Ekologie naruby: Proč může být stařičký veterán „zelenější“ než Muskova Tesla? Vypátral jsem zajímavý paradox

Elektromobily, jež nám vedení EU podstrkuje jako zázračné řešení klimatické krize, mají z určitého ohledu horší uhlíkovou stopu než kdejaký veterán. Jak je to možné?

i Zdroj: Depositphotos
                   

V dnešním světě, jenž se za poslední dekádu neskutečně změnil, platí elektřinou poháněná auta za spásná řešení, která nás mají nasměrovat ke zdravější, zelenější a zodpovědnější budoucnosti. Auta na naftu a benzin získala nálepku veřejného nepřítele číslo 1 a úředníci v Bruselu zastávají názor, že by měla co nejdříve zamířit do propadliště dějin. A co teprve staré klasiky, jež nesplňují přísné evropské emisní normy, že?

Nedávno zveřejněná studie z Britských ostrovů však ukázala, že kategorie veteránů, kam už dnes můžeme zařadit i české Škody 100, 105 nebo 120, se v dnešní době vyznačuje mnohem nižší uhlíkovou stopou, než mají mnohé moderní elektromobily! Jak je to možné?

Britové poukazují na zajímavý paradox

Není to tak, že by staré spalováky zničehonic začaly méně čoudit, to vůbec ne. Spíše jde o to, že veterána si mnozí pořizují jako koníček, provětrají ho jen o víkendu, a co se delších cest týče, zamíří možná tak na nějaký sraz. Klíčovým faktorem je tedy skutečnost, že se s veterány jezdí jen sporadicky – do práce s nimi vyrazí jen skuteční nadšenci, kteří nemají hluboko do kapsy.

Ročně tak tato auta vyprodukují mnohem méně emisí než srovnatelné moderní vozy. Pokud teď koulíte očima, že to přece musí být každému jasné, počkejte ještě chvíli a dočtěte až do konce. U elektromobilů se totiž často opomíjí jeden klíčový faktor, a sice uhlíková stopa při výrobě!

Auto na baterky má významný ekologický dluh, jen co sjede z výrobní linky

Studie britské firmy Footman James, specialistů na pojištění historických vozidel, srovnává dvě auta, která by ve své podstatě nemohla být odlišnější – klasický Volkswagen Golf a moderní, elektřinou poháněný švédský Polestar 2. A zatímco starý Golf zatížil planetu uhlíkovou stopou ve výši 6,8 tuny CO2, při výrobě jediného Polestaru 2 vznikne až 26 tun CO2!

Průměrná roční uhlíková stopa veteránů ve Velké Británii činí pouhých 563 kg CO2. Pokud tedy vlastníte krásného starouše a někdo vám bude vytýkat, že ničíte planetu, můžete kontrovat skutečností, že k tomu, aby vaše uhlíková stopa překonala čerstvě vyrobený Polestar, byste svého miláčka museli provozovat dlouhých 46 let!

Přechod na elektromobilitu má své stinné stránky

Specialisté z Footman James jedním dechem dodávají, že jim nejde o to, abychom všichni přesedlali na veterány a rozloučili se s moderními vozy. Spíše chtěli poukázat na problematické oblasti přechodu na elektromobilitu, do očí bijící pokrytectví Bruselu a ekologickou náročnost výroby vozů, které mnozí krátkozrace považují za spásu pro naši planetu.

iZdroj: Depositphotos

S výrobou baterií do elektromobilů se totiž pojí náročné cesty, jež musí absolvovat materiály a jednotlivé komponenty, obvykle po moři. A to raději pomlčíme o nákladech na ekologickou likvidaci baterií, které se v současné době stále potýkají s nízkou životností. Třebaže je tedy samotná jízda na elektřinu v zásadě „čistá“, způsob, jakým byla elektřina vyrobena, obvykle moc čistý není.

Rozhodně nelze říci, že by dnešní elektromobily byly z hlediska dopadu na životní prostředí neprůstřelné. Takže pokud si v garáži opečováváte veterána a máte někdy výčitky, že kvůli vašemu koníčku zbytečně trpí planeta, můžete být v klidu. Ta nová Tesla, kterou jste onehdá viděli ve městě, je totiž v tomto ohledu vlastně mnohem horší!

Diskuze Vstoupit do diskuze
135 lidí právě čte
Autor článku

Bogdan Heinz

Zobrazit další články