Za tento přestupek je pokuta 5 500 Kč a 6 bodů do karty řidiče. Většina z nás jej přesto dělá téměř denně

Jeden z nejčastějších přestupků, který mnozí řidiči navíc jako přestupek vůbec nevnímají, je nejnověji „oceněn“ na 5 500 korun a 6 bodů do karty řidiče. Děláte ho i vy?

i Zdroj fotografie: Michal Sztolár pro AutoŽivě.cz
                   

Co si budeme nalhávat, jsou situace, kdy ne všechno máme zcela pod kontrolou, byť jsme to původně jakkoli chtěli (mít všechno pod kontrolou). O čem mluvím? Třeba o typické situaci, kdy dojíždíme „tak tak“ na zelenou na semaforu a podvědomě už tušíme, že každým okamžikem padne žlutá. A pak červená. Pochopitelně ta žlutá tam také (většinou) vzápětí skočí. A my řešíme, jestli ještě projet, nebo to zkusit ubrzdit. V tom je totiž dost zásadní rozdíl, co se zákona týče. Pojďme se na to podívat společně.

Pokud už nelze zastavit, je průjezd křižovatkou na žlutou možný

A přiznám se, že i já někdy „propluju“ na žlutou s tím, že se v duchu chlácholím, že už to „nešlo ubrzdit“. Ano, může být. Někdy opravdu spatříte žluté světlo de facto v poslední vteřině, kdy už jste značnou částí vozu v křižovatce, za vámi ve zpětném zrcátku vidíte dalšího spěchajícího, který se to pokouší stihnout, a jakákoli jiná akce než urychlený průjezd křižovatkou by celou situaci maximálně vyhrotila. Jak by to asi dopadlo? Celkem předvídatelně:

Jak správně projedete touto křižovatkou? Někteří řidiči v této situaci překvapivě chybují. Právo oranžového majáku je totiž pěkný oříšek

Zůstali byste stát v půli křižovatky s dalším autem za vámi a mezi tím by padla zelená řidičům napravo a nalevo. Jediné, co by se vám tímto „zašlápnutím brzdy“ povedlo způsobit, by byl chaos, možná až nebezpečný chaos v křižovatce. Což samozřejmě není cílem. Pokud toto budete schopni prokázat i policii při případném vysvětlování dopravního přestupku, nemělo by vám (teoreticky) nic hrozit. Zkrátka jste se dostali v poslední vteřině pod žluté světlo.

Pokud zrychlíte, je to stejné, jako byste jeli na červenou

Jiná situace ovšem nastává, když žlutou vidíte v dostatečném předstihu a mohli byste bezpečně zastavit. Což mimochodem není těžké ani dodatečně dokázat. A vy místo toho, abyste zabrzdili, naopak přidáte plyn, „abyste to ještě stihli“. Jenže v tom okamžiku se celkem bez diskuse dopouštíte stejného přestupku, jakým je projetí na červenou. A veškerá argumentace bude zbytečná, pokud vás přímo takto u činu přistihnou policisté. Mimochodem, takto vidí celou situaci Ministerstvo dopravy:

Projetí křižovatky na žlutou = jízda na červenou

  • Nezastavení na žlutou mělo před novelou zákona o silničním provozu a stále má stejné následky jako jízda na červenou. V tomto ohledu se od 1. ledna nic nezměnilo.
  • Změnila se sankce, která byla před účinností novely na místě ve výši do 2 500 Kč a 5 trestných bodů, nově hrozí pokuta 4 500 – 5 500 Kč a 6 bodů.
  • Při opakovaném projetí křižovatky na červenou nebo žlutou pak hrozilo 4 000 – 7 500 Kč a zákaz činnosti od 1 do 6 měsíců. Nově ve správním řízení je to od nového roku 7 000 – 25 000 Kč. Zákaz činnosti hrozí pouze v případě úmyslného nezastavení na pokyn, a to 4 – 6 měsíců. Vždy pak 6 bodů.
  • Signál se žlutým světlem „Pozor!“ znamená povinnost zastavit vozidlo. Platí však výjimka, že pokud je vozidlo při rozsvícení tohoto signálu již tak blízko, že by řidič nemohl vozidlo bezpečně zastavit, smí pokračovat v jízdě. Jinými slovy, aby mohl být provoz na křižovatce plynulý a bezproblémový, při rozsvícení žlutého signálu má řidič povinnost zpomalit a zastavit. (Viz § 70 odst. 2 písm. d) z. 361/2000 Sb.)
  • Konkrétní jednání řidiče posuzují policisté individuálně na místě. Vždy záleží na vyhodnocení, jestli dotyčný úmyslně přidal rychlost tak, aby stihl před rozsvícením červené křižovatku projet, nebo byl tak blízko křižovatce, že žlutý signál konstantní rychlostí projel.
 

K čemuž není příliš co dodat. A všichni zřejmě dobře známe „obě strany mince“, jak už z vlastní zkušenosti, tak co jsme stihli odpozorovat od okolních řidičů. Žluté světlo na semaforu je právě proto žluté, aby mělo výstražný efekt. Není to pokyn ke zrychlení, když můžu zastavit. Ani to není „omluvenka“ na to, že „tam přece ještě nebyla červená“. Možná nebyla, možná byla přesně v okamžiku, kdy jsme projížděli pod semaforem. Ani v jednom případě nás to ale nezbaví viny, pokud se místo zastavení rozhodnete zrychlit. I když jste mohli zastavit.

Tak na to příště myslete, až budete zase dojíždět ke křižovatce. Nemalá pokuta, polovina celého bodového konta a v neposlední řadě riziko kolize za těch pár minut čekání navíc opravdu nestojí.

Měly by se průjezdy na žlutou pokutovat přísněji?

Diskuze Vstoupit do diskuze
75 lidí právě čte
Autor článku

Michal Sztolár

Michal Sztolár je novinářem webu AutoŽivě.cz od dubna 2022. V předchozí více než dvacetileté praxi se věnoval zejména problematice dovozu ojetin a jejich vlivu na vozový park ČR, konstrukci automobilů a postupnému přechodu od funkčních a technicky precizních k řešením méně dokonalým, avšak splňujícím normativy EU. Aktuálně se specializuje na automotive jako výrobní obor, porovnávání užitné hodnoty starších a nových vozů stejně jako na aktuální problémy, spojené s nezvládnutým přechodem k elektromobilitě.

Zobrazit další články