Doživotní zákaz řízení: Blíží se postihy pro řidiče, jaké v Česku neznáme. Víme, za co, odkdy a kde budou platit

O zpřísnění postihů pro nenapravitelné silniční piráty se uvažuje již delší dobu. Zdá se, že se v tomto směru konečně pohnuly ledy.

i Zdroj fotografie: S vědomím Bandyta z kamerką
                   

Neuplyne snad týden, abych se v nějaké diskusi k závažné „dopravní kriminalitě“, ať již se týká honiček řidičů se zákazem řízení s policií, nebo opravdu brutálních a destruktivních jednání některých osob, nesetkal s názorem, že takoví jedinci by neměli mít právo na řízení vozu vůbec. A již nikdy. Zkrátka doživotní zákaz řízení. Na první pohled drastický zásah do osobních práv člověka má však možná nečekaně racionální podklad. Proč si to myslím? Pojďme se na to podívat společně.

Většina pirátů silnic se domnívá, jak umí dokonale jezdit

Odpověď na úvodní otázku je přitom vcelku jednoduchá. A souvisí s tím, co jsem kdysi četl od jednoho dopravního experta: „Právo na řízení vozu není dáno ústavou.“ Ne, opravdu není. K řízení auta potřebujete mít určitou sestavu dispozic, přičemž drtivá většina z nás, obyčejných smrtelníků, ji má v průměrných hodnotách, ale přesto jsou dobrými řidiči (řidičkami). Ti výjimeční mají dáno do vínku zkrátka něco navíc, jmenují se Max Verstappen, Lewis Hamilton či tak nějak podobně a využívají svých schopností ke stylu řízení, jenž je vyhrazen jen vyvoleným.

22letý bezmozek v BMW si natáčel svou jízdu na telefon. Zabil přitom mámu ve Fabii, nenarozenou dceru a zmrzačil dva syny

A pak je tady skupina řidičů, kteří si často myslí, že právě oni jsou těmi vyvolenými. Jenže jim stejně tak často chybí alespoň minimální schopnost posoudit realitu, nebo se dokonce vcítit do potřeb a možností těch druhých. Jsou to zkrátka ukázkoví sobci, často psychopaté, pro něž je silnice dennodenní závodní dráha a bojiště v jednom. A co je horší, kombinace jejich morálně volních vlastností dává pramalou naději na jakékoli zlepšení v průběhu času. Chcete snad takové jedince potkávat na silnicích? Odpověď je jasná.

Poláci se rozhodli konečně jednat. A razantně

Přesně z toho důvodu tak například polské ministerstvo spravedlnosti připravilo poměrně zásadní změny pravidel silničního provozu. V nich budou výrazně přísnější postihy pro řidiče, kteří také snáze přijdou o auto a řidičský průkaz.

Za co, odkdy a kde?

  • Harmonogram legislativních prací vlády zveřejnil dne 20. ledna návrh novely zákona o změně některých zákonů v souvislosti se zvyšováním bezpečnosti silničního provozu.
  • Řidičům odsouzeným za nedodržení zákazu řízení hrozí doživotní zákaz řízení.
  • Přísné tresty budou zavedeny i za pořádání nelegálních závodů a účast na nich, driftování bude přestupkem.
  • Zpřísní se také předpisy o zabavování vozidel.

Mezi návrhy patřily mimo jiné také:

  • Možnost uložení doživotního zákazu řízení, pokud někdo poruší dříve uložený zákaz.
  • Omezí se možnost soudu nařídit podmíněný odklad výkonu trestu odnětí svobody.
  • Přísnější pravidla pro odnětí vozidla pro řidiče jedoucí pod vlivem alkoholu.
  • Zvýší se spodní hranice povinného peněžitého příspěvku za nedodržení zákazu řízení z 5 000 PLN (zhruba 25 000 korun) na 10 000 PLN (zhruba 50 000 korun).
  • Má se zvýšit dolní a horní hranice trestu odnětí svobody za způsobení dopravní nehody při účasti na nedovoleném závodě nebo bezohledné jízdě, při které jiná osoba zemře nebo utrpí vážnou újmu na zdraví.
  • Obdobné změny jsou navrhovány pro dolní a horní hranici trestu odnětí svobody za spáchání trestného činu v opilosti nebo pod vlivem omamné látky nebo za útěk z místa incidentu.
  • Zpřísní se také ustanovení o zabavování vozidel viníkům smrtelných nehod, kteří hrubě poruší předpisy silničního provozu, a to i v důsledku automobilového závodu.

Nebyla by to inspirace i pro naše zákonodárce?

V pondělí 20. ledna 2025 byly v harmonogramu legislativních prací vlády zveřejněny předpoklady návrhu novely některých zákonů v souvislosti se zvyšováním bezpečnosti silničního provozu. Autoři projektu uvedli, že cílem bylo vytvořit systém předpisů, který by účinně čelil negativním jevům na silnicích. Nové předpisy mají pomoci v boji proti trestným činům v silničním provozu, zejména těm, které ohrožují ostatní účastníky silničního provozu.

Když se tak nad tím zamyslím, tak většina ze zde popsaných věcí mi dává naprostý smysl. A nebyly by zřejmě od věci ani v našem právním rámci, co myslíte? Potřebuje tato zem zpřísnění postihů nenapravitelných silničních pirátů? Těším se tuze na vaše odpovědi v diskusi pod článkem!

Byli byste pro doživotní zákaz řízení?

Diskuze Vstoupit do diskuze
129 lidí právě čte
Autor článku

Michal Sztolár

Michal Sztolár je novinářem webu AutoŽivě.cz od dubna 2022. V předchozí více než dvacetileté praxi se věnoval zejména problematice dovozu ojetin a jejich vlivu na vozový park ČR, konstrukci automobilů a postupnému přechodu od funkčních a technicky precizních k řešením méně dokonalým, avšak splňujícím normativy EU. Aktuálně se specializuje na automotive jako výrobní obor, porovnávání užitné hodnoty starších a nových vozů stejně jako na aktuální problémy, spojené s nezvládnutým přechodem k elektromobilitě.

Zobrazit další články