Přidáváním aditiv do nafty či benzínu, případně tankováním aditivovaných paliv můžete vylepšit kondici svého motoru. Zázraky se však čekat nedají, a dokonce hrozí i rizika.
Pokud budete jen trochu hledat, najdete na internetu tisíce článků pojednávajících o tom, jestli má smysl dávat aditiva do paliva. Jedni tvrdí, že je to zbytečné vyhazování peněz, druzí zase přísahají, že jim díky nim motor přežil dalších sto tisíc kilometrů. Případně, s trochou „rybářské latiny”, i 500 000. Kde je ale pravda? Ta se jako obvykle nachází někde uprostřed. Aditiva mohou být skvělým pomocníkem, zejména tehdy, pokud víte, jak je správně používat. A nezanedbáváte další údržbu vašeho vozu. Pojďme se na celou věc podívat.
Aditiva přímo v palivech, nebo přidání do každé nádrže?
Proč vlastně přidávat aditiva do nafty a benzínu, když téměř každý dodavatel paliv má i nějakou svoji „prémiovou” řadu aditivovaných paliv z výroby? To je vskutku dobrá otázka. Pravdou je, že tankováním vysoce kvalitních, aditivovaných paliv uděláte motoru de facto tu samou službu, jakou byste mu udělali smícháním některé ho z aditiv z obchodu a standardního benzínu nebo nafty. Pro uklidnění: určitě se nestane nic, když smícháte aditiva s již aditivovanými palivy. Ale jestli bude účinek 2x lepší? Toť otázka.
Osobně se domnívám, že spíše nikoli. Pojďme se ale podívat na hlavní důvody, proč se aditiva do paliv vlastně používají:
Výhody používání aditiv v motorech
- Čistší motor a vstřikovací soustava: Aditiva obsahují čisticí složky, které rozpouštějí usazeniny v palivovém systému, ventilech a spalovacím prostoru. Díky tomu dochází ke zlepšení proudění paliva, což má za následek nejen lepší výkon, ale i nižší riziko poruch. Motor, který není zanesený karbonem a dalšími nečistotami, navíc běží tišeji a s menším opotřebením.
- Lepší zimní vlastnosti: Zvlášť u nafty je přínos aditiv v zimě obrovský. Antigelové složky zabraňují tvorbě parafínových krystalů, které by mohly ucpat palivový filtr. To znamená, že i při velmi nízkých teplotách můžete spolehlivě nastartovat. Některé aditiva navíc obsahují mazací složky, které snižují tření v čerpadlech, což je v mrazech klíčové.
- Delší životnost motoru: Díky lepším mazacím schopnostem a omezení opotřebení pohyblivých částí pomáhají aditiva prodloužit životnost nejen motoru, ale i dalších součástí palivového systému, jako jsou vstřikovače nebo čerpadlo.
- Nižší spotřeba paliva: Lepší hoření znamená, že energie paliva je využita efektivněji. Výsledkem může být snížení spotřeby o několik procent, což se při delších trasách a vyšším nájezdu začne projevovat i na peněžence.
- Čistší výfukové plyny: Moderní aditiva zajišťují kompletnější spalování paliva, což snižuje emise škodlivin. To oceníte nejen vy (zvlášť při měření emisí), ale i vaše okolí, protože výfuk nebude kouřit jako lokomotiva Sergej při plném zátahu.
Aditiva mají i svá rizika, a někdy nemalá
Nicméně. Není všechno zlato, co se třpytí. Ani to aditivované. Sama aditiva nejsou kouzelný lektvar, který z vašeho vraku, co s u něj měnil olej jednou za dekádu a to ještě za přepálený z friťáku udělají vysokootáčkovou jednotku, před kterou smeknou i motoráři od Ferrari a půjdou se přihlásit na Úřád práce. Neb jejich existence ztratí smysl. Ne, opravdu nikoli. Aditiva umí vylepšit to, co je udržované a co funguje dobře tak, aby to fungovalo ještě lépe. Ale neumí zvrátit poškození a totálně zanedbanou údržbu. Copperfield je jenom v televizi a jenom jeden. Co byste tedy měli vědět?
Rizika používání aditiv
- Nevhodné pro zanesené motory: U starších aut, která dlouhodobě jezdila bez údržby, mohou čisticí složky uvolnit velké množství usazenin. Ty se následně mohou dostat do palivového filtru nebo vstřikovačů a způsobit jejich ucpání. Opravdu staré motory tak mohou na aditiva reagovat spíš negativně.
- Vyšší cena: Prémiová paliva s aditivy jsou dražší než běžná, a pokud si kupujete aditiva zvlášť, jejich pravidelné používání se také prodraží. Čím víc jezdíte, tím víc tato investice bolí. U městských aut s nízkým nájezdem to navíc nemusí být ekonomicky výhodné.
- Různá kvalita: Ne všechna aditiva jsou stejná. Na trhu najdete přípravky od renomovaných výrobců, ale i levné alternativy, které mohou být spíš škodlivé než prospěšné. Bez důkladného výběru a čtení recenzí se tak snadno spálíte.
- Používání nesprávných aditiv: Každý motor a typ paliva má své specifické požadavky. Použití nevhodného aditiva (například benzínového do nafty) může způsobit víc škody než užitku. Proto je nutné vždy pečlivě číst etikety a vybírat podle doporučení výrobce.
Historické okénko, aneb v Čechách s tím začal ARAL
Vraťme se na chvíli do minulosti. V Česku se první aditivovaná nafta objevila na pumpách Aralu někdy před 20 lety. Tehdy to byla malá revoluce – motoristé poprvé slyšeli o tom, že palivo může být „chytré“. A co víc, první testy ukázaly, že rozdíly mezi obyčejnou naftou a aditivovanou variantou byly skutečně patrné. Sám jsem tehdy jezdil s dieselovými motory, a rozdíl byl citelný opravdu po natankování jedné jediné nádrže. Tím spíš nás všechny mrzelo, když to v Čechách nakonec ARAL „zabalil”.
Pokud máte motor v dobrém stavu, nejsou aditiva nezbytná. Ale mohou pomoci
Používání aditiv je rozhodnutí, které záleží hlavně na vás a vašem autě. Moderní motory z nich většinou těží, u starších vozů je třeba trochu opatrnosti. Nezapomeňte zároveň, že efekt aditiv je často dlouhodobý a není vždy viditelný na první pohled. U nafty z ARALu to sice fungovalo v zásadě „hned”, ale to byla opravdu jiná doba, a ta nafta byla myslím opravdu mimořádně dobrá – zatímco ta standardní opravdu spíše průměrná. Aditiva nezlepší výkon motoru o 20 % ani zázračně nesníží spotřebu.
Jedno je ale jisté – správné palivo, pravidelná údržba a rozumné zacházení vám mohou ušetřit spoustu nervů i peněz. Tak na to příště myslete, až budete tankovat, případně přidávat aditiva do nádrže. Držím vám palce!