Jawa spustila prodej nové motorky, do které se zamilovala celá země. Cena je tak nízká, že si ji může koupit každý

Tohle je absolutně něco jiného, než co by člověk od tradiční značky po letech čekal. Vypadá ale hodně dobře a dramaticky.

i Zdroj fotografie: Jawa
i Zdroj fotografie: Jawa
i Zdroj fotografie: Jawa
i Zdroj fotografie: Jawa
i Zdroj fotografie: Jawa
i Zdroj fotografie: Jawa
Další 2 fotografie
Další 2 fotografie
                   

Když se řekne Jawa, většina z nás si okamžitě vybaví klasické motocykly, které brázdily české silnice před desítkami let. Retro design, jednoduchá technika a nezaměnitelný zvuk motoru – to všechno jsou atributy, které si s touto značkou spojujeme. Jenže teď Jawa ukázala, že umí i něco úplně jiného. Nový model, který právě přichází na trh, je všechno jen ne retro. A co víc, vypadá tak dobře, že by mohl zaujmout i ty, kteří by na Jawu dříve ani nepomysleli. Začátek příběhu Jawy se datuje do roku 1929. František Janeček, původně zbrojařský inženýr, zakoupil licenci na výrobu motocyklů německé značky Wanderer.

Jawa je původní československá značka, funguje dodnes

Název Jawa vznikl spojením prvních dvou písmen jména Janeček a Wanderer. Jakkoli původně byl hlavním artiklem zbrojní průmysl, granáty vlastní konstrukce a repase automatických zbraní, Janeček později přešel na výrobu aut. A na sklonku 20. let i zmíněných motocyklů. Šlo o novou konstrukci s dvojitým rámem lisovaným z ocelového plechu, pohonnou jednotkou v bloku s převodovkou a pohonem na zadní kolo přes kardan. Nejznámější modely? Určitě Jawa 50 Pionýr, Jawa 250 Pérák se jménem podle fiktivního hrdiny a Jawa 500 OHC, Kývačka.

iZdroj fotografie: Jawa

Druhá světová válka neznamenala konec značky, ani těžká poválečná doba komunistických převratů a násilného zestátňování. Zásadní podle mého názoru byla jiná revoluce, ta sametová. Otevření globálního trhu, rozmach čínského průmyslu, vždyť to znáte. Vše se změnilo, dnešní společnost JAWA Moto spol. s r. o. byla založena v roce 1997 jako nástupnická firma. Společnost používá chráněnou značku JAWA a hlavním předmětem podnikání společnosti je výzkum, vývoj a výroba motocyklů. Společnost sídlí v Týnci nad Sázavou.

Čelní srážka s osobním vozidlem vystřelila motorkáře několik metrů do vzduchu. Děsivý okamžik zachytila kamera v autě

Dnes je tedy všechno jinak, mám obavu, že v současnosti už od nás ostatní výrobci neopisují. Už se neděje to, co se stalo s Jawou v minulém století, když „opisovat“ přišla Honda a pak musela platit a ustupovat. Takže je i dnes Jawa čistě představou klasických motocyklů s retro designem? Ne. Rozhodně ne. Nový model Jawa 400 Geeny rozhodně není retro. Motorka byla poprvé představena na letošním Motosalonu v Brně a ukazuje, že se Jawa rozhodla vydat novým směrem. A co je na tom nejlepší? Geeny vypadá skvěle, nabízí moderní technologie a agresivní design, který by mohl zaujmout i mladší generaci jezdců. A nestojí zase tak moc. Jawa 400 Geeny je motorka, která se od dosavadní produkce značky výrazně liší.

Motorka vypadá hodně ostře, motor až tak ostrý není

Zapomeňte na nostalgické tvary, kulaté světlomety a chromované detaily. Geeny je moderní, ostrá a sebevědomá. Výkonný ředitel Jawa Moto Jiří Kraft při premiéře podtrhl, že tento model představuje nový směr vývoje značky. Snad proto, že se zdá být trh s retro stylem přesycený, se Jawa rozhodla přijít s něčím, co by mohlo oslovit i ty, kteří by na klasickou Jawu nikdy nepomysleli. Musím říct, že jméno se mi nelíbí. Přijde mi takové mazlavé, čínské. Ona technika nové Jawy skutečně pochází z Číny, to je v dnešní době u motocyklů této cenové třídy běžné. Motor i převodovku dodává společnost Zongshen, rám pochází od koncernu Dayun a brzdy zajišťuje firma Kailing.

iZdroj fotografie: Jawa

V České republice se pak vyrábějí především designové a vnější díly. A to je to, co dává motorce unikátní vzhled, který kombinuje moderní prvky s českou precizností. A co další technické parametry? Jawa 400 Geeny má rozvor 1 395 mm, sedmnáctipalcová kola a nádrž o objemu 16 litrů. Váží 185 kilogramů, což je na motorku této kategorie slušná hodnota. Maximální rychlost je 138 km/h, což sice není hodnota, která by lámala rekordy, ale pro běžné ježdění je naprosto dostačující. Zpátky k tomu jménu. Výraz Geeny má svůj původ v řeckém slově „genesis“. To znamená počátek nebo stvoření. Zdvojené „e“ v názvu pak odkazuje na dvouválcový motor, který je srdcem této motorky. A právě agregát je jedním z hlavních lákadel nové Jawy.

Stojí tolik, že si ji může dovolit skoro každý (začátečník)

Jedná se o čtyřdobý, kapalinou chlazený dvouválec o objemu 401 cm³, který poskytuje maximální výkon 31,5 kW (43 koní) při 9 500 otáčkách za minutu a točivý moment 34 Nm při 8 000 otáčkách. Motor je spojený se šestistupňovou převodovkou. Jasně, tohle ostříleného bajkera asi neosloví, ale začátečník bude nadšený. Navíc koncept slibuje nízkou spotřebu, což ocení každý, kdo nechce trávit půlku výplaty na benzínce. Ten název, pořád ten název. Geeny mi asi připomíná Geely, to je to, co mi nejde pod vousy. Radši bych něco klidně s akcentem na historii. Nutně to nemusí být hrdina z poloviny minulého století, ale třeba něco jako Draak, Rumpaal nebo tak něco, a to jsem zachoval i zdvojenou samohlásku. Dalším z lákadel nové Jawy je její výbava.

iZdroj fotografie: Jawa

Motorka je vybavena digitálním přístrojovým panelem, jenž umožňuje výběr z několika možností zobrazení důležitých informací. K tomu přidejte moderní LED osvětlení, které zajišťuje skvělou viditelnost za všech podmínek, a máte motorku, jež je připravená na každodenní provoz. A teď to, co každého asi zajímá nejvíc – cena. Jawa 400 Geeny startuje na částce 129 700 korun, to je v dané kategorii velmi konkurenceschopná nabídka. Řekl bych, že za tuto cenu dostanete moderní motorku s kvalitní technikou, která vypadá skvěle a nabízí slušný výkon. Já bych s ní asi neměl problém. Snad až na ten název.

Galerie

Další 2 fotografie
Další 2 fotografie

Líbí se vám nová Jawa?

Diskuze Vstoupit do diskuze
101 lidí právě čte
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 12 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články