Stačí dva videotesty od mého kolegy Jirky Louthana, abych nabyl přesvědčení, že toto kombi opravdu dokáže nahradit naši Octavii. A možná nejen to.
Musím se přiznat, že se s oblibou dívám na videa našeho „dvorního testera“ Jirky Louthana, jenž na našem YouTube kanálu s neúnavnou pravidelností a buldočí vytrvalostí přidává další a další testy automobilů. A samozřejmě: tak trochu mu tu práci i závidím, neb se při ní dostane k autům, k nimž se my „pisálci“ dostaneme jen sporadicky. Testovat například ojeté Maserati Grecale jde výrazně lépe na videu, psaná forma zachytí podstatu takovéhoto auta citelně hůře. To stejné platí ostatně i u kombi, které Češi opravdu milují. Pojďme se na něj podívat společně.
KIA Ceed SW jako konkurent domácí Octavie
Jinak než opravdu velkou „láskou“ a mimořádnou oblíbeností se totiž nedá vysvětlit celkem 4 975 prodaných vozů v roce 2024. A tím pádem celkově 10. místo v žebříčku celkem, a dokonce 4. místo v žebříčku vozů nižší střední třídy. Ano, KIA Ceed Combi je opravdovou stálicí na trhu s kombi vozy a s ohledem na to, jak dlouho je již model Ceed mezi námi (letos to bude 19 let od první generace), to zřejmě nebude náhodou. Ani poblouzněním z nové lásky a krátkého zamilování. Nikolivěk, tohle je časem prověřený, dlouhodobý vztah.
A když se na Jirkovo video (najdete jej tady) podíváte, dojde vám z větší části, proč tomu tak je. KIA Ceed Combi má totiž (nejen dle mého) názoru takřka ideální velikost pro to, aby v denním provozu uspokojila drtivou většinu požadavků svých majitelů. A ještě je u toho v pořádku dopravila z bodu A do bodu B, pochopitelně. S rozvorem 2 650 mm, celkovou délkou 4 600 mm, šířkou 1 800 mm a výškou 1 465 mm se již velmi blíží našemu domácímu „kombi etalonu“ Octavii IV Combi. Jehož míry činí na délku 4 698 mm, na šířku 1 829 mm a na výšku 1 477 mm. To vše při rozvoru 2 667 mm.
S rozumnou nabídkou motorů a ještě rozumnější cenou
Vtip je však v tom, že k těmto rozměrům se Octavia Combi dostala „evolučním růstem“, nebo přesněji řečeno neustálým zvětšováním rozměrů. Kia Ceed SW je totiž téměř rozměrově stejná, jako byl náš bestseller ve své druhé generaci (Octavia II Combi: délka: 4 569 mm x šířka 1 769 mm x výška 1 450 mm, rozvor: 2 575 mm). A byla snad Octavia II Combi malé auto? Není to nakonec tak, že Octavia II většině nároků bohatě stačila? A KIA Ceed dělá v zásadě přesně totéž? Odpověď nechám na vás.
Osobně se domnívám, že s chytře postavenou nabídkou motorizací, kdy pro mnohé dostačující litrový motor s výkonem 100 koní je momentálně v akční nabídce na kia.cz za 459 000 Kč (379 338 Kč bez DPH) tak tvoří kombinaci, k níž se Octavie nemá šanci ani přiblížit. Druhý motor je potom přeplňovaná 1,5 o výkonu 140 koní, což by pravda asi ani pro mne nebyl takový rozdíl. Zejména když cenově „odskočí“ svému litrovému sourozenci zhruba o 90 000 korun.
Úspěch není náhoda. Ani u korejského kombi
Jinými slovy: KIA nabízí v modelu Ceed SW tak trochu „dvojkovou“ Octavii, jenže v modernějším designu, s modernějším interiérem (přesto stále založeném na fyzických tlačítkách, nikoli jen na dotykovém displeji), a především za nepoměrně výhodnější cenu.
Divíte se potom úspěchu? Čtyři pasažéry a jejich zavazadla pojme bez zaváhání, moc za to nebude během provozu chtít, a navíc jste kryti sedmiletou zárukou. Což je mimochodem něco, co Škoda neumí s Octavií dodnes. Jaká by tedy byla v takovém případě vaše volba? Když se znovu podívám na interiér Ceedu a srovnám to s cenovkou, tak mohu být sice velkým patriotem a fanouškem české firmy (jako že jsem), ale popravdě bych hodně váhal. Jak to máte vy?