Spotřeba 5,1 l/100 km a nezničitelný motor: Toto auto je pro miliony Čechů volbou číslo 1 už 30 let. Tušíte, o jakém je řeč?

Jedno z nejoblíbenějších vozidel z produkce Škody Auto za posledních 30 let sklízí úspěchy nejen doma, ale i v zahraničí. Nestojí však za tím jenom nízká spotřeba?

i Zdroj fotografie: Škoda
                   

Nevím, jak to máte vy, ale mne osobně celkem potěší, když se můžu dočíst v renomovaném zahraničním magazínu, že z toho či onoho důvodu pochválí (pokud přímo nevyzdvihnou) nějaký model od Škody. Stará pravda totiž říká, že „doma není nikdo prorokem“, což by se na naši Škodu a vztah Čechů k ní dalo vztáhnout přímo ukázkově. Na jednu stranu ji až nekriticky vyzdvihujeme, na stranu druhou jsme schopni na ní nenechat nit suchou. A jinde? To je docela zajímavé. Pojďme se na to každopádně podívat společně.

Český trh není pro Škodu už dávno ten hlavní. Smiřme se s tím

Češi mají ke „své“ Škodě odjakživa vřelý vztah. Pochopitelně, pochází z doby, kdy to byla ryze česká (československá, to ještě dříve) automobilka a většina její produkce končila také v naší malé zemičce. Což mimochodem v mnohých dodnes zůstává, a tak nějak si nechtějí připustit, že pro Škodu již Češi dávno nejsou těmi zákazníky číslo 1. Což neznamená, že by Škoda na Čechy zanevřela, to rozhodně ne. Jen se zkrátka pohybujeme v tržním prostředí a trh náš a třeba trh německý se pochopitelně nedají srovnávat.

Je konec, Škoda v listopadu vyrobí definitivně poslední auto. Soudruzi zařízli pýchu Česka

iZdroj fotografie: Škoda

A tak se musíme smířit mj. s faktem, že zmíněné Německo bude mít v některých věcech zkrátka přednost, podobně jako třeba Rakousko nebo Itálie, kde slouží mj. mnoho vozů Škoda například ve službách tamní policie. „Zaslíbenou zemí“ pro Škodu byla vždy Velká Británie, což je jenom jeden z důvodů, proč Škoda vyrábí i velkou část produkce s volantem vpravo. Tím dalším, o kterém jsme psali nedávno, je třeba Indie, což je pravda téměř nekonečný trh. A Škoda se na něj v rámci koncernu VW navíc specializuje.

Pravdou ale také zůstává, že ceny, za které je Škoda schopna vyrobit například malé SUV Kylaq v Indii, a ceny, za které prodává svoji domácí produkci tady jsou opravdu diametrálně odlišné. Již dávno zkrátka neplatí, že Škoda je levná značka, a už vůbec ne v Čechách. První zlom přišel myslím s ceníkem Octavie IV, který mně osobně popravdě vyrazil dech, vidím to jak dnes. Navíc konkurence nespala a nespí, a poměr výkon/cena je třeba u KIA Ceed myslím o kus zajímavější, než u produkrrů Škody. A nejen u Ceedu, a nejen u KIA.

Francouzi jsou i z obyčejné Fabie 1.0 MPI nadšeni

V tom kontextu je pak nadmíru příjemné, když se například ve francouzském magazínu dočteme, jak jsou tamní redaktoři nadšeni – z „obyčejné“ Fabie. Jak jim imponuje její nízká spotřeba (naměřili 5,1 litru s motorem 1.0 MPI, mnozí přitom umějí jezdit bez problémů i pod 5 litrů), jak si pochvalují její praktičnost a spolehlivost. Pro Čechy je totiž Fabia již zcela spotřebním a tak trochu „okoukaným“ zbožím. Můžeme ostatně část z francouzského magazínu odcitovat:

Fabia představuje vhodnou alternativu pro řidiče, kteří hledají spolehlivé, hospodárné a dobře vybavené vozidlo, aniž by překročili svůj rozpočet. S cenou 16 960 EUR je jeho poměr cena/výkon totiž jen těžko překonatelný. Zvláště ve srovnání s podobnými modely jako Renault Clio nebo Ford Fiesta. Kromě toho se Škoda těší dobré pověsti díky spolehlivosti svých modelů a také přiměřeným nákladům na údržbu.

Škoda představuje 5 unikátních speciálů pro policisty, hasiče a zdravotníky. Lidé tleskají, jsou nádherné

Možná je dobré brát malé auto jako malé auto

Francouzi ve Fabii zkrátka vidí auto, které „i přes motor se skromným výkonem se dokonale hodí pro městské a příměstské cesty a nabízí dostatečnou odezvu pro navigaci v provozu při zachování nízké spotřeby. Tato kombinace účinnosti a výkonu splňuje očekávání kupujících, kteří hledají spolehlivý a ekonomický vůz.“ Což je mimochodem možná klíč k tomu, jak Fabii vnímat: jako relativně dostupnou, ekonomickou volbu pro město a okolí. A smířit se s tím, že pro větší nároky jsou tady větší (a adekvátně dražší) vozy.

iZdroj fotografie: Škoda

Pak by možná trochu polevilo i naše lehké opovrhování „Fábkou“ a dívání se na ni tak trochu skrze prsty. Kdybychom ji zkrátka brali takovou, jaká je. Mimochodem. Od roku 2000 prodala Škoda miliony Fabií a pro mnoho Čechů byla často volbou „číslo jedna“. A dnes? Jak to dnes vidíte vy? Dává Vám Fabia za dnešní peníze pořád smysl? Napište mi do diskuse, děkuju!

Diskuze Vstoupit do diskuze
99 lidí právě čte
Autor článku

Michal Sztolár

Michal Sztolár je novinářem webu AutoŽivě.cz od dubna 2022. V předchozí více než dvacetileté praxi se věnoval zejména problematice dovozu ojetin a jejich vlivu na vozový park ČR, konstrukci automobilů a postupnému přechodu od funkčních a technicky precizních k řešením méně dokonalým, avšak splňujícím normativy EU. Aktuálně se specializuje na automotive jako výrobní obor, porovnávání užitné hodnoty starších a nových vozů stejně jako na aktuální problémy, spojené s nezvládnutým přechodem k elektromobilitě.

Zobrazit další články