceny. A ještě k tomu dopsal „čerstvě po technické, perfektní stav, po výměně všech kapalin, bez investic, jen sednout a jezdit“. No nedali byste někomu takovému pusu? Možná, že nakonec opravdu ne. Nenechte se prosit.

Kupovat si levná ojetá auta s drahým servisem není dobrý nápad

Je to vcelku pochopitelné. Zatímco běžné a dostupné modely klesají na ceně většinou zvolna, ty původně zcela nedosažitelné zažívají zejména v prvních pěti letech strmý pád hodnoty (například Audi A8 ztratí během prvních pěti let průměrně 63 % své hodnoty) a dostávají se tak náhle do cenových pásem, která i běžným „smrtelníkům“ nejsou tak nedostupná. Často se navíc jedná o tzv. dream cars, tedy vozy, o nichž většina petrolheadů více či méně snila. Pravda někdy spíše více. A najednou jsou k mání za zlomek ceny.

5 nejlepších ojetin ve svých třídách, díky kterým se budete v roce 2025 elektromobilům jenom smát

Jenže. Kdyby to bylo celé tak jednoduché, jezdíme všichni v Porsche Cayenne. K němu se mimochodem za okamžik dostanu. Ti bohatí v nových Cayenne a ti chudší a chudí v ojetých Cayenne (a dražších Audi, BMW a Mercedesech). Ono tomu tak ale naštěstí není. A to zejména z jednoho prostého důvodu: pořizovací cena ojetého luxusního vozu bývá často tou nižší položkou na seznamu všech plateb nutných k tomu, abyste takové auto udrželi při důstojném životě. Nákupem to totiž jenom začíná.

Nákupem a cenou vozu finanční masakr teprve začíná

A mnoho zájemců si při něm neuvědomí jednu zásadní věc: cena vozu se sice mohla snížit, často o vyšší desítky procent, ale stejným tempem rozhodně nespadly provozní a servisní náklady. Čili pořídit si „úžasné SUV“ za 200 000 korun je jedna věc, nechávat v servisu pravidelně další desítky tisíc je věc druhá. Nemluvě o nutnosti výměn dílů (opět, prestižní značky mají prestižní a drahé díly), rozvodů, často velkých a drahých pneumatik atd. „Kdo chce mít opici, musí mít na banány.“ Stará pravda.

A to je ještě ideální stav, kdy auto víceméně funguje a není vyloženě „kasičkou na peníze“. Nebo také pastí na peníze. Jako že i taková se najdou, a pět těch nejkřiklavějších vám rád představím i okomentuji:

Volkswagen Touareg R5/V10 TDI

Co vznikne, když zkombinujete extrémně složitý desetiválec TDI s některými provozními „specifiky“ Volkswagenu? Vznikne VW Touareg (nebo Phaeton) s V10 diesely, případně jejich polovinou. Modely R5 (nezaměňovat s jedním z prvních TDI, legendárním 2,5 TDI z Audi 100/A6) a V10 TDI jsou vyhlášené svými problémy. Od častých poruch turbodmychadel a vstřikovacího systému po opravdu komplikovaný a nákladný servis – tyto vozy mohou z vašeho oblíbeného servisu udělat vaše přechodné bydliště.

Nebo i trvalé. Se spacákem a stanem, protože na víc už vám nezbyde. Dnes jsou málokdy v dobrém stavu, a navíc existuje mnoho lepších alternativ. I od VW. Tyhle opravdu nebrat.

iZdroj fotografie: Volkswagen

Volkswagen Phaeton

Phaeton je synonymem přepychu, jímž si chtěl VW vybudovat prestiž v segmentu luxusních sedanů. Jenže se to nějak nepovedlo. Megalomanský projekt Ferdinanda Piëcha, který je pod autem podepsán i jako jeden z jeho konstruktérů, začal záhy trpět jak na motorové problémy, tak problémy s instalací. Kilometry kabelů přivodí vašemu mechanikovi předčasný invalidní důchod z důvodu duševního selhání a vám spolehlivě vyluxují konto do posledního drobku. Chápu, Phaeton za cenu Fabie je lákavý. Ale opravdu to nedělejte.

