Na nové dálnici z Prahy budou řidiči pod dohledem 195 kamer a 8 radarů. Není to málo? Peníze půjdou 25 let do soukromé firmy

Není to málo? Sarkasmus samozřejmě, na 32 km nového úseku dálnice je víc kamer než v televizním studiu, jistěže měří rychlost.

i Zdroj fotografie: MD ČR
                   

Do jižních Čech jezdím často. Proč? Jednoduchá věc, jde o rodinu, zázemí, návraty do míst dětství a mládí. Trasu Praha–Strakonice znám bez nadsázky nazpaměť. Každý kámen, výmol, úhel zatáčky. Tedy znal jsem. Do chvíle, než byla otevřena, konečně, nová dálnice. Nový úsek mezi Příbramí a Pískem. Po několika letech výstavby, spojené s objížďkami, kolonami, uzavírkami a omezeními, se dá jet z Prahy do Písku na jeden zátah bez odbočení. O tom, že se staví poslední úsek dálnice na Písek, už jsem kdysi psal. Bylo to v souvislosti s úvahou, jak to bude vypadat v obci Čimelice poté, co se provoz odkloní od tamního centra na několik kilometrů vzdálený dálniční obchvat.

Blesk McQueen nezachrání Čimelice, je s nimi konec

Psal jsme o tom, že to v Čimelicích bude vypadat jako v Kardanově Lhotě. Pokud znáte film Auta, víte, o čem mluvím. A možná mi dáte za pravdu. Po nové dálnici jsem ještě nejel. Už teď ale vím, co mě tam čeká, kromě nového asfaltu. Mluvím téměř o dvou stovkách kamer a několika radarech, které budou sledovat každý náš pohyb. A teď si položme otázku – je tohle ještě o bezpečnosti, nebo už o kontrole? Začněme strohými fakty. Dálnice D4 je prvním projektem v Česku, který byl realizován formou PPP (partnerství veřejného a soukromého sektoru).

iZdroj fotografie: MD ČR

Stavba trvala 43 měsíců, správu a údržbu dálnice příštích 25 let bude mít na starosti koncesionář, kterému bude stát platit platbu za dostupnost dálnice. To znamená, že výstavbu i provoz zajišťovala soukromá firma, jež bude na oplátku za dálnici po dobu 25 let inkasovat peníze. A právě tato firma se rozhodla, že na D4 nasadí technologii, která nemá v Česku obdoby. Na celé trase je rozmístěno 195 kamer. Ty neměří rychlost, aby bylo jasno, nicméně na novém úseku, jenž měří 32 kilometrů, je celkem osm míst v každém směru, kde bude možné úsekově měřit rychlost. A to není všechno, jsou tam také instalovány vysokorychlostní váhy, které mohou kontrolovat přetížení kamionů.

Šílenec v bílé dodávce to ve směru na Čimelice poslal přes plnou do protisměru. „Že tam jedou auta, no a co?“ Prostě chtěl předjíždět

Jak bude měření probíhat? To už je na policii. A teď k otázce, jež mě osobně zajímá – proč tolik kamer? Podle oficiálních míst je cílem zvýšit bezpečnost a zajistit plynulost provozu. Co já vím, tak kamery a radary byly nainstalovány a dneska vlastně už nikdo moc neví proč. Jestli se nepletu, vše sahá až k Babišově vládě. Nicméně dokončena (tedy otevřena) byla stavba 17. prosince, za vlády Petra Fialy. Ten řekl: „Dostavba dálnice D4, která je prvním velkým PPP projektem u nás, ukázala, že tento model spolupráce státu a soukromého sektoru jako jeden z nástrojů k zajištění výstavby dopravní infrastruktury funguje.“

Soukromá firma postavila dálnici a teď z ní bude inkasovat

„V příštích deseti letech potřebujeme investovat do rozvoje dopravní infrastruktury jednotky bilionů korun. K zajištění těchto prostředků proto počítáme rovněž s větším zapojením soukromého kapitálu do dalších projektů na dálnicích i železnicích,“ dodal premiér. Zpět ke kamerám a k měření. Na 32 kilometrech osm měřených úseků? Pokud to chápu správně, tak měření nebude probíhat vždy na všech, ale jen částečně.

iZdroj fotografie: MD ČR

Nemám nic proti bezpečnosti, naopak, ale toto už mi zavání něčím jiným než snahou o co nejvyšší bezpečnost. Předpokládá se, že pokut bude tolik, že to zatíží dotčené úřady personálně natolik, že bude muset dojít k navýšení počtu zaměstnanců. Nebo už došlo. Přestupky k řešení – a peníze z pokut – půjdou do Příbrami a do Písku. Dělícím bodem budou Lety. Od nich nahoru to bude v kompetenci Příbrami, od Letů na jih půjde o píseckou záležitost.

Pokuty budou a budou jich tisíce, vydělají Příbram a Písek

Na závěr si neodpustím malou úvahu. Dálnice D4 je bezpochyby moderní a technologicky vyspělá. Určitě byla postavena relativně rychle a do toho, jak moc je to výhodné pro stát či není, nevidím. Určitě to uspíší a učiní komfortnější cestu na jih. Ale otázkou zůstává, jestli tolik kamer a radarů je směr, kterým bychom se měli v rámci nových dálnic ubírat. Protože jakmile jednou přijmeme, že je v pořádku, aby nás kamery sledovaly na každém kroku, kde to skončí?

PPP a dálnice D4 v číslech

  • 32 km nových a 16 km modernizovaných úseků;
  • 2 127 000 m³ vytěžené zeminy, 675 000 m³ vytěžené ornice;
  • 40 nových mostních konstrukcí, včetně 20 konstrukcí pro migraci zvěře;
  • 767 000 m² vozovky na nových úsecích a 500 000 t asfaltových směsí;
  • 48 nouzových SOS telefonů;
  • 195 kamer pro monitorování úseků;
  • 10 meteorologických stanic, 34 variabilních dopravních značek a informačních tabulí;
  • 2 odpočívky s čerpacími stanicemi a elektrickými rychlonabíjecími stanicemi.

Bude samozřejmé, že jsme stále pod dohledem. A bude samozřejmé i to, že budeme na každém kroku vystavení tomu, že přijdeme v rámci pokuty o peníze. Jinak řečeno nás stát bude špehovat a kasírovat. Projedu si nový úsek a změřím čas, který mi to bude trvat. A změřím si i čas jízdy na jih po staré trase. Pokud bude rozdíl jen pár minut, zvážím, jestli ten časový náskok stojí za to, abych riskoval státní dozor a pokutu.

Znamená více kamer více bezpečnosti?

Zdroj: MD ČR
Diskuze Vstoupit do diskuze
59 lidí právě čte
Autor článku

Filip Rakovan

Dráhu motoristického žurnalisty zahájil v době tištěných médiích v časopise Speed a prošel velkou řadou renomovaných tuzemských časopisů, například Carauto, český TopGear. Následně zakotvil v online světě a pozvedl na špičkovou úroveň ve své době prestižní magazín Autoweb.cz a Garaz.cz. Řídil snad vše, co má čtyři kola, od litrového hatchbacku po F1. Pořádá kurzy pro řidiče a amatérské závody, vyjadřuje se k problematice v televizi. A hlavně dnes s radostí píše na AutoŽivě.

Zobrazit další články