Absurdní plán EU: Sebere 24,7 miliardy Kč našim automobilkám a pošle je Číně a Tesle. Je to podle vás v pořádku?

Jestli se pomoc automobilkám ze strany Evropské komise opravdu dostane do podoby placení „výpalného“ jejich úhlavní konkurenci, pak je s automobilovou Evropou konec. K čemu nám je ale potom Brusel?

i Zdroj fotografie: Michal Sztolár pro AutoŽivě.cz
                   

Popravdě, kdybych si podobný titulek, jaký jsem právě napsal k tomuto článku, přečetl v nějakém jiném periodiku, považoval bych autora minimálně za euroskeptika. Velmi mírně řečeno. Jenže. Já se v daném oboru pohybuji desítky let a speciálně na vztah EU k automobilkám a na celý Greendeal se celkem zaměřuji. S opravdu malou radostí tedy musím konstatovat, že to je přesně tak, jak je v titulku popsáno. A že evropský „Absurdistán“ opět pokořil další metu. Pojďme se na to podívat společně.

Ďábelský plán Evropské komise: Spojte se s konkurencí

Úvodem malé přiblížení celého systému povolenek: ti z výrobců, jejichž automobily překročí emisní normy (aktuálně v Evropě 95,4 g CO2 / km, i když po vyhlášení „boje proti EU“ ze strany Donalda Trumpa má dojít k brzké revizi těchto hodnot) musí platit drakonické pokuty za každý gram CO2 navíc. Anebo na to jít ještě jinak. Euroúředníci, zřejmě ve snaze automobilkám ulehčit, totiž pro ně vymysleli vpravdě ďábelský plán. Jenže jak už to u EU bývá, ne všechno je tak dokonalé, jak se (zřejmě) původně myslelo.

EU přistižena při lhaní, náklady na Euro 7 budou u každého auta 10x vyšší, než Brusel tvrdil. Jak typické. A zaplatíme to my

Ten plán totiž spočívá v tom, že „postižené“ automobilky, jejichž průměrná produkce přesahuje oněch 95,4 g CO2 / km, se mohou spojit s jinými automobilkami, které jsou naopak „čisté“. A ty peníze přinést jim. Nutno dodat, že o něco menší peníze. Už jen takto napsané to vypadá celkem zvláštně, nicméně v reálu to dopadlo zcela absurdně. V roce 2025, v době lítého konkurenčního boje o každého zákazníka, to totiž znamená, že se v podstatě spojíte se svojí největší konkurencí. Jen abyste učinili ekologickým normám zadost.

Podobný nesmysl by před rokem nikoho nenapadnul

Zdá se vám to jako fantasmagorie? Mně popravdě také. Jenže ono to tak přesně je. Jak uvádí mj. analytici z britské UBS, americká Tesla tak spojí flotilu elektrických vozidel, která letos prodává, s nejméně pěti dalšími výrobci v čele s Toyotou, Stellantis a Fordem. Dohoda umožňuje těmto výrobcům automobilů zprůměrovat emise jejich vozových parků, přičemž ty, které prodávají méně elektrických vozidel, si to „vykompenzují“ právě u automobilek, jako je Tesla. Penězi, pochopitelně, s bábovičkami na písek se dnes neobchoduje. Jinými slovy, zaplatí tak trochu „výpalné“.

Spojování automobilek jako cesta ke snížení (celkových) emisí CO2?

„Kompenzační platba společnosti Tesla by mohla přesáhnout 1 miliardu eur, pokud společnost zpeněží celou svou dlouhodobě skvělou emisně-uhlíkovou pozici,“ uvedli analytici UBS pod vedením Patricka Hummela ve své zprávě. Volvo Car, které se ve stejném duchu spojí s Mercedes-Benz, by letos mohlo dostat odškodnění až 300 milionů eur, odhadl Hummel.

Přijde mi, že Elon Musk se musí opravdu královsky bavit. Tak ono nejen, že (zejména ve Skandinávii) prodával díky mohutným státním dotacím (a tedy částečně i za peníze těchto severských států) opravdu zásadní objemy svých vozů Tesla, ony nakonec u něj budou klepat konkurenční automobilky s kufry peněz a pěkně poníženě prosit, aby mohly zaplatit „raketu“ za to, že nakonec „projdou cutem“ (použiji s dovolením golfovou terminologii, neb sem se dokonale hodí) Evropské komise a vyhnou se povolenkám.

Šéf odborů Škody Auto Povšík: Zahoďte povolenky

To je, samo o sobě, mimořádně zvrhlé. A jakkoli nejsem a nikdy jsem nebyl příznivce odborů Škody Auto, musím v tomto směru souhlasit s jejich předákem, Jaroslavem Povšíkem. V rozhovoru pro Seznam Zprávy totiž mimo jiné uvádí, cituji: „Já osobně bych řekl: Zahoďte ty zatracené povolenky, ze kterých se stal výrazný sekundární byznys. Odsuňte pokuty za gramy oxidu uhličitého a podmiňte vše tím, že chcete vidět investice. My vám to předvedeme, vzchopíme se, začneme úplně jinou mobilitu.“

Je konec, Škoda v listopadu vyrobí definitivně poslední auto. Soudruzi zařízli pýchu Česka

Ano, to bych podepsal doslova a do písmene. Z emisních povolenek se opravdu stal sekundární byznys, který si již „žije svým životem“, a původní (možná dobrou, ale jak je u EU běžné, v praxi zcela zdeformovanou) myšlenku na ekologické kompenzace poslal kamsi k šípku. Jde jen o to, kdo komu a kolik zaplatí (a klidně se přitom spojí i s ďáblem), aby prošel „před komisí“. Ale to asi není způsob podnikání ani snaha o záchranu planety. Ani jedno, ani druhé.

Zahoďte ty zatracené povolenky, ze kterých se stal výrazný sekundární byznys. Jaroslav Povšík, odborový předák Škoda Auto

Opravdu donutíte evropské automobilky platit čínské konkurenci miliony za „emise“?

Pokud totiž bude „podpora“ (uvozovky opravdu velmi velké) automobilek v Evropě ze strany Evropské komise vypadat takto a bude je nutit se spojovat s přímou konkurencí, jen aby mohly splnit bruselské normy, nedostaneme se myslím opravdu nikam. Navíc v Bruselu si zřejmě nevšimli, komu patří Volvo, s kterým se chce spojit Mercedes. Číňanům. Budeme tedy zavádět cla na čínské elektromobily a zároveň budeme těm samým firmám cpát peníze od evropských automobilek, aby splnily údaje v tabulkách?

To je přece absurdistán na druhou. Mimochodem, jak to vidíte vy? Není tohle opravdu dokonalá ukázka toho, jak Evropská komise ve finále spíše škodí, než pomáhá? Napište mi svoje názory do diskuse, děkuji moc!

Taky vám to přijde naprosto zvrácené?

Diskuze Vstoupit do diskuze
125 lidí právě čte
Autor článku

Michal Sztolár

Michal Sztolár je novinářem webu AutoŽivě.cz od dubna 2022. V předchozí více než dvacetileté praxi se věnoval zejména problematice dovozu ojetin a jejich vlivu na vozový park ČR, konstrukci automobilů a postupnému přechodu od funkčních a technicky precizních k řešením méně dokonalým, avšak splňujícím normativy EU. Aktuálně se specializuje na automotive jako výrobní obor, porovnávání užitné hodnoty starších a nových vozů stejně jako na aktuální problémy, spojené s nezvládnutým přechodem k elektromobilitě.

Zobrazit další články