Nové auto značky, kterou Češi milují (a není to Škoda), obrátí trh vzhůru nohama. Neodolají mu ani ti největší odpůrci

Škoda, pokud tohle auto necháte ležet ladem a koupíte si něco jiného v zájmu o levnou praktičnost, pravděpodobně přeplatíte o majlant.

i Zdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě
                   

Nová generace nízkonákladového automobilu a oblíbeného bestselleru Dacia Sandero se pomalu začíná rýsovat. Předpokládám, že bude mít úspěch. A že má nabito ostrými, tak ostrými, že dokáže zatopit širší konkurenci, než bylo zvykem dříve. Auto v kompaktním segmentu se pokusí ukrást prodeje modelům jako Toyota Corolla nebo Škoda Octavia. A přestože se zdá, že by vůz měl vypadat jako Bigster a Duster, o oficiální oznámení je nouze. Dacia Sandero, model, který si za poslední roky získal srdce mnoha řidičů, se tedy podle mě chystá na další velký krok.

Dacia není o levných a špatných autech. Novinka otřese trhem

Ačkoliv se o této značce často mluví jako o „levné“ nebo „dostupné“, nový model Sandero má podle mého názoru nejenom ambice, ale skutečně schopnosti posunout hranice. A ukázat, že i za rozumné peníze lze nabídnout něco, co zaujme nejen běžné motoristy, ale i ty, kteří by jinak o Dacii ani nezavadili. A já si říkám, jestli může být nový Sandero opravdu tak revoluční, jak se očekává. Podle toho, co zatím vím, nebo si domýšlím, to vypadá, že ano. A to nejen díky designu, ale i technologickým inovacím, které by mohly zamíchat kartami na trhu.

Číňané vzali design Škoda, kvalitu Porsche a cenu Dacia Duster. S novým SUV za pár babek válcují evropský trh

iZdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě

Začněme u designu. Zkusil jsem si pohrát s grafickými programy a navrhnout, jak by nové Sandero mohlo vypadat. Ale když vidím hotové dílo, myslím si, že jsem se držel dost zpátky. Že auto vypadá hodně blízce ke starému autu. Říkám si, že asi bude vypadat jinak. Více krabicovitě. Více hranatě. Tak, jako budou vypadat či vypadají další nové modely Dacia. I naopak hodně futuristický počin je mimo, stále je to „málo krabice“. Už na první pohled bude jasné, že Dacia Sandero projde zásadní proměnou.

Pryč jsou doby, kdy se na Dacii pohlíželo jako na auto s jednoduchým a nenápadným vzhledem. Nový model podle mého názoru přijde s moderními liniemi, které zapůsobí dynamicky a sebevědomě. Přední maska dostane výraznější tvar, LED světlomety s charakteristickým světelným podpisem dodají vozu prémiový nádech. A co zadní část? Ta bude neméně atraktivní – horizontální světla a čisté linie karoserie vytvoří dojem, že se díváte na vůz z vyšší cenové kategorie. A teď si představte, že tohle všechno dostanete za cenu, která je stále typická pro Dacii.

Pohon bude ekologický, staré atmosférické motory jsou už pryč

Pod kapotou se také budou dít zajímavé věci. Nová Dacia Sandero má být dostupná s několika motorizacemi, včetně hybridní či elektrické varianty. Tady se ale ještě uvidí. Tak jako tak, Dacia Sandero, která byla dlouho synonymem pro jednoduchost a spolehlivost, se pouští víc a víc do světa elektrifikace. Podle dostupných informací by měl hybridní pohon kombinovat benzinový motor o objemu 1,6 litru s elektromotorem. To by mělo zajistit nejen nízkou spotřebu, ale i plynulý a tichý chod dostatečného výkonu. Interiér nového Sandera bude dalším důkazem, že Dacia míří výš.

iZdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě

Kvalitnější materiály, moderní infotainment systém s dotykovou obrazovkou a konektivitou pro Apple CarPlay a Android Auto. To vše čekám a podle mě to naznačuje, že Dacia už nechce být vnímána jen jako „levná“ značka. Sedadla budou pohodlnější, prostor pro cestující i zavazadla zůstane na vysoké úrovni, což je u Sandera vždy velké plus. A co bezpečnost? Ani tady Dacia nezůstane pozadu. Nový model by měl být vybaven pokročilými asistenčními systémy, jako je automatické nouzové brzdění, adaptivní tempomat nebo systém hlídání jízdního pruhu.

Cena zatím není jistá, ale dá se čekat, že bude nízká a příznivá

To vše opět za cenu, která bude pro konkurenci těžko překonatelná. A teď k otázce, která mě osobně zajímá nejvíc – jak se nový Sandero bude chovat na silnici? Myslím si, že by měl být podvozek naladěn tak, aby nabídl ideální kombinaci komfortu a stability. To znamená, že auto bude dobře zvládat jak městský provoz, tak delší cesty po dálnici. Dacia Sandero byla vždy oblíbená díky své cenové dostupnosti a velikosti. Nový model však přidává něco navíc – moderní design, pokročilé technologie a ekologické pohony.

iZdroj fotografie: Dacia

To vše by mělo být za cenu, která zůstává na úrovni, již si může dovolit většina řidičů. A právě to by mohlo způsobit, že nový Sandero přiláká i ty, kteří dosud o Dacii neuvažovali. Konkurence bude mít co dělat, aby na tento krok Dacie dokázala reagovat. Protože pokud nové Sandero opravdu splní to, co slibuje, změní to pravidla hry.

Na závěr si dovolím malou úvahu. Dacia Sandero byla vždy symbolem rozumného kompromisu mezi cenou a kvalitou. Nový model však naznačuje, že kompromisy už nebudou potřeba. Můžete mít moderní, bezpečné a úsporné auto, aniž byste museli sáhnout hluboko do kapsy. I když přesnou cenu zatím neznáme, čekám, že auto bude dostupné za cenu, která bude výrazně nižší než u konkurence. A to je něco, co může přilákat i ty, kteří dosud o Dacii neuvažovali.

Bude Sandero dobré, nebo ne?

Diskuze Vstoupit do diskuze
114 lidí právě čte
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 12 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články