Majitelé těchto aut musí od 1. dubna platit dvakrát vyšší daň. Ekologie a Green Deal zkrátka něco stojí, zvykejme si

Že být moderním a ekologickým stojí vždy něco navíc, je většině z nás zřejmé. Přesto se nelze ubránit myšlence, že Evropa si tak pomalu, ale jistě kope vlastní hrob.

i Zdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě
                   

Ve světle těchto (mimochodem mimořádně turbulentních) dní mne popravdě napadají zvláštní myšlenky. Tedy týkající se dalšího směřování výroby automobilů a autoprůmyslu jako takového vůbec. Speciálně toho evropského, jsme Evropané. Na jedné straně naprosto nevypočitatelný a nepředvídatelný prezident Trump, který je schopen zdražit automobily z Evropy jen podpisem jednoho papírku se cly, na druhou stranu EU, jež činí podobné přešlapy dlouhodobě. Aby se ve finále zdražila i ta auta, u kterých to nikdo nečekal. Pojďme se na to každopádně podívat společně.

Zdvojnásobení daně pro vozidla nad 76 gramů CO2 na kilometr

Jak se dá totiž dočíst nejen v britském tisku, od dubna tohoto roku se zdraží daň pro všechna nová motorová vozidla, která vypouštějí více než 76 gramů CO2 na jeden kilometr. Abychom si rozuměli. Pokud nejezdíte v elektromobilu, spadá do této kategorie pravděpodobně i váš automobil. To je totiž opravdu hodně nízké číslo. Připomeňme si jen, že EU měla (naštěstí měla a mohu to již napsat v minulém čase) plány na to, že razantně zdaní všechna auta, jež produkují nad 95 gramů CO2 na jeden kilometr. A to již od roku 2025.

Británie skutečně zakáže spalovací auta. Zákon má platit v roce 2032

Nicméně pod vlivem posledních dní a týdnů, kdy začíná být nad slunce jasné, že Evropě nastanou krušné časy (minimálně co se týká obchodování se Spojenými státy, a možná budeme nakonec rádi, že zůstane jen u toho obchodování se Spojenými státy a nebudeme muset řešit výrazně horší problémy). Prezident Trump se svou averzí k celé EU naprosto netají a nemůžeme se spolehnout na to, že se to nějak změní. Spíše naopak. Navíc u prezidenta Trumpa se nemůžeme spolehnout pravděpodobně vůbec na nic.

Musí si Evropa přidělávat další a další problémy?

Pak ovšem nechápu, proč si máme sami sobě přidělávat další problémy. Nemáme jich snad sami dost? Nemá jich Evropa sama dost? Vážně o tom pochybuji. Velmi přesně to okomentoval jistý Richard Evans, mluvčí motoristického webu webuyanycar: „U vozidel poháněných naftou nebo benzinem, která vypouští více než 76 g/km CO2, se daň v prvním roce zdvojnásobí ve srovnání se současnou sazbou. I když ani elektromobily (EV) nebudou bez daně. Od 1. dubna 2025 vzroste na 10 GBP pro ty, kdož si po tomto datu pořídí elektromobil.“

EU potvrdila, co už se ví: S hybridy se opravdu podvádí. Do kdy musí majitelé zaplatit dodatečnou daň?

Ano, milí přátelé. Přesně deset liber u elektromobilu (zhruba 280 korun), ale dvojnásobek běžné taxy 195 liber (zhruba 5 500 korun) u vozů se spalovacími motory. Čili bratru 11 000 korun v přepočtu. To nejsou směšné peníze. K smíchu ale zůstává snaha Evropy vykopat si vlastní hrob dříve, než to za ni udělá kdokoli jiný. Nebo je to spíš k pláči? Těším se na vaše odpovědi do diskuse!

Zdroj: Webuyanycar
Diskuze Vstoupit do diskuze
61 lidí právě čte
Autor článku

Michal Sztolár

Michal Sztolár je novinářem webu AutoŽivě.cz od dubna 2022. V předchozí více než dvacetileté praxi se věnoval zejména problematice dovozu ojetin a jejich vlivu na vozový park ČR, konstrukci automobilů a postupnému přechodu od funkčních a technicky precizních k řešením méně dokonalým, avšak splňujícím normativy EU. Aktuálně se specializuje na automotive jako výrobní obor, porovnávání užitné hodnoty starších a nových vozů stejně jako na aktuální problémy, spojené s nezvládnutým přechodem k elektromobilitě.

Zobrazit další články