Chcete luxusní limuzínu, ale nemáte dost peněz na BMW nebo Mercedes? Zapomenutá ojetina je spolehlivá a její servis vás nezruinuje

Všechna BMW s motorem 4.4 V8 (N63)

Umístit dvě turba mezi hlavy válců je zajímavý nápad. Možná tak ale na rýsovacím prkně nebo v CAD systému. V realitě se to ukázalo jako zdroj nekonečných, a hlavně opravdu nechutně drahých problémů. Majitelé drahých X5 a X6 modelů byli takto fatálním selháváním pohonných jednotek často zklamáni natolik, že zanevřeli na BMW jako takové. Jako můj dobrý kamarád Martin – a svoji X6 po jednom takovém servisu (za téměř 100 tisíc) nakonec rád prodal. Divíte se mu?

iZdroj fotografie: Petr Voráček pro autozive.cz

Audi Q7 4.2 TDI

Další velké německé SUV a další velké (tentokrát i české) problémy. Osmiválec 4,2 TDI nebyl samozřejmě jen v Q7, našli jste ho také mj. v A8. Pokud funguje (a někdo před vámi se o něj úzkostlivě staral) a máte opravdu štěstí, zřejmě jej milujete. Masivní zátah i velmi slušný zvuk (na diesel) pobaví každou cestu. Jakmile se ale objeví problémy s chlazením, vstřikováním nebo turbodmychadly, zbydou vám oči pro pláč. A prázdná peněženka k tomu.

Porsche Cayenne 4.5 V8

A do třetice. Pro mnohé možná nejlákavější německé SUV vůbec je v první generaci již celkem dostupné, ale pokud můžete, vyhněte se osmiválci o objemu 4,5 litru, speciálně ve verzích GTS a Turbo. Benzínový mastodont trpěl na netěsnosti, problémy s rozvodovým řetězem a často měl i vysokou spotřebu oleje. Cayenne je přesně ten typ vozu, kde platí ono známé „halb und halb“. Jinými slovy, pořiďte si ho do poloviny vašeho celkového budgetu. Tu druhou si nechte na servis. A ani tak vám možná nebude stačit (u Turba speciálně).

Range Rover Sport 3.6 TDV8

Avšak nejen Německo, a šestý model jako bonus. Britské Range Rovery jsou sice vpravdě ikonické vozy, ale pokud jde o spolehlivost, často zůstávají za očekáváním. Motor 3.6 TDV8 trpí na selhání turbodmychadel, řetězů a problémy se vstřikovacím systémem. Pokud „odejde“ turbodmychadlo, musí se někdy vyndat i celý motor, což vašemu mechanikovi přidělá pár dalších vrásek. A vás „dodělá“ při placení. Pokud jste však RR kupovali jako nový, jste zřejmě finančně natolik „za vodou“, že vás faktura za 100 tisíc nerozhodí. Horší to je, pokud jste kupovali ojetinu. A 100 tisíc je pro vás problém.

Český automechanik pečlivě vybral 5 nesmrtelných ojetin: Zvládneme s nimi najet 300 000 km bez jediné opravy

Poslední věta pak charakterizuje de facto celou rizikovost koupě „výhodně levného auta, které bylo původně nedostupné“. Protože na jeho budoucím servisu vykrvácíte. Doporučuji se raději uskrovnit a jako ojetiny kupovat vozy, na jejichž servis dosáhnete i u nového vozu. U ojetin už nebude dražší, pokud samozřejmě neskončíte v nějaké pasti. Aby to nebyla jedna z šesti uvedených ani žádná jiná, vám před Vánoci z celého srdce přeje celý tým AutoŽivě.cz.

Máte nějaké svoje tipy na vyložené „pasti a pastičky“?

Diskuze Vstoupit do diskuze
92 lidí právě čte
Autor článku

Michal Sztolár

Michal Sztolár je novinářem webu AutoŽivě.cz od dubna 2022. V předchozí více než dvacetileté praxi se věnoval zejména problematice dovozu ojetin a jejich vlivu na vozový park ČR, konstrukci automobilů a postupnému přechodu od funkčních a technicky precizních k řešením méně dokonalým, avšak splňujícím normativy EU. Aktuálně se specializuje na automotive jako výrobní obor, porovnávání užitné hodnoty starších a nových vozů stejně jako na aktuální problémy, spojené s nezvládnutým přechodem k elektromobilitě.

Zobrazit další články