Copak je možné, aby rychlost z aut neměřila policie, ale občani v civilu? Ano, je to možné, tohle se nikdy nesmí dostat k nám.
Rychlostní radary asi nemá nikdo rád. Snad jenom obce a města, jež díky nim bohatnou. A když říkám bohatnou, tak myslím bohatnou. Třeba Říčany u Prahy. Tam je tolik radarů, že nelze projet a nedostat pokutu. Tedy naopak, jde zjevně o byznys plán, který nese do městské kasy tisíce a tisíce korun. Pro ostatní je to noční můra. Jedno je jisté – jejich výskyt na cestách je stále častější a jejich podoba stále nenápadnější. Zatímco dříve jsme si mohli být jisti, že radar bude pevně stát na kraji silnice a jeho přítomnost nám prozradí aplikace jako třeba Waze, dnes je situace úplně jiná.
Kdo měří rychlost u nás? Z jedoucích aut policie, jinde i civilové
Minimálně ve Francii. Tak začalo něco, co bych se nebál nazvat peklem. Nejprve si řekneme, jak je to u nás. Často se setkáte s radary, které mohou být stacionární. Ty jsou pevně umístěné na konkrétních místech, jež jsou obvykle označena dopravní značkou. Tyto radary měří rychlost projíždějících vozidel a v případě překročení limitu automaticky pořídí fotografii, na níž je vidět registrační značka vozidla. Mobilní radary jsou naopak přenosné a mohou být umístěny kdekoliv, například na stativu u silnice nebo přímo ve vozidle policie.
Jedním typem jsou tedy trojnožky a pistole, které drží policista v ruce a schovává se třeba za autem nebo za autobusovou zastávkou. Jsou mobilní, tedy nejsou pevné, dá se s nimi někam přijet, ale měření pak probíhá staticky, na vybraném místě. Mobilní radary mohou měřit i v pohybu. Za jízdy, to jsou ty, které jsou montovány do policejních aut. Řidiči znají ta polepená v tradičních policejních barvách, stejně jako ta v civilním provedení. Obvykle jde o škodovky či BMW řady 5. Mobilní auto-radary mohou měřit rychlost tedy nejen z místa, ale i za jízdy. To znamená, že vás mohou zachytit nejenom na jednom místě, ale dynamicky. Během delší jízdy.
Nicméně jedna věc je jistá. Statické radary provozují města, z „ruky“ a z aut měří policie. Ve Francii to ale uchopili jinak, jak tam měří? Realitou jsou soukromé vozy vybavené radary. Automobily jsou tak nenápadné, že je téměř nemožné je odhalit. Nebo snad ne? Pokud řidiči vědí, na co se zaměřit, mohou jejich přítomnost odhalit dříve, než je stihnou „nachytat“. Jaké jsou čtyři tipy, jak rozpoznat soukromé vozy s radary, které se na silnicích stávají stále běžnějšími? Začněme znovu a podobněji. Od jara 2025 se tyto vozy rozšíří do dalších tří regionů.
Seat Leon jako policejní auto s radarem? Ne, policejní ne
Budou to Occitanie, Auvergne-Rhône-Alpes a Provence-Alpes-Côte d’Azur. To znamená, že na silnicích přibude 126 nových vozidel, která budou schopna měřit rychlost, a to jak za jízdy, tak i v klidu. Pro mě osobně je děsivé, že tato auta nebudou řízena policií, ale soukromými společnostmi. Soukromé firmy tak dostaly do rukou nástroj, jenž jim umožňuje dohlížet na dodržování pravidel silničního provozu. Automobily se pohybují po celém území Francie, s výjimkou Île-de-France a Korsiky, a jejich přítomnost je téměř nepostřehnutelná. Existují způsoby, jak je odhalit?
Ano, prvním vodítkem je samotný model. Soukromé společnosti, které tyto vozy provozují, si vybírají modely, které jsou na silnicích běžné a nenápadné. Mezi nejčastěji používané patří Peugeot 308 a 508, Citroën Berlingo, Ford Focus a Mondeo, Volkswagen Passat a Golf, Seat Leon nebo Škoda Octavia. Pokud vyrazíte do Francie a na silnici potkáte některý z těchto vozů, měli byste zbystřit. Samozřejmě, ne každý Peugeot 308 je vybaven radarem, ale pokud si všimnete dalších podezřelých znaků, je dobré být na pozoru.
Jak předejít pokutě? Nejezdit rychle a dívat se kolem sebe
Dalším vodítkem jsou specifické prvky v interiéru auta. Zaměřte se na střed palubní desky, zde by měl být umístěn velký fotoaparát, který je doplněn dvěma menšími kamerami po stranách. A to není vše. Na zadním skle vozu by měl být připevněn černý obdélník s výraznými okraji, který slouží k zachycení dopravních značek a měření rychlosti vozidel jedoucích v protisměru. Pokud tedy uvidíte automobil s těmito prvky, je velmi pravděpodobné, že se jedná o radarový exemplář. Třetím vodítkem je registrační značka.
Tato auta mají často registrační značky, které se liší od běžných. Písmo na těchto značkách je užší a zaoblenější. Jsou umístěny na reflexním plastovém podkladu. Ten je obklopen rámem, jenž se leskne ve tmě. Dá se využít i internet. Existuje webová stránka radar-prive.fr, která pravidelně aktualizuje seznam vozů s radary podle jednotlivých regionů.
Na této stránce najdete fotografie vozů, jejich modely a registrační značky. Stačí kliknout na mapu Francie a zobrazí se vám seznam, která auta se v daném regionu pohybují. A co si z toho všeho odnést? Pokud plánujete cestu do Francie, měli byste být obezřetní. Dodržujte rychlostní limity, sledujte okolní vozy, a pokud si nejste jisti, raději zpomalte. Nikdy nevíte, kdo sedí u podezřelého Peugeotu za volantem.