Řidiči dieselů s oblibou vypínají tuto funkci svého motoru. Hrozící pokuty se zřejmě nebojí

Někteří majitelé dieselových motorů ve snaze ušetřit za provoz sáhnou k odpojení důležitého systému, jakkoli jim za to v případě odhalení hrozí pokuta.

i Zdroj fotografie: Kickaffe (Mario von Berg) / Creative Commons / CC-BY-SA
                   

Když se nad tím tak zamyslím, je zajímavé, jak se razantně změnilo vnímání moderních dieselových motorů během posledních dvaceti let. Zatímco ještě poměrně nedávno jste označením TDI (případně CDI, HDi, DCi a dalšími zkratkami) na zádi vašeho vozu dali najevo příslušnost k pragmatické a racionálně uvažující většině, tak v dnešní době zavání vlastnictví „dieselu“ tak trochu masochismem. A očekáváním dalších omezení, osobních i technických. Přesto se najdou koumáci, kteří se pokusí obejít systém. Pojďme se na ně podívat společně.

Co se stane, když dojde AdBlue: Vážně už motor nenastartuje? Jen hrstka řidičů ví, co v tu chvíli udělat

Zajímavý byznys pro čiptuningové firmy

Úvodem malý tip: zadejte do vyhledávače „deaktivace adblue“, případně „vypnutí adblue“. A budete možná podobně překvapeni, jako jsem byl překvapen já. Desítky „čiptuningových“ firem našly v tomto tak trochu okrajovém segmentu evidentně prostor k podnikání a na přání vám celý systém přimíchávání močoviny, jenž by měl snižovat hodnoty emisí vašeho vozu, vypnou. Mnohdy i s dodatkem, že podle jejich zkušeností tento zásah nejde zjistit na STK, a všechno je tedy „v cajku“.

i

A jak celé AdBlue vlastně funguje? Velmi v rychlosti: vstřikování AdBlue má za cíl přeměnit toxické oxidy dusíku (NOx) na neškodné vodní páry a dusík, a tím snížit emise NOx až o 85 %. Kapalina je vstřikována do výfukového systému, kde se obsažená močovina působením tepla rozkládá na čpavek. Ten pak reaguje s NOx v katalyzátoru SCR (Selective Catalytic Reduction) a přeměňuje je na neškodné látky. Použití AdBlue umožňuje vozidlům s naftovým motorem splnit přísné evropské normy proti znečištění, zejména Euro 6, při zachování jejich výkonu.

Někoho zkrátka neustálé dolévání (a možná technická rizika) nebaví

Chápu, nutnost neustálého kupování a doplňování AdBlue do nádrže vozu může mnohé iritovat. Navíc jsou zaznamenány případy, kdy AdBlue poškodilo vstřikovací a palivový systém vozu, s adekvátně drahými opravami. Nicméně jde zkrátka o systém snižující emise a jako takový je nutno jej brát. A jak se říká, „každý špás něco stojí“. I ten ekologický. A to dokonce hned ze dvou stran. Když se jej totiž ve snaze „ušetřit“ pokusíte deaktivovat (rychlým dotazem na několik čiptuningových úpravců jsem zjistil průměrnou cenu kolem 4 000 korun, dle typu a náročnosti celé operace) a přijde se na to, máte pochopitelně problém.

Své o tom ví třeba řidiči ve Francii, kde měl být zřízen tzv. systém OFCCM (On Board Fuel Consumption Monitoring), povinný pro vozidla uvedená do provozu po 1. lednu 2021. Za odhalení jakékoli manipulace se systémem AdBlue pak francouzským řidičům hrozí pokuta až 7 500 euro (v přepočtu zhruba 190 000 korun). A i když se nakonec (na rozdíl od nedávných zvěstí) ukázalo, že od 1. ledna 2025 nebudou francouzské technické kontroly vybaveny novými nástroji schopnými odhalit manipulaci či deaktivaci systému AdBlue, přesto riziko pokuty zůstává.

Jak to máte mimochodem vy, pokud máte novějšího „diesela“? Znepříjemňuje vám AdBlue život, nebo jste si zkrátka již zvykli? Napište mi do diskuse pod článkem, děkuji!

Diskuze Vstoupit do diskuze
100 lidí právě čte
Autor článku

Michal Sztolár

Michal Sztolár je novinářem webu AutoŽivě.cz od dubna 2022. V předchozí více než dvacetileté praxi se věnoval zejména problematice dovozu ojetin a jejich vlivu na vozový park ČR, konstrukci automobilů a postupnému přechodu od funkčních a technicky precizních k řešením méně dokonalým, avšak splňujícím normativy EU. Aktuálně se specializuje na automotive jako výrobní obor, porovnávání užitné hodnoty starších a nových vozů stejně jako na aktuální problémy, spojené s nezvládnutým přechodem k elektromobilitě.

Zobrazit další články