Jaké je nejlepší auto světa? Ženy vybraly vítěze pro rok 2025. Češky mají jasno, je to SUV, které milují celé rodiny

Jaké auto mají ženy nejraději? Anketa ukázala jasné výsledky a potvrdila, co si všichni tak nějak potichu mysleli, na velikosti záleží.

i Zdroj fotografie: Hyundai
                   

Upozorňujeme čtenáře, že následující text a komentář je publicistickým článkem, který obsahuje soukromý názor autora.

Vůbec nevím, jestli se mi chce o tomto tématu veřejně mluvit. Myslím o tom, že je nějaká ženská anketa. Já s tím v zásadě problém nemám, ale znáte to, emancipace a tak dále. Úplně vidím, jak se k věci vyjádřím, a ať řeknu, co řeknu, bodnu do nějakého vosího hnízda. Přitom je to vlastně zcela normální a přirozené. Jsou muži a jsou ženy. A obě skupiny mají někdy stejné, ale velmi často odlišné názory, potřeby a preference. Půjdu raději rovnou k věci, ono to nějak dopadne. Pokud jde o nová auta, ženy mají zřejmě jasno. Vybraly v rámci ankety „svůj“ automobil.

Ženy z celého světa volily automobil a vyhrálo to SUV

Auto roku 2025 podle jejich výběru není žádný sportovní supersport ani luxusní limuzína. Překvapení se asi nekoná, je to rodinné SUV, které si získalo srdce poroty svou praktičností, bezpečností a moderními technologiemi. Nejprve ale něco k anketě samotné. Celosvětové auto roku pro ženy vyhlásilo vítěze v osmi kategorií, a to městský model, kompaktní SUV, velké auto a velké SUV. Dále 4×4 a pick-up, výkonné a luxusní auto, nejlepší technologie a kategorii cena Sandy Myhreové. Sandy je držitelkou rekordů a oceněnou novinářkou.

iZdroj fotografie: WWCOTY

Asi něco jako naše Olga Lounová. Nebo Eliška Junová. Nebo spíš kdosi mezi tím. O vítězství v jedné z kategorií WWCOTY se ucházelo celkem 81 automobilů. Ty musely splnit požadavek, aby byly uvedeny na trh alespoň na dvou kontinentech nebo ve 40 zemích mezi lednem a prosincem 2024. Porotu Women’s Worldwide Car of the Year Awards tvořilo 82 automobilových novinářek z 55 zemí na pěti kontinentech. Po pečlivé analýze a důkladném vyhodnocení vyhlásily vítězem kategorie velkých SUV Hyundai Santa Fe.

14 dní s Hyundai: Drsné procitnutí. Už (ne)chápu, co v něm Češi vidí

Kritéria hodnocení a seznam klíčových atributů zahrnovaly bezpečnost, výkon, kvalitu, pohodlí, technologie, efektivitu, design, vliv na životní prostředí, snadné řízení a hodnotu za danou cenu. No, za mne, prostě klasická anketa. Vzpomínám, jak jsem já byl kdysi členem dokonce dvou novinářských porot. To bylo v době, kdy se konalo Auto roku a pak myslím také Novinářské auto roku (nebo jak se to jmenovalo). Jednu pořádal Klub motoristických novinářů a druhou Klub motoristických publicistů. K smíchu, co?

V loňském roce anketu Ženského auta roku vyhrála Kia

Ve výsledku šlo asi o to, jak dostat peníze z automobilek a na autech tak úplně nezáleželo. Takže s anketami jsem opravdu opatrný. Nicméně to nemusí znamenat, že by Santa Fe mělo být špatné auto. To si nemyslím. Dokonce si pamatuji, jak tady provedlo docela revoluci. To bylo v době, kdy Hyundai nemělo ještě tak silnou pozici a Santa Fe bylo skutečně dobrým SUV za dobrou cenu. Pokud si tento status udrželo, tak jedině dobře. Hyundai Santa Fe po primárním úspěchu v prvním kole postoupilo do závěrečného kola hodnocení pro celkové vyznamenání.

iZdroj fotografie: wwcoty

Přičemž do procesu hodnocení bylo zahrnuto 80 dalších soutěžních vozidel. Proč Hyundai nakonec vyhrálo titul WWCOTY 2025 „Supreme Winner“? No, asi bylo nejlepší, co kolem toho chodit. Auto bylo ohodnoceno jako stroj s výjimečnými jízdními vlastnostmi, flexibilitou interiéru, designovým přístupem a hybridními pohonnými jednotkami. Porotci, tedy pardon, porotkyně, akcentovaly „prostorný interiér“ a také „futuristický a velmi výrazný design“, přičemž zdůraznily, že „komfort na palubě je na úrovni prémiových vozů“.

Jedno je jisté, ženy mají rády velké věci, auta nevyjímaje

V kombinaci s dobrou hodnotou za danou cenu, širokými možnostmi, pokud jde o bezpečnost, snadné použití, praktičnost, výkon, efektivitu a kultivovanost, Santa Fe mělo na to anketu vyhrát. A stalo se. „Práce poroty nebyla jednoduchá, protože letos bylo více uchazečů než kdykoli předtím. Přicházejí nové značky a nové modely se stále vyšší úrovní,“ řekla Marta García, prezidentka Women’s Worldwide Car of the Year Awards.

iZdroj fotografie: Hyundai

„Ani jeden hlas nebyl udělen jen tak bez rozmyslu. Všechna auta byla podrobena náročným testovacím jízdám, podrobným zkouškám a náročným studiím.“ Co si o tom myslím já? Řekl bych, že někdejší doby, kdy ženy preferovaly kompaktní auta s líbivým designem, jsou pryč. Myslím tím éru Peugeotu 206, Audi TT nebo Fiatu 500. Řidičky už roky chtějí velká a robustní SUV a výsledek ankety to potvrdil.

Mrzí mě, řekl bych určitá poslušnost tomu, že musí být také něco „eco“ hodně vidět. Takže porota se rozhodla ocenit čínský BYD v rámci Best Tech Award za nejlepší technologii v automobilovém světě. Předmětem obdivu a úžasu byl „značný pokrok technologie baterií elektromobilů“. Já bych si tohle nechal od cesty, ale co. Vlastně můžeme být rádi, že veřejnost je schopna ještě dělit svět na mužský a ženský. Až tady bude Auto roku fluidních bytostí, Auto roku bezpohlavních entit či Auto roku transkosmosexuálů, bude to zajímavá podívaná.

Je to správná volba?

Zdroj: WWCOTY
Diskuze Vstoupit do diskuze
113 lidí právě čte
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 12 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články