Zemřela automobilová legenda: Češi drží minutu ticha, ztráta je obrovská. Jeho motocykly i auta všichni milujeme

Jedna z nejvýraznějších postav celého japonského automobilového průmyslu skonala před několika dny, o vánočních svátcích. A ztráta je to zřejmě opravdu zásadní.

                   

Jakkoli bychom někdy byli rádi, kdyby nám „nynější věk“ vydržel co možná nejdéle (osobně bych to bral všemi dvaceti), ideálně až do smrti, zákony času a přírody jsou zkrátka neúprosné. Stárneme a lidé kolem nás stárnou také. A pokud mezi námi a „těmi druhými“ byl celkem velký věkový odstup, jednoho dne zkrátka ráno otevřeme denní tisk a zjistíme, že ten někdo je již na onom světě. A jakkoli nechci být depresivní a patetický, tato ztráta opravdu mrzí. Pojďme se na to podívat společně.

Odchod japonské legendy, co uměla stylově i přijít

Úvodem se osobně přiznám, že nedávné odchody v hudební sféře, speciálně tedy té slovenské, se mnou zacloumaly poměrně hodně. Nejdřív „Meky“ Žbirka, pak Vašo Patejdl. Dva „kluci“, jejichž hudbu jsem v různých obdobích mého života poměrně hodně poslouchal (a poslechnu si ji rád pochopitelně i dnes) a u nichž jsem zcela a vůbec nepředpokládal, že by něco podobného mělo v nejbližších dvaceti letech přijít. Přišlo mi, že jsou stále ve formě, plni elánu (u Vaša i „ELÁNu“) a plánů do budoucna. A náhle nic.

iZdroj fotografie: Suzuki

S podobným pocitem jsem pak zaregistroval tiskovou zprávu o tom, že 25. prosince zemřel ve věku 94 let Osamu Suzuki, který byl pro mě ztělesněním této značky celých posledních padesát let. Jinými slovy, tohle jméno jsem znal už jako malý kluk. Věděl jsem, že je to „ten pan hlavní od Suzuki“ a spolu s Hondou jsem je vnímal jako dvě japonské firmy, které úspěšně zvládly jak motocykly, tak automobily. Přitom začátky Osamy Suzukiho ve firmě byly opravdu „stylové“: Osama se totiž do rodiny přiženil, vzal si za ženu Shoko Suzuki, vnučku zakladatele celé Suzuki Motor Corporation Michio Suzukiho.

Testujeme: Nový japonský hatchback Suzuki stojí pouze 134 980 Kč. Přes svou cenu má vše, co řidič potřebuje

A podle japonského zvyku, pokud rodina nemá mužského dědice, přebírá jméno na svatbě právě manžel. Tak se začal psát příběh Osamy Suzukiho. Tím by celý příběh v podstatě mohl skončit. Tak jako ve stovkách a tisících jiných případů, kdy se někdo „výhodně“ přižení do firmy. A pak tam na teplém, jistém místečku vydrží, s více či méně úspěšnou kariérou, až do smrti. Jenže tady se stalo něco úplně jiného. Osama byl vzděláním ekonom, původní profesí potom bankéř. A především to byl vynikající diplomat.

Osama Suzuki byl excelentním „obchodním diplomatem“

A přesně pochopil, kde leží výhoda v produkci malých aut, která k Suzuki neodmyslitelně patřila odjakživa. A započal „spanilou“ jízdu po světě, na jejímž konci byly závody v Thajsku (1967), Indonésii (1974), Filipínách, Pákistánu, Austrálii a dalších zemích. Především ale již před desítkami let pochopil, že jedním z hlavních světových hráčů bude jednou Indie. V roce 1982 tak Suzuki uzavřela partnerství s indickou vládou, aby spustila společnost Maruti Udyog Limited a transformovala trh, kterému do té doby dominovaly prehistorické, primitivní vozy s notně zastaralou technikou.

Nové SUV si během prvních 55 sekund objednalo 25 tisíc lidí, pak spadl server. Cenou a výbavou nemá konkurenci

iZdroj fotografie: order_242 / Creative Commons / CC-BY-SA

V příštím desetiletí se továrna proměnila v hlavní „mimojaponský“ závod Suzuki. Mimochodem s produkcí pro indický subkontinent a trhy východní Evropy a s výrobou kolem 200 000 kusů ročně. V roce 1993 tak Suzuki prodávala 3 ze 4 v Indii a Pákistánu a prodávala v Indii více vozů než kterýkoli jiný japonský výrobce. A byl to mimo jiné stejný Osama Suzuki, který prosadil expanzi do tehdy čerstvě postsocialistického Maďarska, jako první z japonských automobilek. Výsledek? V roce 2003 Suzuki zaznamenala roční růst o 33,7 procenta s obratem 16,8157 miliardy dolarů (zhruba 340 miliard korun).

Zásadní obrat a cesta k úspěchu pod Osamovým vedením

Rok na to se Suzuki stává největším výrobcem malých automobilů v Japonsku, dosáhla rekordního zisku 107,5 miliardy jenů a její akcie vzrostly o 13 procent oproti 3,5procentnímu poklesu, který zaznamenala v roce 2002. Jinými slovy, pokud je úspěch Suzuki spjat úzce s nějakým jménem, pak je to právě s Osamou Suzukim. A jeho motocykly a automobily jsou mimořádně oblíbené i v Česku, ať již šlo kdysi o SX4 (dnes S-Cross), o malého Jimnyho a Swift, nebo o Grand Vitaru.

Kupujeme starší Suzuki od „áček“. Omezený rozpočet ve finále postačil, italské dvojče zpestřilo nabídku

Myslím, že tato ztráta bude opravdu veliká, osobnosti typu Osamy Suzukiho se nahrazují obtížně. Jakkoli od roku 2021 už byl na penzi a působil jen jako poradce. Můžeme tedy jen doufat, že oblíbená značka nás bude i nadále zásobovat povedenými modely automobilů a motocyklů. Ostatně, jaký vztah máte ke značce Suzuki právě vy?

Koupili jste si někdy Suzuki? S jakým výsledkem?

Zdroj: Wikipedia, Suzuki
Diskuze Vstoupit do diskuze
105 lidí právě čte
Autor článku

Michal Sztolár

Michal Sztolár je novinářem webu AutoŽivě.cz od dubna 2022. V předchozí více než dvacetileté praxi se věnoval zejména problematice dovozu ojetin a jejich vlivu na vozový park ČR, konstrukci automobilů a postupnému přechodu od funkčních a technicky precizních k řešením méně dokonalým, avšak splňujícím normativy EU. Aktuálně se specializuje na automotive jako výrobní obor, porovnávání užitné hodnoty starších a nových vozů stejně jako na aktuální problémy, spojené s nezvládnutým přechodem k elektromobilitě.

Zobrazit další články