Nové palivo na čerpacích stanicích: Řidiči si toho okamžitě všimli. Nevzniklo v rafinerii, ale ve fastfoodu vedle?

Je to revoluční zlom, palivo, které zachrání planetu? Možná tady máme jen pokus o vtip, díky němuž budou auta vonět jako rychlé občerstvení.

i Zdroj fotografie: Filip Rakovan pro AutoŽivě
                   

Představte si, že jedete na čerpací stanici, natankujete plnou nádrž a místo typického zápachu benzínu nebo nafty ucítíte smažené hranolky. Zní to jako vtip? Možná, ale realita je taková, že nový typ paliva s netradičním původem se pomalu stává skutečností. Pokud mluvím o palivu z použitého fritovacího oleje, nejsem daleko od pravdy. Znovu, tohle není vtip. Není prvního dubna, jakkoli by se to někomu mohlo tak jevit. Nejenže to zní ekologicky, ale mohlo by to být i ekonomicky výhodné. Takže co to znamená pro nás, běžné řidiče?

Staré naftové motory jezdily bez nadsázky téměř na cokoli

Pojďme se na to podívat blíže, protože toto téma rozhodně stojí za pozornost. I kdyby jenom pro zajímavost. Začnu tím, co to vlastně je. Nemám teď na mysli palivo známé také jako HVO (hydrogenovaný rostlinný olej), to není úplnou novinkou. Už nějakou dobu se o něm mluví jako o alternativě k tradičním fosilním palivům. Hydrogenovaný rostlinný olej je přelomová obnovitelná motorová nafta, jež se vyrábí z rostlinných olejů a živočišných tuků hydrogenačním procesem. Ten odstraňuje nečistoty a nežádoucí sloučeniny.

iZdroj fotografie: Filip Rakovan pro AutoŽivě

Výsledkem je značně kvalitní nafta s mimořádně nízkým obsahem síry. Myslím, že ji ale řidiči moc neznají, pokud se nepletu, jde o palivo zejména pro kamiony. Byť se zdá, že by se mohlo dostat do širšího povědomí, a hlavně do širšího využití. A teď k technickým detailům. HVO je palivo, které se vyrábí z rostlinných olejů, a to jak čerstvých, tak použitých. Proces výroby zahrnuje hydrogenaci, což je chemická reakce, při níž se olej přemění na palivo, které má podobné vlastnosti jako nafta. HVO může být použito v dieselových motorech bez nutnosti úprav.

Auto na vodku? To není vtip. Palivová krize donutila inženýry vymyslet něco lepšího, než jsou baterie a vodík

HVO má nižší emise skleníkových plynů než tradiční nafta, což znamená, že je šetrnější k životnímu prostředí. Podle dostupných informací by zavedení HVO na trh nebylo tak složité, jak by se mohlo zdát. V některých zemích, jako je například Rakousko, už HVO na čerpacích stanicích najdete. Zpátky ale k německé situaci. Tam se jedná o něco jiného než HVO. Ovšem myšlenka, že bychom mohli tankovat palivo, které je vyrobené z něčeho, co by jinak skončilo jako odpad, je velmi dobrá. Tak si představte, že byste mohli jezdit na něco, co pochází z vaší oblíbené fastfoodové restaurace. Zní to šíleně? Možná, ale zároveň to dává smysl.

Ve fastfoodu vyčistí kuchyni a řidiči to natankují?

Když jsem pročítal oblíbené německé servery, tak se tam lidé v komentářích divili, že by od dubna měl být v Německu skutečně nový typ nafty, která se vyrábí z použitého kuchyňského oleje. Tedy například starého tuku na smažení. Nové druhy nafty, jež se objevily na pumpách s tajemnými názvy B10 a XTL, spoléhají na suroviny méně škodlivé pro životní prostředí. Místo klasického minerálního oleje byly použity rostlinné oleje, u B10 do deseti procent, u XTL dokonce smíchané se starým tukem na smažení. Nafta vznikla speciální chemickou přeměnou, pozor! Není to tak, že vezmete v kuchyni friťák a jeho obsah převrátíte do nádrže.

iZdroj fotografie: Filip Rakovan pro AutoŽivě

Nebo že pojedete autem do nejbližšího rychlého občerstvení žádat o starý olej. Je to samozřejmě jinak. Palivo je dostupné na čerpacích stanicích. A v průměru je dražší než běžná nafta. Je důležité vědět, že ne každý vznětový motor je vhodný pro toto nové palivo. Automobilky musí vozy nejprve schválit na nová paliva, protože nové typy nafty mají svou vlastní normu. Německý ADAC již zapracoval na seznamu kompatibilních modelů, ale nečekejte zázraky. Podle abecedy – Alfa Romeo a informace, že „není kompatibilní pro všechny modely“. Nic víc, nic méně.

Ne všechna auta mohou na nový typ dieselu jezdit, pozor

Schválení zatím proběhlo jen u pár vozidel značek Audi, BMW, Citroën, Peugeot a tak dále. Třeba koncern Volkswagen, jako položka v seznamu, je relativně obecný. Jestliže je z výroby na nálepce na víčku palivové nádrže vozidla vedle štítku B7 pro běžné dieselové palivo umístěn další štítek XTL pro XTL-dieselové palivo, je to v pořádku. Pokud na nálepce na víčku palivové nádrže není štítek XTL uveden, je možné se u prodejců koncernu VW informovat, zda je pro dané vozidlo využití možné.

iZdroj fotografie: Michal Sztolár pro AutoŽivě.cz

No, tak to vidíte. Obecně jsou všechny čtyřválcové dieselové motory od 25. týdne roku 2021 a všechna šestiválcová dieselová TDIčka do výkonu 210 kW od 7. týdne roku 2022 vhodná pro použití XTL, jsou z výroby vybavena štítkem XTL. Uvidíme tedy, jak se nové palivo chytne. Budeme tedy jezdit s vůní smažených brambor? Je to do značné míry nadsázka, ale vážně, kdo by nechtěl jezdit na něco, co voní po hranolkách?

Chcete jezdit na naftu s vůní oleje?

Zdroj: Regenwald, ADAC, DAT
Diskuze Vstoupit do diskuze
145 lidí právě čte
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 12 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články