Chcete levné SUV, ale tak levné, že cena je skoro podezřelá? Je tady možnost, má ale jeden velký háček.
Jak levné může být „levné“ kompaktní SUV? Takové, které je v Čechách oblíbené a může konkurovat našim domácím značkám? Mluvím o značce Hyundai. Dobře, řada lidí, včetně těch, co pracují v tuzemském Hyundai, považují tuto značku za domácí. Já ne. Továrna nedělá z korejské značky českou. Stejně jako továrna u sousedů nedělá z Kia značku slovenskou. Nicméně věřím a připouštím, že na českém trhu má Hyundai stále více fanoušků. Chci se ale podívat na model SUV, jejž asi nebudete znát.
Malé SUV nemá obvykle malou cenu, tohle je ale výjimka
Přitom by mohl být jedním z nejlevnějších zástupců této kategorie. Myslím, že lidi by ho milovali. A ano, tohle by byl velký oříšek pro souseda z Mladé Boleslavi, pokud vzpomenu na srovnávací reklamní kampaň a narážky na značku Škoda. Nejde o nějaké malé, jednoduché auto, které byste našli na trhu za cenu kolem půl milionu korun. Možná se budete divit, protože cena tohoto modelu je úplně jiná. Hyundai Exter je unikátní, a to nejen cenou, ale i tím, jak je navrženo.
Obejdu to a řeknu parafrází z jedné oblíbené pohádky. Cizinec není našinec. Není pro náš trh, a jestli si ho nakonec budeme moci koupit, ještě dodám. Hyundai Exter na první pohled vypadá jako běžné, středně velké SUV. To, co odlišuje tento model od ostatních, které známe, je jeho zaměření a cílová skupina. Toto auto jde na indický trh. I přes svůj kompaktní design a přijatelnou velikost musí Exter zaujmout široké masy. Indie je o jiných počtech lidí než u nás. Hyundai vsadil na moderní vzhled, vnějšek je laděn do parametrického designu. To znamená výrazné ostré linie a moderní vzhled.
Hned na první pohled upoutá velká maska chladiče a originální LED světlomety, které mají tvar písmene H. Jde o designový prvek, který Hyundai v poslední době hodně preferuje. Další zajímavostí jsou široké podběhy kol a dvoubarevná kola, to dodává autu na sportovním charakteru. Pokud by to nutně Indové u levného SUV chtěli. Interiér je sice tradičnější, ale stále splňuje moderní standardy, které od této značky lze očekávat. I když se Exter na první pohled může jevit jako větší SUV, ve skutečnosti není. Rozměry auta jsou vlastně malé, to je přizpůsobeno indickému trhu a daňovým předpisům. Chápu to tak, že do určitých rozměrů jsou tady nižší daně.
Vypadá větší, než ve skutečnosti je, jde o kompaktní auto
Délka auta je tak 3 815 mm, šířka je 1 710 mm a rozvor náprav 2 450 mm. Se světlou výškou 185 mm se auto pohybuje v rámci běžných hodnot pro SUV. Podvozek je navržen tak, aby byl ekonomický a efektivní, což znamená jednoduché, ale funkční zavěšení kol – vpředu McPherson a vzadu seminezávislé s torzní příčkou. Co se týče motorových variant, je to jednoduché. Doslova. Nemůže to být složitější, to by Exter musel jezdit na laně za slonem. Auto nabízí pouze jednu motorovou možnost, a to 1,2litrový turbomotor. Ten je k dispozici jak v benzinové, tak v CNG verzi. Benzinová varianta nabízí výkon 83 koní a točivý moment 114 Nm, verze na CNG poskytuje výkon 69 koní a točivý moment 95 Nm.
Co je třeba zdůraznit, je, že CNG verze je k dispozici pouze s manuální převodovkou, zatímco benzinový motor lze spojit i s robotizovanou převodovkou. Pohon kol je v obou variantách přední. Čekat čtyřkolku by bylo bláhové. Výbava Hyundai Exter nabízí v základní verzi vše potřebné, co se dá od auta této cenové kategorie očekávat. Základní model obsahuje šest airbagů, ABS, manuální klimatizaci a digitální přístrojovku. S vyššími výbavami pak přicházejí další vylepšení, jako osmipalcový dotykový displej, multimediální systém, střešní okno, automatická klimatizace a zadní kamera.
Cena je tak nízká, že za ty peníze koupíte spíš malou motorku
Tyto prvky přidávají na komfortu, ale stále se drží v mezích toho, co je u auta této cenové kategorie reálné. Cenová kategorie? Pořád mluvím o ceně, ta je tedy ale jaká? Nízká, nižší, než si myslíte. Cena Hyundai Exter je ve své domovské zemi, Indii, opravdu nízká. Zkuste si tipnout. V přepočtu na české koruny je cena základní verze 161 000 Kč. Ano, čtete správně. Za tuto cenu můžete získat kompaktní SUV, které na první pohled vypadá jako auto, jež byste si u nás představili za daleko vyšší cenu. Jak je to možné? Jak je možné, že SUV, které by u nás stálo několikanásobně více, je v Indii dostupné za tak nízkou cenu?
Odpověď je jednoduchá. Indie je trh s úplně jinými podmínkami než Evropská unie. Daňové předpisy, cena výroby a lokální náklady jsou natolik odlišné, že výrobci jako Hyundai mohou nabídnout auto za tak nízkou cenu. Tento model byl totiž navržen s ohledem na indické tržní podmínky a nároky, a to jak z hlediska velikosti, tak z hlediska technologických specifikací. Když se podívám na stávající cenovou nabídku Hyundai u nás? Nejlevnější SUV řady Bayon stojí od 369 990 Kč, Kona už je přes půl milionu a nový Tucson je od 609 990 Kč. Indové jsou na tom o hodně, o hodně lépe.