Nejaktuálnější povinná výbava auta 2025: Řidiči dnes nervózně kontrolují, zda mají kompletní 4 věci. Tím to ale nekončí

Povinná zimní výbava pro rok 2025 neobsahuje zdaleka vše, co by zodpovědný řidič měl s sebou vozit v autě. Pokuta pak hrozí zejména při přehlédnutí dopravní značky.

i Zdroj fotografie: Michal Sztolár pro AutoŽivě.cz
                   

Neprozradím asi nic nového, když řeknu, že téměř s každým novým rokem dochází ke změnám v povinné výbavě motorových vozidel. Přičemž, paradoxně, v poslední době jsme svědky spíše toho, že povinná výbava je stále méně a méně „povinná“, respektive obsahuje čím dál méně položek. Jestli je to dobře, nebo špatně, nechám na posouzení každého z vás. Za mě osobně bych v některých případech možná malinko „přidal“. Každopádně tyto věci mít musíte, vždy a všude. Pojďme se na ně podívat společně.

Povinná výbava bez žárovek a dalších věcí

Povinnou výbavu vozidla přitom nedefinuje přímo zákon o silničním provozu (zákon č. 361/2000 Sb.), ale stanovuje ji vyhláška č. 153/2023 Sb., která byla schválena Ministerstvem dopravy. A jak už jsem naznačil, v průběhu let se povinná výbava víceméně zjednodušila. Ubyla například povinnost vozit náhradní žárovky, z jednoduchého důvodu: u mnoha moderních vozidel je jejich výměna „ne-mechanikem“ velmi složitá, respektive na silnici (zvláště v noci) v podstatě nemožná. Do teď je mi líto těch, které policejní hlídky nutily vyměnit žárovku, jinak že je nepustí dále. Zažil jsem to.

iZdroj fotografie: Michal Sztolár pro AutoŽivě.cz

Navíc s pokrokem v osvětlovací technice přibylo xenonových, LED a laserových světel, u nichž je jakákoli výměna čehokoli zcela nereálná, alespoň tedy v polních podmínkách. Aktuální seznam povinné výbavy pro rok 2025 tedy vypadá takto:

Povinná výbava 2025

  • Autolékárnička
  • Výstražný trojúhelník
  • Reflexní vesta pro řidiče
  • Sada pro opravu pneumatiky nebo náhradní kolo* 

*Není povinné v případě, že je k vozidlu sjednána nepřetržitá asistenční služba zajišťující opravu pneumatiky na celém území ČR. Stejně tak není povinné v případě, že je vozidlo opatřeno pneumatikami umožňujícími nouzové dojetí (tzv. run-flat pneumatikami).

Doporučená výbava, speciálně pro zimní měsíce

Na druhou stranu, některé věci z doporučené výbavy bych do kolonky povinné přesunul celkem bez zaváhání, a to zejména v zimě. Rozhodně bych tedy doporučil vozit v kufru:

Doporučená výbava AutoŽivě.cz 2025

  • Formulář záznamu o dopravní nehodě
  • Reflexní vesta pro každého pasažéra (v některých zemích EU jsou povinné)
  • Hasicí přístroj (v některých zemích EU opět povinný)
  • Tažné lano
  • Silná svítilna a nůž na řezání bezpečnostních pásů
  • Smetáček a škrabka na led (v zimním období)
  • Zásoba pitné vody (v letním období)
  • Náhradní balení motorového oleje
  • 10l kanystr s naftou/benzínem
  • Teplé deky

Přičemž speciálně vesty pro všechna místa v autě, hasicí přístroj, lopatku, smetáček a škrabku na led bych do povinné výbavy bez zaváhání přidal. Speciálně do té zimní. Možná by ubylo zraněných a usmrcených osob na silnicích, kdy na pětičlennou posádku auta připadne jedna reflexní vesta. Je těch 50 korun za jeden kus opravdu tak velkou investicí, že to zákonodárce nepřimělo k zahrnutí do povinné výbavy? Když to navíc v okolních státech je vyžadováno (Polsko, Rakousko, Německo). Obávám se, že tady je ono klasické šetření na nesprávném místě.

Proč ostřílení řidiči věší reflexní vestu na zpětné zrcátko: Dopravní expert potvrzuje, že dělají velmi dobře

iZdroj fotografie: Michal Sztolár pro AutoŽivě.cz

Několik korun za vesty může zachránit životy

Ano, já, stejně jako myslím většina z vás, mám naučený instinkt, že (speciálně na frekventované silnici nebo dálnici) po opuštění nepojízdného vozidla instaluji trojúhelník a co nejdříve mířím za svodidla, případně kamkoli mimo silnici tak, abych nebyl v přímé dráze ostatních vozidel. Ano, přijde vám to možná jako samozřejmost. Nicméně řidiče v předepsané vestě, měnícího kolo směrem do vozovky a další tři (případně více) pasažéry postávající kolem něj a „pomáhající“ alespoň „radou“ jsme už myslím viděli také všichni. Samozřejmě bez vest.

iZdroj fotografie: Policie ČR

A jak to je s povinnou zimní výbavou? Ta se omezuje na zimní pneumatiky, které musíte mít povinně na vozidle tam, kde je úsek silnice označen modrou značku Povinná zimní výbava. Ta totiž řidiči přikazuje zimní pneumatiky bez ohledu na klimatické podmínky, které právě panují. A z pochopitelných důvodů tuto značku najdete nejčastěji v horských oblastech. Neplést s povinností zimního obutí, která u nás platí od 1. listopadu do 31. března. Pokud totiž na tuto značku narazíte i po 31. březnu (případně před 1. listopadem), musíte mít zimní pneumatiky na vozidle i později (případně dříve).

Kdy opravdu přezout na zimní gumy? Vždy platí pravidlo sedmi, před zimou je nutné ho znát

Hloubka vzorku – nezapomeňte!

Pozor! Nezapomeňte na to, že hloubka vzorku na zimní gumě musí být alespoň 4 mm na VŠECH pneumatikách!

Závěrem: není toho moc, co nám jako povinnou výbavu předepisuje zákon pro rok 2025. Za sebe (a myslím, že zdaleka nejen za sebe) se přimlouvám, abyste, speciálně teď v zimě, některé zmíněné prvky z doporučené výbavy k té povinné přiřadili a do budoucna z nich udělali „vlastní povinnou výbavu“. Může vám to pomocí zachránit nejednu situaci. A úplným závěrem ono obligátní: sledujte značky. Vysvětlovat policii, že jste si značky „Povinná zimní výbava“ opravdu, ale opravdu nevšimli, už bývá pozdě. Držím vám za celý redakční tým palce, ať úskalími zimy proplujete „bez ztráty květinky“!

Diskuze Vstoupit do diskuze
82 lidí právě čte
Autor článku

Michal Sztolár

Michal Sztolár je novinářem webu AutoŽivě.cz od dubna 2022. V předchozí více než dvacetileté praxi se věnoval zejména problematice dovozu ojetin a jejich vlivu na vozový park ČR, konstrukci automobilů a postupnému přechodu od funkčních a technicky precizních k řešením méně dokonalým, avšak splňujícím normativy EU. Aktuálně se specializuje na automotive jako výrobní obor, porovnávání užitné hodnoty starších a nových vozů stejně jako na aktuální problémy, spojené s nezvládnutým přechodem k elektromobilitě.

Zobrazit další články