Oficiálně nejlepší auto Evropy: Kontroverzním vítězem ankety je Francouz rozdělující Česko na 2 tábory. Vám se (ne)líbí?

Byly doby, kdy v anketě COTY vítězila auta, která jste skutečně potkávali na silnicích. Dobře se prodávala, byla praktická a lidé je měli rádi. Proč letošní auto roku budí tolik kontroverzí?

i Zdroj: Renault
i Zdroj: Renault
i Zdroj: Renault
i Zdroj: Renault
i Zdroj: Renault
i Zdroj: Renault
i Zdroj: Renault
i Zdroj: Renault
i Zdroj: Renault
i Zdroj: Renault
i Zdroj: Renault
i Zdroj: Renault
i Zdroj: Renault
i Zdroj: Renault
i Zdroj: Renault
i Zdroj: Renault
i Zdroj: Renault
i Zdroj: Renault
i Zdroj: Renault
i Zdroj: Renault
i Zdroj: Renault
Dalších 17 fotografií
Dalších 17 fotografií
                   

Samozřejmě co člověk, to názor, a každý má žebříček hodnot poskládaný jinak. Týká se to i světa automobilů, v němž už léta působí porota novinářů z vícero zemí, kteří každoročně pod záštitou ankety COTY – Car of the Year – volí nejlepší auto roku. Nelze si ale nevšimnout trendu, kdy v posledních letech vítězí vozy, jež lidi vůbec nezajímají, téměř se neprodávají a jejichž praktická hodnota je přinejmenším diskutabilní. Jako by se nám je mermomocí někdo shůry snažil nacpat do chřtánu, viďte?

A vítězem se stává… francouzský prcek na elektřinu!

Vítězem letošního ročníku soutěže se stal Renault 5, respektive jeho sportovnější varianta Alpine A290. Porota motoristických novinářů, kteří jej vybrali, uvádí, že malý vůz zvítězil vcelku přesvědčivě a s velkým náskokem před svými konkurenty:

  1. místo – Renault 5/Alpine A290 – 353 bodů
  2. místo – Kia EV3 – 291 bodů
  3. místo – Citroën C3/ë-C3 – 215 bodů
  4. místo – Dacia Duster – 172 bodů
  5. místo – Hyundai Ioniq – 168 bodů
iZdroj: Renault

Vůz v základu pořídíte za 675 000 Kč. Pokud byste se však rozšoupli a rozhodli se, že jej chcete v plné palbě, museli byste si přichystat částku ve výši minimálně 849 000 Kč. Jen bychom rádi podotkli, že Octavii, nejčastěji kupované nové auto u nás, v základu s 2litrovým naftovým motorem pořídíte za 569 900 Kč. O její praktičnosti ve srovnání s malým Francouzem raději psát ani nebudeme. A co že to za oněch 675 000 Kč vlastně dostanete?

Renault 5/Alpine A290 v kostce

Vítězem letošního ročníku ankety Auto roku je malý hatchback na elektřinu, jehož délka dosahuje pouhých 3,92 metru. Je tak mimořádně kompaktní – dokonce menší než Fabia – a skvěle se hodí do města. A když už je řeč o Fabii, kapacita zavazadlového prostoru u Renaultu 5 činí 326 litrů. I to je méně než u jeho škodováckého konkurenta, byť se v tomto případě nejedná o něco, čím by se asi Francouzi hodlali chlubit.

iZdroj: Renault

Co se pohonné jednotky týče, pod kapotou malého francouzského zázraku se ukrývá elektromotor a baterie s kapacitou 40 kWh. Pokud se o elektromobily moc nezajímáte, vězte, že taková kapacita papírově stačí na pouhých 312 km dojezdu. Vezmeme-li v potaz povětrnostní podmínky, dopravní situaci a podobně, pak bude úspěch, pokud s tímto autem na jedno nabití zvládnete ujet 200 km. Takže do města ano, mimo něj vůbec. Na 100 km/h vůz akceleruje za 9 sekund, maximálku má elektronicky omezenou na 150 km/h.

Povedený design

Pokud bychom na Renaultu 5 měli něco vyzdvihnout, byla by to skutečnost, že se jedná o opravdu pohledné auto, jež krásně kloubí modernu s odkazem na historii. Zvenčí na voze zaujmou zejména světla odkazující na předchůdce, jenž poprvé sjel z výrobní linky už v roce 1972, stejně jako minimální převisy karoserie.

Trend mixu moderny a retra najdete i uvnitř, přičemž středu nedominuje velká vertikální obrazovka, nýbrž klasika s digitálním přístrojovým štítem a displejem v jedné ose. Uvnitř najdete i tradiční tlačítka pro ovládání důležitých funkcí. Řadí se pákou, která se nachází vpravo od volantu. Tak tady ho máte. Evropské auto roku 2025.

Galerie

Dalších 17 fotografií
Dalších 17 fotografií

Co si o autě roku 2025 myslíte vy?

Diskuze Vstoupit do diskuze
131 lidí právě čte
Autor článku

Bogdan Heinz

Zobrazit další články