Zachytil vás červený záblesk z radaru úsekového měření? Zjistili jsme, zda máte automaticky problém

V České republice narazíte na spoustu míst s tzv. úsekovým měřením rychlosti, přičemž jejich počet neustále stoupá. Je červený záblesk z kamery důkazem, že provětráte peněženku?

i Zdroj fotografie: Ministerstvo dopravy
                   

Úsekové měření rychlosti je technologie, která poslední dobou – a k nelibosti nejednoho řidiče – zažívá u nás i v sousedních zemích pořádný rozmach. V Česku narazíte na více než 500 takových míst. Do karet tomuto řešení hrají zejména příznivé výsledky, kdy např. v Rakousku po instalaci úsekového měření zaznamenali v dotčených úsecích pokles smrtelných nehod až o polovinu. Jak tento podle všeho účinný, ale zároveň poměrně jednoduchý systém vlastně funguje? A co ten červený záblesk, který je někdy vidět, když projíždíte pod kamerou? Znamená automaticky pokutu?

Jak funguje úsekové měření rychlosti?

Úsekové měření rychlosti spočívá v měření průměrné rychlosti, s jakou se řidič pohyboval na konkrétním úseku. Slouží k tomu kamery (nikoliv radary), které se instalují vždy na začátku a na konci daného úseku. Začátek a konec měření bývají označeny čárou přes jízdní pruh. Kamery pak spolu s fotografií každého auta, jež daným úsekem projede, zaznamenávají také čas vjezdu a výjezdu z daného úseku a podle rozdílů – nebo spíše pokud řidič překročí minimální pevně daný minimální čas průjezdu – dokážou spolehlivě odhalit hříšníka, jenž se v daném úseku pohyboval příliš rychle.

i

Délka některých měřených úseků dosahuje několik málo stovek metrů, narazíte však i na úseky, kde vás kamery budou umravňovat i po několik nekonečně dlouhých kilometrů. Údaje z ministerstva dopravy v minulosti naznačovaly, že povolenou rychlost v měřeném úseku překročí každý třetí řidič. Nyní už je situace podle všeho trochu lepší.

Pakliže rychlost skutečně překročíte, pokuta by vám měla dorazit během několika týdnů, v některých případech si ale počkáte i několik měsíců. Maximální lhůta, v níž vám flastr může přistát ve schránce, činí 3 roky. Poté už je přestupek promlčen.

Co znamená červený záblesk z kamery úsekového měření rychlosti?

Záblesk z běžného rychlostního radaru obvykle znamená jediné – zařízení právě pořídilo důkaz o vašem přestupku a vy se tak nejspíše můžete těšit na pokutu, jejíž doručení do vaší poštovní nebo datové schránky je pouhou otázkou času.

Ale co to červené světlo při úsekovém měření rychlosti? Dle různých zdrojů – zejména těch od našich severních sousedů z Polska – má červené blikání z kamery prozaičtější důvod a netřeba jej hned považovat za důkaz, že vás tamní orgány právě přistihly při činu. Onen jev, kdy z kamer vychází červené světlo, totiž může svědčit jen o tom, že si zařízení trochu „vypomáhá“, aby správně přečetlo údaje o vašem autě.

i

Třeba večer, za šera nebo za zhoršených povětrnostních podmínek, kdy venku panuje snížená viditelnost. Koneckonců infračervené kamery nejsou nic nového ani u nás. Pokud tedy při svých cestách nejen po Česku někdy zaznamenáte infračervený pozdrav, jejž vám pošle kamera úsekového měření rychlosti, nevěste hned hlavu. Pokud jste si jistí, že jste jeli pěkně slušně a pod rychlostním limitem, nemělo by vám nic hrozit.

Báli jste se červených záblesků z radarů?

Diskuze Vstoupit do diskuze
149 lidí právě čte
Autor článku

Bogdan Heinz

Zobrazit další články