První země už tady je a další ji (ne)budou následovat, snad. Je to holý nesmysl a dopravní sebevražda, o útoku na svobodu nemluvě.
Evropa se mění. Nemám odvahu říct, jestli k lepšímu nebo k horšímu. Lhát nechci, vám ani sobě. A ani nechci být zbytečně pesimistický. Ale k lepšímu to bohužel podle mého názoru není. To, co ještě před pár lety vypadalo jako vzdálená budoucnost, se nyní stává realitou. Strašák zákazu spalovacích motorů v autech se blíží, a jakkoliv si veřejnost může myslet, že je to nesmysl, politici jdou této pochybné vizi naproti. Někde ani nečekají na stanovený termín a skáčou do jámy lvové sami, dobrovolně, předčasně. Co tím myslím? První evropská země oficiálně zakázala prodej nových aut se spalovacími motory. Ano, čtete správně.
Kdo chce kam, pomozme mu tam. Jde ale o nás a naši svobodu
Na prodejnách už nenajdete žádné benzinové ani naftové vozy, pouze elektromobily. Ať už si o tom myslíte cokoliv, je to jasný signál, že automobilový průmysl vstupuje do nové éry. A znovu, neptejte se mě prosím, jestli je to éra radostnější. Zemí, která se rozhodla udělat tento radikální krok, je Norsko. A i když to možná není úplně překvapivé, protože právě Norsko dlouhodobě patří mezi lídry v oblasti elektromobility, jde o historický milník, který může inspirovat další státy? Norsko se na tento okamžik připravovalo dlouhé roky. Už v roce 2016 tamní vláda oznámila, že chce do roku 2025 ukončit prodej aut se spalovacími motory. A jak se zdá, svůj cíl splnila dokonce s předstihem.
Od ledna 2025 už nebude možné v Norsku koupit nové auto poháněné fosilními palivy. Přiznávám, že je jenom týden od začátku nového roku, takže na oficiální závěry a statistiky si ještě asi budeme muset chvíli počkat. Každopádně jedno je jisté. Elektromobily definitivně ovládnou tamní trh. A není to jen o zákazu. Norsko dlouhodobě podporuje přechod na elektrická auta různými pobídkami, jako jsou daňové úlevy, dotace nebo výhody při parkování a používání dálnic. Díky tomu už dnes tvoří elektromobily více než 80 % všech nově prodaných aut v této severské zemi. Proč právě Norsko? Odpověď je poměrně jednoduchá.
Norsko je země, která si může dovolit být průkopníkem. Díky bohatým zásobám nerostného bohatství má dostatek finančních prostředků na to, aby investovalo do infrastruktury a podpory elektromobility. Navíc je to země s relativně malým počtem obyvatel, což usnadňuje zavádění nových technologií a legislativních změn. A v neposlední řadě je Norsko známé svým důrazem na ochranu životního prostředí. Elektromobily jsou tak vnímány jako logický krok směrem k udržitelnější budoucnosti. Co na tom, že je tam poměrně velká zima a v zimě elektrická auta dost trpí? To Norové asi neřeší. Nebo řeší? Samozřejmě, ne všichni jsou z tohoto kroku nadšení.
Když to začne platit i u nás, budeme všichni jezdit na elektřinu
Kritici upozorňují na to, že elektromobily nejsou tak ekologické, jak se často tvrdí. Výroba baterií je energeticky náročná a těžba surovin, jako je lithium nebo kobalt, má negativní dopady na životní prostředí. Navíc se objevují otázky ohledně recyklace baterií a jejich životnosti. A pak je tu samozřejmě problém s nabíjecí infrastrukturou. I když je Norsko v tomto ohledu na špičce, stále existují oblasti, kde je nabíjení elektromobilů komplikované. Další otázkou je, jak se tento zákaz dotkne automobilového průmyslu. Znovu se vrátím k tomu, že Norsko je relativně málo obydlená země. S tím myslím souvisí i relativně malý podíl zákazníků na trhu.
Takže tady to asi taková velká rána pro automobilový průmysl nebude. Ale kdyby se tím někdo v Evropě chtěl inspirovat, třeba takoví zmatení Francouzi, to už by bylo jinak. Výrobci aut se už několik let připravují na přechod k elektromobilitě. Zatímco Tesla, Volkswagen nebo Hyundai už mají v nabídce širokou škálu elektrických modelů. Prodeje teď neřeším. Jiné automobilky teprve začínají. A pak jsou tu luxusní značky, jako Ferrari nebo Lamborghini, které se spalovacími motory neodmyslitelně spojujeme. Jak se tyto značky přizpůsobí nové realitě?
Je to slepá ulička, ale EU nás do ní natlačila. A drží nás v ní
Budou muset najít způsob, jak zachovat svůj charakter a zároveň splnit nové požadavky. Anebo konečně všichni prozřou a pochopí, že elektromobilita není ta správná cesta. Ta jediná. A že zabít spalovací motory znamená zabít svobodu v Evropě. A co ostatní země? Norsko je tedy první, ale asi ne poslední. Další evropské státy už oznámily podobné plány. Co to znamená pro nás, běžné řidiče? Elektromobily jsou stále dražší než auta se spalovacími motory. Existují i další technologie, jako jsou vodíkové pohony nebo syntetická paliva. Zdá se, jako by to ale nikdo nechtěl vidět. Politici nás slepě vedou do elektrické uličky jako na porážku.
Nechci být špatným prorokem, ale bojím se, že přijde doba, kdy prostě zůstaneme bez aut. Elektromobily by měly být pouze jednou z variant, ne jedinou cestou. Opravdu nechci být špatným prorokem, nechci nikdy vyslovit klasické „já to říkal“. Budoucnost automobilového průmyslu je snad stále otevřená a bude zajímavé sledovat, jak se vyvine. Jedno je však jisté – Norsko udělalo první krok a je na ostatních, aby se rozhodli, zda ho budou následovat. Já bych se do toho nijak nehrnul.