Tlačítko start-stop řidiči v autech nenávidí: „Poloviční životnost motoru,“ vzkazují. Jak se k němu stavíte vy?

Nejnovější studie z Velké Británie odhaluje, že nejvíce nenáviděné tlačítko v nových automobilech může zkracovat životnost motoru klidně i o polovinu. Jedná se o tlačítko start-stop systému, které najdeme ve všech nových automobilech, jež si kupují řidič také v tuzemsku.

i Zdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz
                   

Nejnovější studie z Velké Británie odhaluje, že nejvíce nenáviděné tlačítko v nových automobilech může zkracovat životnost motoru klidně i o polovinu. Jedná se o tlačítko start-stop systému, které najdeme ve všech nových automobilech, jež si kupují řidiči také v tuzemsku.

Start-stop systém je velmi obtěžující

Při studii, kterou zpracovávala britská pojišťovna Direct Line, bylo zjištěno, že každý čtvrtý řidič tuto funkci, resp. tlačítko, doslova nenávidí. Tito řidiči pak systém skrze tlačítko vypínají. Problém ale je, že vypnutí tohoto výdobytku moderní doby se musí opakovat s každým nastartováním motoru. Prakticky se tak rituál vypnutí start-stop systému zařadil do běžné procedury startování.

Tento sytém podle studie naprosto ovládl tabulku nejvíce nenáviděných funkcí v moderních automobilech. Žádný jiný systém nemá tolik odpůrců jako právě start-stop. Navíc mnoho mechaniků také potvrzuje, že tato funkce, která by měla přispívat ekologičtějšímu provozu automobilů, ve skutečnosti významnou měrou zkracuje životnost motoru, což je věc, kterou řidiči neradi slyší.

Kdy dochází k největšímu opotřebení vozu

Při proceduře startování dochází obecně k největšímu opotřebení vozidla. Proto je absolutní nesmysl, aby se vůz startoval na každé světelné křižovatce. Je mnohem výhodnější tuto funkci vypnout, čímž si zajistíte delší životnost svého vozidla.

iZdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě

Na druhou stranu je potřeba poukázat na to, že k velkému opotřebení dochází právě v případě startování studeného motoru. Pokud nejsou všechny komponenty dostatečně zahřáté, start-stop systém v žádném případě motor nezhasne. K tomu dochází až v době, kdy je vozidlo (přesněji motor) na provozní teplotě, aby nedocházelo ke zbytečnému opotřebovávání studeného motoru.

Jaké další funkce padly v nemilost?

Start-stop systém není jediný asistent, který v moderních vozidlech přidělává řidičům vrásky na čele. V těsném závěsu se na druhém místě objevil asistent upozornění na opuštění jízdního pruhu a na třetím místě přední a zadní senzory. Někteří řidiči nejen z Velké Británie jsou stále velmi konzervativní, což může stát i za tím, že chtějí mít některé aspekty řízení výhradně ve svých rukou, a ne v rukou asistentů. O tom svědčí také kontrola mrtvého úhlu na 6. místě nebo adaptivní tempomat na místě devátém.

Redakce AutoŽivě.cz uskutečnila anketu mezi svými čtenáři, aby zjistila, jak vnímají systém Start-Stop ve svých autech. Odpovědi byly velmi jednoznačné:

„Start-Stop je katastrofa. Motor se zbytečně ničí neustálým vypínáním a zapínáním. Mechanici mi potvrdili, že to zkracuje životnost až o polovinu,“ uvedl jeden z respondentů.

„Měl jsem dva stejné vozy, jeden se systémem Start-Stop, druhý bez něj. Motor auta se Start-Stopem měl mnohem dříve problémy a vyžadoval častější servis. Za mě rozhodně nedoporučuji,“ uvedl další řidič podobnou zkušenost.

Většina dotazovaných řidičů se shodla, že systém vypínají hned po nastartování. Obávají se totiž zkrácení životnosti motoru a zvýšeného opotřebení baterie i startéru.

Máte v autě start-stop systém?

Diskuze Vstoupit do diskuze
137 lidí právě čte
Autor článku

Jakub Zich

Zobrazit další články