Vyzkoušel jsem všechny zimní směsi do ostřikovačů, abych vám řekl, jaká je ta nejlepší

Vybrat tu nejlepší směs do ostřikovačů není úplně snadná záležitost, zejména když jsou na trhu výrobky, které dokáží poškodit nejen automobil, ale i jeho posádku.

i Zdroj fotografie: Michal Sztolár pro AutoŽivě.cz
                   

Zima se pomalu chýlí ke konci a my optimisté začínáme opatrně vyhlížet jaro (jakkoli jsem ještě předevčírem vyplňoval v jednom dotazníku lednové datum). To však neznamená, že by se ranní teploty neuměly podívat hluboko pod nulu na teploměru, stejně jako že jízda po špinavé silnici (což je teď každá) neznamená nápor na ostřikovače skel, případně světlometů. Koupit „značkovou“ směs na benzince, nebo levnou v supermarketu? Toť otázka. Pojďme se na její zodpovězení každopádně podívat společně.

Bez kapaliny do ostřikovačů se někdy jezdí opravdu špatně

Kdož sedáte denně za volant, víte moc dobře, jak nepříjemné dokáže být zimní znečištění, vytvářející na čelním skle v podstatě neustále vrstvu složenou ze soli a drobných nečistot, kterých si na první pohled na silnici nevšimneme a obzvlášť za sucha ji příliš nevnímáme, ale stačí trocha mokra a chvíle jízdy za jiným autem (speciálně větším nákladním), a stěrače a ostřikovače začnou být opět v permanenci. A protože chybí voda, která nám „seshora” za deště pomáhá smývat nečistoty, bývá spotřeba zimní kapaliny často násobně větší než letní.

Jaká barva směsi do ostřikovačů je v zimě nejlepší a proč

Čehož obratně využívají obchodníci, neb se suchým a špinavým čelním sklem, zamazaným směsí soli a nečistot, se zkrátka nedá moc jet, pokud si tedy nechcete „oddělat“ stěrače a nádavkem poškrábat čelní sklo. A pokud není v okolí jiná šance než koupit směs do ostřikovačů právě u nich (typicky benzinky na dálnicích), může jeden zapřemýšlet, jestli drží v ruce láhev známkového a kvalitního vína, nebo chemický čistič do ostřikovače. Neb to víno bývá často levnější.

iZdroj fotografie: Michal Sztolár pro AutoŽivě.cz

Ti prozíravější z nás tedy vozí v kufru auta minimálně „pětilitrovku“ směsi koupené za normální peníze v supermarketu spolu s víkendovým nákupem. Což jsem třeba já učinil přesně před týdnem, a dnes mám z oné „železné zásoby“ maximálně třetinu. A stačí jen trochu zapátrat v technologiích výroby, abychom zjistili zajímavou skutečnost. Z textů o složení jednotlivých směsí na nás totiž tu a tam vykoukne v Česku smutně proslavené slovo: methanol.

Methanol jako prudký jed na vašem čelním skle

Ano, prudký jed, se kterým před lety pracovala skupina vrahů (nebojím se to takto napsat), kteří jej přidávali do spotřebního alkoholu namísto klasického ethanolu s chemickým vzorcem C2H5OH. A teď pozor, zajímavá zkratka: onen methanol tato partička získávala mj. díky tomu, že několik z jejich členů mělo firmu na výrobu směsi do ostřikovačů. Do které místo běžného ethanolu přidávali methanol. Jed, který opravdu v malých dávkách způsobuje oslepnutí, ve větších smrt.

iZdroj fotografie: Michal Sztolár pro AutoŽivě.cz

Chcete si polévat čelní sklo něčím podobným? A vdechovat výpary? Těžko. Proto čtěte složení, kvalitní směs obsahuje POUZE přírodní líh (ethanol), demineralizovanou vodu a etylenglykol. Případně aromata, barviva ve stylu „modrá je dobrá“ apod. Bez aromat pak ucítíte isopropanol neboli alkohol vznikající při nedokonalé výrobě lihu. S tím se ale pořád dá žít, a určitě vás to neotráví. Ani nepoškodí auto, pryžová těsnění kolem oken, lišty stěračů, a hlavně plastové kryty světel. 

Což ale právě umí methanol, nemluvě o acetonu, ze kterého jsou některé směsi vyrobené také. Až se divím, že se tohle vůbec dá prodávat. Ale evidentně dá. Vy se však nespleťte, klidně ať je kapalina ze supermarketu v akci, ale bez methanolu, a určitě bez acetonu. Držím Vám palce po zbytek zimní sezóny!

Kupujete raději značkovou směs, nebo klidně i v supermarketu?

Zdroj: Wikipedia
Diskuze Vstoupit do diskuze
127 lidí právě čte
Autor článku

Michal Sztolár

Michal Sztolár je novinářem webu AutoŽivě.cz od dubna 2022. V předchozí více než dvacetileté praxi se věnoval zejména problematice dovozu ojetin a jejich vlivu na vozový park ČR, konstrukci automobilů a postupnému přechodu od funkčních a technicky precizních k řešením méně dokonalým, avšak splňujícím normativy EU. Aktuálně se specializuje na automotive jako výrobní obor, porovnávání užitné hodnoty starších a nových vozů stejně jako na aktuální problémy, spojené s nezvládnutým přechodem k elektromobilitě.

Zobrazit další články