Počet aut s letními a celoročními pneu v zimě stoupl. Riziko nehod roste. Zimní pneumatiky jsou klíčové pro bezpečnost na sněhu a ledu.
Kontrola pneumatik na zaparkovaných autech ze strany dovozců pneumatik a úřadů je poměrně běžná, tedy minimálně v Dánsku, kde se tato kontrola koná každý rok. Účelem není nahlašovat řidiče, kteří nepřezuli svá auta, ale zjistit, kolik řidičů v zimě skutečně používá zimní pneumatiky, jež mají v zimním období nespornou výhodou ve svých jízdních vlastnostech.
Většina aut na zimních pneumatikách
Většina kontrolovaných automobilů byla skutečně na zimních pneumatikách, což je rozhodně dobrá zpráva. Často se na zaparkovaných autech objevovaly také celoroční pneumatiky, což není úplně ideální, není to ale špatně. Problematický je ale fakt, že počet automobilů na letních pneumatikách oproti minulému roku stoupl, a to o nezanedbatelné číslo.
V roce 2023 bylo na letních pneumatikách celkem 281 000. Jednalo se o jedno z nejnižších čísel, které kontroloři během každoročních kontrol získali. V roce 2024 ale počet automobilů na letních pneumatikách bohužel významným způsobem vzrostl, a to na číslo 316 000, což není vůbec málo. Jízda na letních pneumatikách v zimních měsících přitom není bezpečná.
Není dobré podceňovat důležitost zimních pneumatik
Zimní pneumatiky jsou v zimním období velmi důležité. Zvládají mnohem lépe zhoršené podmínky, mezi které se řadí například přítomnost sněhu nebo ledu na pozemních komunikacích. Navíc pokud jezdíte v zimě často, mohou se podmínky velmi rychle měnit, a to nejen na dálnicích, ale také na silnicích mimo obec, kde například v lesních úsecích hrozí zledovatělá vozovka.
Mnoho řidičů – nejen v tuzemsku – ale spoléhá na to, že jsou zimy mírné, a tudíž není potřeba pneumatiky přezouvat. Vždy se ale během zimy objeví období, kdy napadne sníh, objeví se led nebo třeba drobná námraza. V takovém případě jsou pak letní pneumatiky velmi nebezpečné a k případné nehodě je mnohem blíže.