Tuzemská řidičská obec se pře, zda v současnosti stále dává smysl vlastnit dvě sady obutí a pravidelně přezouvat. Je rozumné jednoduše obout celoroční pneu a nic neřešit?
Pamatujete časy, kdy sníh pokrýval české cesty od listopadu až do března, nezřídka i dubna? Kdy jsme se ráno modlili, aby naše stará Škoda 120 nebo žigulík vůbec nastartovaly, nemluvě o tuhém boji s živly, jenž nás čekal cestou do práce? Ty doby naštěstí dávno odvál čas. A postupující klimatické změny zase odvály ten sníh.
S tím, jak jsou zimy stále mírnější, si spousta řidičů láme hlavu, zda se ještě vyplatí absolvovat dvakrát do roka cirkus přezouvání a navštěvovat beztak vytížené autoservisy, kde si za výměnu naúčtují horentní sumu, a pokud si nedáte pozor, nezřídka vám k tomu připíšou ještě další položky, které jste si ani neobjednali. Nevyplatilo by se nyní s definitivní platností přejít na celoroční pneumatiky? V zájmu úspory času, peněz a ochrany životního prostředí?
Celoroční dilema pod drobnohledem
Pakliže toho o typech obutí moc nevíte, vězte, že celoroční pneumatiky platí za jakýsi hybridní mezistupeň mezi letními a zimními gumami. Jsou navržené tak, aby měly dostatečnou přilnavost a zaručovaly řidiči a posádce vozu bezpečí v mírných zimních podmínkách, ale současně aby dobře fungovaly i v létě na rozpáleném asfaltu. Vývoj v tomto odvětví jde mílovými kroky kupředu a za předpokladu, že si pořídíte obutí s certifikovanou zimní homologací – 3PMSF, symbol sněhové vločky a hory se třemi vrchy – byste s celoročkami neměli šlápnout vedle.
Nemyslete si ale, že vám dobrou službu udělají nějaké levné gumy z Číny. Zvažujete-li přechod na jeden typ obutí, 3PMSF je nutné minimum jak z hlediska bezpečí, tak i legálnosti.
Pozor hlavně na typ M+S (Mud and Snow, bláto a sníh), který sice za zhoršených povětrnostních podmínek a v zimě nabízí lepší vlastnosti než obyčejné letňáky, ale nesplňuje zákonná kritéria. Informaci o typu pneumatik, které zrovna obouvá váš čtyřkolý miláček, najdete na bočnici.
Jaké jsou plusy a mínusy celoročního obutí?
K hlavním výhodám celoroček patří bezesporu skutečnost, že jako řidič máte o jednu starost méně. Vlastně o dvě – pneuservis se běžně navštěvuje dvakrát ročně. Jedno obutí na celý rok také znamená nižší náklady, stejně jako spoustu ušetřeného místa na půdě nebo v garáži. No a pak tu máme ekologický aspekt, kdy méně vyrobených pneumatik jednoduše znamená zelenější planetu.
Co se týče hlavních nevýhod celoročního obutí, jedná se o univerzální řešení, jež navzdory pokrokům v odvětví nedosahuje kvalit letních gum v létě a zimních na sněhu. Navíc pokud za rok najezdíte vysoké počty kilometrů, gumy se i rychleji opotřebují.
Konečný verdikt aneb pro koho jsou celoroční pneumatiky vhodné?
Celoroční pneumatiky pro vás dávají smysl, pokud:
- nejezdíte dlouhé trasy v náročných podmínkách;
- chcete snížit své náklady na celoroční provoz auta a hodit starosti s přezouváním za hlavu;
- smýšlíte ekologicky a záleží vám na dobru naší planety;
- jezdíte především ve městě nebo v níže položených oblastech, kde se sníh objeví jen jednou za uherský rok.
Zákon o silničním provozu říká, že řidič má povinnost užít zimní pneumatiky v období od 1. listopadu do 31. března, pakliže se na vozovce nachází souvislá vrstva sněhu, ledu či námraza nebo pokud tyto jevy lze vzhledem ke klimatickým podmínkám očekávat. Kvalitní celoroční pneumatiky se symbolem 3PMSF zákonné požadavky splňují. Pokud tedy pro vás platí výše uvedené, dost možná nastal čas přezout na celoročky a hodit jednu starost definitivně za hlavu!